Succesvolle lancering van PIO-project Lerarenkaart-app
Op woensdag 29 januari heeft Klasse een toost uitgebracht op de 120.000e download van de nieuwe Lerarenkaart-app. De app is het digitale alternatief voor de fysieke Lerarenkaart, de persoonlijke beroepskaart waarmee leraren tegen een goedkoper tarief kunnen deelnemen aan educatieve projecten, zoals een museumbezoek. Klasse kon voor het digitaliseren van de Lerarenkaart rekenen op ondersteuning, expertise en cofinanciering van PIO.
Snelle adoptie door onderwijsprofessionals
Eind december 2024 lanceerde onderwijsmagazine Klasse de Lerarenkaart-app. Na één maand had al meer dan de helft van de Vlaamse onderwijsprofessionals de app gedownload. Dat bewijst het belang van de kaart, zegt Vlaams minister van Onderwijs Zuhal Demir: “De Lerarenkaart is een beroepskaart voor onderwijspersoneel. Daarmee doen leraren inspiratie op in musea, theaterhuizen, wetenschappelijke instellingen, evenementen … Via de Lerarenkaart ontdekken ze het educatieve aanbod. Zo worden ze sterker in hun vak, en dat heeft natuurlijk effect op de kwaliteit van ons onderwijs.”
Digitale voordelen op maat
“Via de Lerarenkaart-app kan Klasse beter inspelen op de noden van leraren,” zegt Vlaams minister van Digitalisering en Innovatie Matthias Diependaele. “We bundelen de voordelen van de Lerarenkaart in een digitale en interactieve omgeving. Leraren krijgen in de nieuwe applicatie voordelen op maat en kunnen makkelijker en sneller inspirerende tips delen.”
“Via de Lerarenkaart-app kan Klasse beter inspelen op de noden van leraren.”
Verbinding tussen leraren
Maar de Lerarenkaart verbindt leraren ook ‘live’. Hans Vanderspikken, hoofdredacteur van Klasse: “De kaart is een symbool van waardering voor de leraar, docent en onderwijsondersteuner. Klasse nodigt hen uit op activiteiten zoals premières, een bezoek achter de schermen, lezingen en vormingsmomenten. Tijdens Lerarendagen gaan leraren op verkenning, ontmoeten ze elkaar en bouwen ze hun netwerk uit met partnerorganisaties. Zo leggen ze de basis voor waardevolle klasbezoeken met hun leerlingen.”
Ook een innovatieve oplossing ontwikkelen?
PIO zorgde voor ondersteuning, expertise en cofinanciering bij het digitaliseren van de Lerarenkaart van Klasse. Wil jouw publieke organisatie ook zo’n innovatieve oplossing laten ontwikkelen? En zou je daar begeleiding bij kunnen gebruiken? Neem dan deel aan de PIO-oproep. Je kan jouw project indienen tot en met 20 maart 2025.