VLAIO-leestips om de zomer door te komen
Waarom lezen we?
Bas: 'Vaak formuleren boeken dingen die je al wel weet of aanvoelt op een net iets scherpere, duidelijkere manier dan je zelf kan. Je weet het eigenlijk al wel, maar door het op een goede manier geschreven te zien staan, werkt het verhelderend. Soms kunnen boeken je ook verrassen, je iets nieuws doen inzien, een andere invalshoek bieden voor een probleem waar je mee worstelt. Leesgierigheid en leergierigheid gaan dan hand in hand. Maar ik ben niet té gierig om die inzichten of tips niet te delen.'
LEESTIP 1: The Day after Tomorrow door Peter Hinssen
'Peter Hinssen is niet enkel als docent verbonden aan verschillende internationale business schools. Hij richtte ook zelf een aantal bedrijven op. In dit boek schetst hij een beeld van de veranderingen, die ons te wachten staan. Grote veranderingen met een enorme impact op de maatschappij, politiek, economie en ons hele sociale stelsel. Volgens hem kunnen politici, beleidsmakers, ondernemers, bedrijven en instellingen het zich niet langer permitteren om alleen met vandaag of morgen bezig te zijn. Willen ze de veranderingen naar hun hand zetten, dan helpt het om ook ‘The Day After Tomorrow’ in het vizier te nemen.'
Vaak formuleren boeken dingen die je al wel weet of aanvoelt op een net iets scherpere, duidelijkere manier dan je zelf kan.
LEESTIP 2: Voorbij de Startup Mania door Jan-Willem van Beek en Rutger Huizenga
'Dit interessante boek beschrijft niet alleen het innovatieproces, maar vooral ook de valorisatie die er uit zou moeten voortvloeien. In 10 stappen nemen ze je mee langsheen de moeilijkheden en mogelijkheden die innovatieve ondernemingen ervaren. En het bijzondere eraan is dat de auteurs bij bijna elk van die stappen heel praktische tools en canvassen aanreiken, die je kunt downloaden van hun website. Een aanrader om die even uit te proberen!'
Boeken kunnen je verrassen, je iets nieuws doen inzien, een andere invalshoek bieden voor een probleem waar je mee worstelt. Leesgierigheid en leergierigheid gaan dan hand in hand.
LEESTIP 3: Competing Against Luck door o.a. Clayton Christensen, Taddy Hall
'Grappig is dat mijn beide vorige leestips ook expliciet aan dit boek refereren. Belangrijk om weten is dat Christensen komaf maakt met het idee dat je, om succesvol te innoveren, alles moet weten van je klant. Hij toont aan dat dat niet zo is. Klanten kopen feitelijk niet zo maar producten of diensten, ze huren ze als het ware om een bepaalde Job of Taak uit te voeren. Om tot een succesvol antwoord te komen in de vorm van een product of dienst, moet je dus inzicht verwerven in deze ‘Jobs to be Done’.'