De beste versie van jezelf
Speeksel, bloed en stoelgang
Bevoy staat voor ‘Best version of yourself’ en weerspiegelt meteen hun missie: een beter inzicht geven in je gezondheid en actiegerichte oplossingen aanreiken om de beste versie van jezelf te worden.
Hoe dat concreet in z’n werk gaat? “Heel simpel,” zegt Lothar De Keyne (medeoprichter van Bevoy), “Via onze website bestel je een pakketje met drie thuistesten: een DNA-afname via een speekselswab, een microbioomtest via een staalname van je stoelgang en een bloedtest via een prik in de vinger. Met het retourticket stuur je de stalen naar een van onze partnerlabo’s die de analyses uitvoeren. De resultaten delen we met jou via ons platform. Op basis van de gemeten persoonlijke data geven we voedings-, bewegings- en levensstijladvies.”
Streven naar het meest effectieve advies
Om zich te onderscheiden van de klassieke aanbieders op de markt en het meest effectieve advies te verstrekken voor het bereiken van je gezondheidsdoelen, besloot Bevoy een stap verder te gaan. Lothar: “Veel aanbieders focussen op één aspect, bijvoorbeeld enkel een bloedanalyse en bezorgen je daarna een algemeen advies. Je moet meer bewegen, minder vetten eten of voldoende slapen. Wij vroegen ons af of we tot andere inzichten zouden komen door data te combineren. Als ik gegevens heb over zowel je bloed als microbioom, kom ik dan nog meer te weten dan wanneer ik deze aspecten apart zou analyseren?”
“Het unieke aan cross-data intelligentie is dat twee mensen met hetzelfde probleem of doel andere (preventieve) adviezen nodig hebben om dat doel te bereiken. Denk aan je gewicht. Niet enkel je levensstijl beïnvloedt dat, ook de bacteriën in je darmen, je genen en bloedwaarden (cholesterol) spelen een rol. Door data te combineren willen we tot het meest effectieve en gepersonaliseerde voedingsadvies komen.”
Differentiëren via wetenschappelijk onderzoek
Het vastleggen van die cross-data intelligentie is echter een tijds- en arbeidsintensief proces. Birdhouse wees Bevoy daarom op de innovatieve starterssteun van VLAIO. Lothar: “Als starter is het vaak geen evidente keuze om je centen in iets te steken dat pas in een veel later stadium opbrengt. Dan winnen sales, stock en marketing het al snel van gedegen onderzoek. De steun maakte het verschil in het al dan niet aannemen van een wetenschapper. Het gaf ons de ruimte om ons wetenschappelijke luik uit te bouwen en te onderzoeken waar we de meest nuttige cross-data intelligentie kunnen realiseren. Voor Bevoy betekende dit het startschot om te differentiëren ten opzichte van andere aanbieders. De studie gaf bovendien inspiratie voor nieuwe producten in de toekomst.”
“Tijdens dit project hebben we enerzijds een ecosysteem samengesteld met een vijftigtal stakeholders van artsen, diëtisten en andere kennispartners. Daarnaast omvatte het project een pilootstudie rond cross-data intelligentie. Welke data en bronnen hebben we nodig om een onderzoeksmethodologie vast te leggen? Wetenschappers gingen voor ons op zoek naar relevante publicaties om adviezen uit te destilleren. Op die manier ontwikkelden we een wetenschappelijke methodiek die de basis vormt voor het gepersonaliseerd advies aan onze klanten.”
De steun gaf de ruimte om ons wetenschappelijke luik uit te bouwen en te onderzoeken waar we de meest nuttige cross-data intelligentie kunnen realiseren. Dit betekende het startschot om te differentiëren ten opzichte van andere aanbieders.
Vraag hulp en spreek
Lothar: “Ik denk dat we dit niet succesvol konden afronden zonder het open en eerlijke advies van VLAIO bedrijfsadviseur Hans Haagdorens. Hij is zeer bereikbaar en ik kon met mijn uitdagingen bij hem terecht zonder bang te zijn om fouten te maken. Hans raadde ons ook aan een raad van advies samen te stellen met experten uit het vak om heikele thema’s aan voor te leggen en gerichte feedback te vragen. Een tip die we implementeerden.”
“Op basis van onze ervaring, kan ik iedereen met een innovatief idee aanraden om het zeker eens voor te leggen aan VLAIO. Zij kunnen aangeven wat haalbaar is. Vraag hulp en spreek want VLAIO staat enorm open om te helpen. Het is uiteindelijk je finale dossier en presentatie die beoordeeld worden, niet de weg daarheen.”
Sommige starters pakken het slim aan door van bij het begin het product in de markt te zetten. Bevoy is er zo een. Gaandeweg voegen ze aan de eerste basisversie extra lagen toe, zoals intelligentie. Zij hebben het voordeel hun product heel vraaggericht verder te ontwikkelen.
Beloningen voor gezonde collega’s
Intussen werkt Bevoy ook aan een bedrijfsluik om medewerkers te stimuleren tot een gezonder leven. Lothar: “Via een platform belonen we collega’s voor gezond gedrag, zoals sporten of mediteren. We willen interne communicatie rond gezondheid en welzijn verbeteren en groepscohesie bevorderen. Beloningen kunnen o.a. bestaan uit een extra vakantiedag, een bedrag voor een goed doel of een groepsreis. Maar de mooiste beloning is uiteindelijk gezonder worden. Via dit systeem willen we hun motivatie opwekken om actie te ondernemen.”
“Want gedragsverandering is en blijft nog steeds de grootste uitdaging. We blijven mensen. Bevoy analyseert data en verwerkt die tot persoonlijke adviezen, maar mensen moeten nog steeds zelf hun gedrag aanpassen en effectief met die resultaten aan de slag gaan. We willen daar met Bevoy een bijdrage aan leveren en zijn via pilootprojecten op zoek naar de gouden formule. Ik zal een gelukkig mens zijn wanneer ik na een jaar zie dat mensen effectief fitter geworden zijn. Die verandering teweeg brengen is de missie die ik nastreef zodat mensen echt de beste versie van zichzelf worden.”
Ook interesse in innovatieve starterssteun?
Kleine, startende ondernemingen (< 2 jaar) met een innovatief idee kunnen via innovatieve starterssteun financiële steun en externe begeleiding en advies krijgen.
De tweede oproep voor innovatieve starterssteun staat nu online. Starters kunnen zich aanmelden op de website vanaf 2 februari tot en met 2 maart 2022.