Bubbly-Doo creëert gepersonaliseerde bordspellen
Kinderen in de hoofdrol
Een Bumbaboek met jouw peuter in de hoofdrol? Jouw kleuter die samen met K3 op avontuur trekt? Nog persoonlijker kan een boek moeilijk worden. En het (voor)leesplezier wordt er alleen maar groter door. Dat is precies wat Bubbly-Doo beoogt met zijn inventieve software: makers van bordspellen of leesboeken in staat stellen om hun producten te personaliseren.
Toine Habets, CEO van Bubbly-Doo: “Stel het gezin Janssens bestaat uit twee mama’s en drie kinderen. In ons gepersonaliseerde Trollenspel spelen ze elk hun favoriete rol: de ene zoon houdt van ridders, de andere houdt van prinsessen en de dochter wil graag een ninja zijn. Elk is doorheen het spel op zoek naar schatten die met hun gekozen karakter verbonden zijn. Op die manier kunnen we - bij wijze van spreken - meer dan vijftig miljoen verschillende bordspellen maken.
Trollen is het eerste bordspel dat we hebben uitgebracht. Een beetje als proof of concept. Om de wereld te tonen wat er allemaal mogelijk is. Want Bubbly-Doo wil niet noodzakelijk ontwikkelaar van bordspellen zijn. Wel willen we de personalisatie van spellen en boeken faciliteren.
Bubbly-Doo is een van de Birdhouse alumni. Een half jaar lang konden ze onder de vleugels van experten en mentoren leren en groeien. Daar vernamen ze dat VLAIO via Innovatieve StartersSteun (ISS) beloftevolle innovaties een duwtje in de rug geeft. Toine: “Via het interne communicatiekanaal wees Birdhouse ons op een geschikte subsidieopportuniteit. Vervolgens hebben wij onze pitch ingediend.” Intussen is Bubbly-Doo uitgevlogen en hebben ze zich in The Beacon genesteld, een technologisch bedrijvennetwerk in Antwerpen. Toine: “Zo’n werkplek waar je samen zit met gelijkgestemde, gedreven bedrijven en ondernemers, werkt enorm inspirerend.”
Birdhouse acceleratorprogramma
Toine schreef zich in voor het acceleratorprogramma van Birdhouse. Het Birdhouse acceleratorprogramma is er voor de ambitieuze start-up met honger naar groei. Birdhouse zorgt voor mentors en een relevant netwerk in de industrie.
Van two-sided naar direct-to-consumer
Toine: “Initieel wilden we een two-sided marketplace bouwen. Aan de ene zijde zouden consumenten dan op gelijk welk retailplatform dankzij onze software hun boeken of spellen kunnen personaliseren. Aan de andere kant zou elke illustrator, auteur, uitgeverij producten eigen te personaliseren producten kunnen aanbieden via ons platform.
Maar omdat het sluiten van deals aan de retailkant trager liep dan gedacht, hebben we het geweer van schouder gewisseld. We merkten dat onze direct-to-consumer approach eigenlijk wel goed liep. Daarom kozen we ervoor om via onze eigen website personaliseerbare producten aan te bieden. Daarbij blijven we wél enablers: we maken het uiterst eenvoudig voor uitgeverijen om hun producten op onze website aan te bieden. Maar op termijn willen we echt een businessmodel waarbij eender wie gepersonaliseerde boeken of spellen moet kunnen lanceren.”
“Niet zo eenvoudig om het meest geschikte businessmodel voor je onderneming te vinden, hoor”, geeft Toine nog mee. “We hebben een heel divers team, met 4 co-founders. Ikzelf ben handelsingenieur, Hans Otto is lead developer, Laura is head of design en Gregory is head of marketing. Maar voor het bestuderen van potentiële businessmodellen zoals SAAS en andere, hadden we gelukkig ook steun van echte experten. Wat het extra complex maakt voor ons, is dat we een fysiek product leveren. Zowel de spellen als de boeken moeten gedrukt en bij de juiste consument afgeleverd worden.”
Dat drukken gebeurt momenteel in Duitsland. Toine: “Daar vonden we een print partner die heel regelmatig drukwerk in België distribueert. Onze afgewerkte producten kunnen mee op die transporten. Op termijn denken we natuurlijk aan meerdere partnerships in Frankrijk, Nederland, de UK, … Want we beperken ons vanzelfsprekend niet tot België. Onze personalisatie kan intussen al heel wat talen verwerken en houdt ook rekening met verschillende culturele gewoontes.”
De grote verdwijntruc
Naast die direct-to-consumer aanpak werkt Bubbly-Doo ook met licentieovereenkomsten. Toine: ”Voor L.O.L. Surprise, één van de allergrootste poppenmerken ter wereld, maken wij gepersonaliseerde L.O.L. boeken. Daarvoor betalen we gebruiksrechten aan MGAE en creëren wij van script tot eindresultaat de boeken. Op termijn moet dat business model vervagen. Eerst naar een hybride situatie waarin bepaalde elementen (verhalen schrijven, illustraties maken, …) door uitgeverijen worden gedaan. Zoals nu bijvoorbeeld al het Bumba-boek is getekend door iemand binnen Studio 100. Tot Bubbly-Doo finaal de Photoshop plug-in is waarmee illustrators, auteurs of uitgeverijen volledig onafhankelijk van ons gepersonaliseerde producten creëren. De Bubbly-Doo grote verdwijntruc, zeg maar.”
Snelheid is doorslaggevend
Over de innovatieve starterssteun van VLAIO en de persoonlijke begeleiding door VLAIO bedrijfsadviseur Hans Haagdorens, is Bubbly-Doo zeer te spreken: “Het is een betrekkelijk lichte procedure waarbij onze adviseur een constructief-kritisch klankbord was. De verkregen steun helpt ons te versnellen. En die snelheid is kritisch voor ons. Dit omdat een first mover advantage met het ondertekenen van licenties een lang blijvend effect heeft . Dat ontmoedigt anderen om iets gelijkaardigs te creëren. Wie wil er nog twee à drie jaar dure ontwikkeltijd investeren als er al een kwalitatieve oplossing in de markt is? Onze snelheid maakt het economisch voordeliger voor concullega’s om ons product te gebruiken, dan om zelf iets anders op de markt te zetten.
We volgen nu twee duidelijke sporen. Enerzijds de verovering van de wereld, om het in gezelschapsspellen jargon uit te drukken: In 2022 willen we iedereen in Europa van gepersonaliseerde familiemomenten laten genieten. Tegelijkertijd verwachten we ook veel van partnerships in de Verenigde Staten en Canada. Bovendien willen we op die verschillende markten vijftien nieuwe boeken en spelconcepten uitbrengen. Het wordt een druk, boeiend jaar voor ons.”
Welke stap wil jij zetten met je bedrijf?
Als ambitieuze ondernemer wil je maar één ding: dat je zaak vooruit gaat. Daarom investeer je én daarom innoveer je. Maar ook al heb je bakken ervaring, toch blijf je met heel wat vragen zitten.
VLAIO is jouw gids bij de realisatie van je plannen. Wij zijn een kritisch klankbord en brengen sterktes en zwaktes in kaart. Daarbij geven we ook concreet advies over subsidies en financiering. En we brengen je in contact met de juiste experten.