Welkom in Vlaamse gemeenten

Publicatiedatum

Nieuwkomers in een gemeente hebben vaak allerlei vragen over lokale dienstverlening. Een meertalige welkomapplicatie is dan zeer nuttig om hen sneller informatie op maat te bieden. Mechelen, Lier en het Agentschap Integratie en Inburgering ontwikkelen momenteel een app waarmee alle lokale besturen kunnen werken.

©Stad Mechelen

Hoe schrijf ik mijn kind in voor een crèche of school? Waar leer ik Nederlands of een andere taal? Wanneer is de bibliotheek of het stadhuis open? Waar is het ziekenhuis en waarvoor kan ik bij een spoeddienst terecht? Het zijn maar enkele vragen van nieuwkomers over de lokale dienstverlening. In 2022 ontwikkelde Mechelen, in het kader van het Europese AMIF-project ORIENT8, een meertalige app om nieuwkomers wegwijs te maken in de stad. Hij biedt praktische informatie over vrije tijd, gezondheidszorg, wonen, leren en leven in Mechelen. De gebruiker kan verschillende relevante organisaties per thema op een kaart ontdekken. Daarnaast geeft een kalender een overzicht van activiteiten en legt een woordenboek moeilijke woorden uit. Kristof Verstraeten, deskundige 4de pijler en welkomapp van Mechelen: ‘Met ruim 2780 downloads is de huidige welkomapp van Mechelen een groot succes. Bijna elke nieuwkomer heeft de app op de telefoon en vindt hem handig in het dagelijkse gebruik. Het meertalige aspect is heel waardevol. Het maakt dat de app ook werkt als ondersteuning van communicatie, bijvoorbeeld wanneer iemand aan de balie komt. De doelgroep zijn in eerste instantie anderstalige nieuwkomers en daarom maakt de app deel uit van het onthaalbeleid. Maar we zien in Mechelen dat ook andere inwoners de app interessant vinden en gebruiken. Ze krijgen bijvoorbeeld met één klik een overzicht van alle dokters in de stad.’

Bovenlokale app

In 2023 zetten Mechelen, Lier, het Agentschap Integratie en Inburgering, Digitaal Vlaanderen en de VVSG met VLAIO-middelen een project op om een welkomapplicatie te ontwikkelen waarmee alle lokale besturen kunnen werken. In de bovenlokale welkomapplicatie kunnen lokale besturen hun eigen aanbod ontsluiten en zo de nieuwkomers op maat informeren over hun dienstverlening. Daarnaast biedt hij ook toegang tot de algemene, bovenlokale informatie die handig is voor elke nieuwkomer in Vlaanderen. Nieuwkomers worden sneller geholpen en krijgen de mogelijkheid om zich zelfstandig te oriënteren in hun nieuwe context. Een lokaal bestuur van zijn kant biedt met de app een toegankelijkere dienstverlening en meer gelijke kansen tot participatie aan de samenleving. Het VLAIO-project ‘Welkomapp voor nieuwkomers’ loopt tot eind juni 2025. ‘Met het VLAIO-project kunnen de partners het idee van toegankelijke dienstverlening voortzetten en een applicatiepakket ontwikkelen waarmee alle lokale besturen hun informatie op een gebruiksvriendelijke manier kunnen ontsluiten voor de burgers,’ zegt Kristof Verstraeten. Ook Lier doet mee. Karima Adouiri, consulent diversiteit: ‘We waren op zoek naar manieren om ons uitgebreide stedelijke aanbod nog

beter bekend te maken en ook de inwoners aan te spreken die moeilijker te bereiken zijn. De vraag van Mechelen om in het VLAIO-project te stappen sloot aan bij die behoefte om onze regiefunctie op het vlak van lokaal beleid te kunnen vervullen. Een meertalige welkomapplicatie is niet alleen een goed ding voor de nieuwkomers maar ook voor de medewerkers die in contact komen met de doelgroep.’ Joke Janssens, projectmedewerker welkomapp in Lier, vult aan: ‘De uitdaging en het voordeel nu is dat we aan een instapklaar pakket werken dat naast algemene bovenlokale informatie ook lokale informatie over thema’s en organisaties bevat. Bij dat pakket willen we ook draaiboeken ontwikkelen over hoe je er technisch mee werkt en hoe je de applicatie implementeert. We willen een zo gebruiksvriendelijk mogelijke app, zowel voor de burgers als voor de lokale besturen die hem beheren.’

Gebruiksvriendelijk

Het Agentschap Integratie en Inburgering neemt als partner en producteigenaar deel aan het project. Ann van Damme, directeur samenleven en taal: ‘Onze regionale medewerkers hebben meegewerkt aan de opbouw van de welkomapp in Mechelen. We stelden vast dat er veel interesse was bij lokale besturen voor een welkomapplicatie en zijn met elkaar in gesprek gebleven. We waren dan ook meteen geïnteresseerd toen Mechelen ons vroeg om deel te nemen aan het VLAIO-project. Als partner van lokale besturen werken we samen in functie van hun het beleid en acties rond samenleven, van inburgering en participatie tot taalstimulering en taalbeleid. We zien de applicatie als uitgelezen kans om op een toegankelijke en snelle manier de nieuwkomers te informeren.’ Het idee van gebruiksvriendelijkheid staat voor het Agentschap centraal: ‘Een welkomapplicatie moet in de eerste plaats makkelijk bruikbaar zijn voor nieuwkomers. Hij moet behalve informeren ook maken dat nieuwkomers zich echt welkom voelen. Ook voor lokale besturen moet de app zo gebruiksvriendelijk mogelijk zijn om hun basisinformatie bij de doelgroep te krijgen. Doordat bepaalde basisinfo voor iedereen en altijd ter beschikking wordt gesteld, ontlast dit de lokale besturen en maakt het alles ook veel toegankelijker.’

Auteur: Betty Paeps, VVSG-projectmedewerker Samenleven in Diversiteit

Dit artikel verscheen in de editie mei 2024 van het magazine Lokaal van de VVSG.

Delen: