Workshops digitale transformatie voor lokale handelaars
Offline is niet dood
Twee jaar geleden sloegen Hogeschool PXL, Unizo en RetailDetail de handen in elkaar in een TETRA project. Tijdens dat project onderzochten ze hoe slimme winkeltechnologieën handelaars kunnen helpen om hun winkelbeleving te verhogen. Handelszaken ondervinden immers heel wat concurrentie van online webshops, maar verkoop bij lokale handelaars is niet dood. Hermien Raedts, onderzoeker retailinnovatie bij het expertisecentrum PXL Innovatief ondernemen legde toen uit: “De fysieke winkel blijft ook in de toekomst een sterk verkoopmedium, maar de invulling ervan wijzigt: van een klassieke verkoopplaats naar een soort van showroom, waar beleving en service – op maat van een veeleisende, digitaliserende klant – belangrijker worden."
Eenvoudig maar effectief
Digitalisering brengt vaak ook een stevig prijskaartje met zich mee. Hogeschool PXL onderzocht of digitale transformatie ook toegankelijk kan zijn voor kleine en lokale winkelondernemers. De onderzoekers trokken lokale winkelstraten in en testten er een waaier aan technologische tools in bestaande winkels: een robot die klanten verwelkomt, slimme camera’s en QR-codes zijn er maar enkele van.
Zo krijgen klanten van Teastation in Hasselt nu tijdens het winkelen via een digitaal scherm informatie over hoe ze het perfecte kopje thee kunnen zetten, en kunnen ze QR-codes bij theesoorten scannen om meer gespecialiseerde info te krijgen. Technisch eenvoudig, maar effectief.
“In onze workshops dompelen we retailondernemers onder in de stappen die nodig zijn om de klant nog beter te helpen in de fysieke winkel."
Workshops in Gent, Antwerpen en Hasselt
Welke tools hebben een meerwaarde voor jouw type zaak en jouw klant? Twijfel je over een scherm in de etalage? Hoe kan je klanten wegwijs maken in de winkel? Hogeschool PXL zet onderzoek en ervaring om in laagdrempelige workshops. Tijdens die tweedaagse workshops leer je zelf aan de slag gaan met digitale transformatie.
Onderzoekshoofd Evi Knuts: “In onze workshops dompelen we retailondernemers onder in de stappen die nodig zijn om de klant nog beter te helpen in de fysieke winkel. Stap één is de klantenreis onder de loep nemen: welke weg leggen jouw klanten af en wat voor types klanten (persona) kunnen we zo onderscheiden? Die helikopterblik laat toe om het verkoopproces anders te bekijken, om dan gericht op zoek te gaan naar technologieën die hierbij kunnen ondersteunen.”
Bronnen
VLAIO steun voor AI-projecten bij hogescholen
Het tweejarig onderzoeksproject van de Hogeschool PXL werd gefinancierd in het kader van een TETRA project. PXL werkte samen met Unizo, RetailDetail, 200 handelaars en 25 technologiebedrijven. Ook eigen PXL-Business- en IT-studenten werden mee ingeschakeld in het onderzoek. Op die manier wil de hogeschool een boost geven aan de Limburgse en Vlaamse retaileconomie.