Speelt jouw marketingcampagne in op de Olympische Spelen?

Publicatiedatum

Op 26 juli starten de Olympische en Paralympische Spelen 2024 in Parijs. Ben jij van plan om in jouw marketingcampagnes naar de Olympische Spelen te verwijzen? Ontdek enkele do’s en don’ts.

Estafette close-up

Gebruik de elementen van de Olympische Spelen niet zomaar

Wist je dat je niet alle elementen van de Olympische Spelen zomaar mag gebruiken? De spelen zijn om economische redenen beschermd door intellectuele eigendomsrechten. Door derden toestemming te geven om die rechten te gebruiken in ruil voor een vergoeding verwerft het Internationaal Olympisch Comité (IOC) heel wat inkomsten. Het IOC behoudt 10% van de inkomsten om de kosten te dekken van de Olympische Beweging. De overige 90% is bestemd voor de organisatie van de spelen, de bevordering van olympische waarden en de ontwikkeling van sport wereldwijd. 

Wat betekent dit voor jou?

De populariteit van de Olympische Spelen kan jouw onderneming een boost geven. Als je een marketingcampagne wil opstarten die inspeelt op de Olympische Spelen, dan is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de richtlijnen van het IOC. 

Do’s

  1. Vraag een officiële licentie aan bij het IOC of de Nationale Olympische Commissie als je merchandise met Olympische symbolen wilt produceren en commercialiseren.
  2. Vraag eerst toestemming aan images@olympic.org vooraleer je beelden of video's van de Olympische Spelen gebruikt.

Don’ts

  1. Doe niet aan ambush marketing: suggereer niet dat je geassocieerd bent met de Olympische Spelen als je geen officiële sponsor bent.
  2. Creëer geen verwarrende gelijkenissen: vermijd logo's of symbolen die sterk lijken op de Olympische ringen of andere beschermde elementen.
  3. Gebruik geen Olympische symbolen als merk zonder toestemming: Vermijd het gebruik van Olympische symbolen of naam ter identificatie van een product of dienst zonder toestemming van de rechtenhouder (merkgebruik)

Wat als je de rechten van het IOC schendt?

Het schenden van de rechten van het IOC kan ernstige gevolgen hebben. Een restaurant in Canada bijvoorbeeld bood tijdens de Olympische Winterspelen een speciale "Olympic Burger" aan, maar moest de naam van de burger veranderen en stoppen met het gebruik van olympische themamarketing. Een ander voorbeeld is een fitnessstudio in de Verenigde Staten die een marketingcampagne lanceerde genaamd "Olympic Training Workouts" met de olympische ringen. Ze moesten de campagne stopzetten en publiekelijk excuses aanbieden.

De Olympische Spelen zijn een internationaal evenement. Hierop inspelen met jouw onderneming is heel aanlokkelijk, maar respecteer altijd de intellectuele eigendomsrechten van de Olympische Spelen. Lees het volledige artikel op Create, protect & benefit.

 

Meer info

Wil je meer weten over hoe je jouw creaties kan beschermen, ga dan naar Create, protect & benefit of neem contact op met ip@vlaio.be voor persoonlijk advies.  

 

Delen: