VIL maakt pakjeslevering in steden slimmer en duurzamer

Publicatiedatum
Last mile pakjesleveringen in Vlaamse steden kunnen een stuk efficiënter door het consolideren van goederenstromen in Urban Distribution Centers (UDC) aan de rand van de stad of microhubs in de stad. Dat blijkt uit de resultaten van het project R!sult, dat VIL uitwerkte met 6 steden en 22 bedrijven. Last mile levering is de laatste fase van het bezorgingsproces waarbij online bestelde producten het depot verlaten en geleverd worden bij de eindklant.
koerier die order aftekent in bestelwagen

Logistieke oplossing voor goederenstroom

Stadsdistributie is in volle ontwikkeling. Onze steden krijgen dagelijks grote goederenstromen te verwerken en dat heeft een flinke impact op de leefbaarheid. Veel experimenten en proefprojecten focussen vooral op lokale problemen en bouwen niet verder op bestaande inzichten. Het R!sult-project brengt daar verandering in door een logistiek procesmodel te ontwikkelen dat breed toepasbaar is in verschillende steden. Gent en Mechelen zijn al met een verdere uitrol begonnen.

Leveringen consolideren in UDC’s en microhubs

De belangrijkste conclusie van het project is dat – met uitzondering van de stad Antwerpen – één UDC (Urban Distribution Centre) aan de rand van de stad voldoende is om de stad te bevoorraden. De locatie van het UDC is daarbij erg belangrijk: nabij belangrijke en goed bereikbare invalswegen. Een alternatief voor het UDC is een netwerk van microhubs in de stad. Zo’n netwerk laat beter toe om in te zetten op cargofietsen, maar heeft een iets hoger prijskaartje. 

Tot 50% minder kilometers in de stad

Voor logistieke dienstverleners met een lage leverdensiteit in de stad is het model van een UDC zeer geschikt. Ten opzichte van het huidige aanlevermodel gaan de berekende kosten van kostenneutraal tot besparingen van 30%. Door een betere consolidatie van de last mile zijn gemiddeld zelfs kilometerbesparingen mogelijk van 30-50%.

Ondersteunend stadsbeleid 

Om tot een succesvolle langere termijn implementatie van het R!sult-model te komen, is het belangrijk dat steden beleid uitstippelen en nieuwe initiatieven ondersteunen. De markt is vragende partij naar langetermijnbeleid dat zoveel mogelijk uniform is binnen de verschillende steden. Privaat-publieke overlegstructuren kunnen resulteren in convenanten waarin deze afspraken worden vastgelegd. Van het Vlaamse niveau mag in de toekomst een meer coördinerende en sturende rolinvulling verwacht worden naar analogie met Nederland.

De mix van deelnemende bedrijven en steden zorgde voor een constructieve samenwerking doorheen het project. De projectdeelnemers zijn: Stad Antwerpen, ACP, BD Myshopi, BME, Stad Brugge, Cargo Velo, Colruyt, Geosquare, DHL International, Etheclo, Futurelab (bpost), Stad Gent, GLS, Goodman, Stad Mechelen, Montea, ON TIME Logistics, OOVelo (Fietskoerier De Nil), PostNL, Proximus, Stad Sint-Niklaas, Stad Sint-Truiden, Smartship, Tengu, Trimble, WDP, Weerts Supply Chain en Zetes.
 

Delen: