De zoekmachine voor reisinspiratie
Ben je op zoek naar een restaurantje in Santorini waar je kan genieten van een mooie zonsondergang? Een verlaten strand op Ibiza? Kijk eens op Daymaker. Een platform dat alle reisinspiratie verzamelt op één plek, gelinkt aan jouw interesses en reisprofiel. Via de innovatieve starterssteun van VLAIO verfijnde Daymaker zijn businessmodel en verbeterden ze het platform voor de lancering. Met een kmo-groeisubsidie werven ze een strategisch persoon aan om de Daymaker community exponentieel te doen groeien.
Ontmoetingsplek voor reizigers
Als reisjournalist en gepassioneerd marketeer, borrelde het al een tijdje bij Lien Verwimp om haar creativiteit buiten een bedrijf te ontplooien en zelf te ondernemen. Toen Nico Mullens haar de vraag stelde om samen een platform te starten waar gelijkgestemde reizigers elkaar kunnen vinden en tips kunnen delen, was ze meteen enthousiast.
Lien (cofounder Daymaker): “Nico kwam naar me toe vanuit zijn frustratie dat hij online steeds op gestandaardiseerde reistips uitkwam, zoals de naam van een restaurant zonder enige duiding of betekenisvolle aanbeveling. Hij zocht naar een platform waar je kan zoeken naar inspiratie en tips op basis van jouw reizigersprofiel en specifieke interesses. Intussen zijn we een jaar na de lancering van Daymaker, ontving het platform al 150.000 reizigers en ben ik fulltime in dit avontuur gesprongen.”
Gepersonaliseerde inspiratie
Daymaker brengt alle bestaande reistips, blogs, reizigers, reisjournalisten en toeristische bedrijven samen op één digitaal platform zodat de juiste info sneller bij de juiste persoon terechtkomt. Lien: “We wilden niet in het vaarwater komen van hotels of bloggers, maar willen de eerste zoekmachine zijn waar mensen op zoek gaan naar blogs, personen, reisinspiratie. Het unieke aan ons platform is dat elke gebruiker start met een ‘onboarding’ om specifieke interesses te definiëren die we vervolgens kunnen linken aan reizigerstypes en met relevante reisinspiratie kunnen matchen.”
Elke gebruiker deelt ook zijn eigen tips. Een op zichzelf staande tip of ervaring (bv. een restaurant), een dagplanning of een volledige vakantieplanning. Lien: “Elke reiziger die nood heeft om tips op één plek te verzamelen en deze gemakkelijk wil delen met anderen, kan er gebruik van maken. Daarnaast willen we vooral ook weten waarom je nu net dat restaurant aanbeveelt in de plaats van een gestandaardiseerde tip met enkel de naam. Was het uitzicht er fantastisch? Een mooie zonsondergang? Welk tafeltje moet je er reserveren? Die kleine dingen maken het verschil en verpakken we in ‘secret tips’.”
Naar een sterkere gebruikerservaring
Via UNIZO kwam Daymaker uit bij de innovatieve starterssteun (ISS) van VLAIO om zijn platform gebruiksklaar te maken. Lien: “Samen met VLAIO bedrijfsadviseur Anke Albregts volgden we een heel traject om onze droom, ons verhaal te vertalen naar een businessmodel en een strategisch plan. Anke heeft ons doorverwezen naar andere startups, PXL en LRM, zette een brainstormsessie met ons op en hielp ons aan te duiden waar onze noden exact zaten. Zelfs als we de steun niet ontvangen hadden, was heel dit begeleidingstraject al een hele grote meerwaarde voor ons.”
“Met de subsidie hebben we vervolgens twee zaken gedaan. Eerst hebben we met PXL-Research een kwantitatief gebruikersonderzoek uitgevoerd naar de betaversie van ons platform. Naast vereenvoudiging, was een van de belangrijkste conclusies dat we ons businessmodel moesten aanpassen naar een B2B-model, waarbij toeristische bedrijven en diensten betalende klanten worden die een bedrijfsprofiel aankopen op Daymaker om hun bestemmingen te promoten. Ons platform draait om het aantal gebruikers en de hoeveelheid content die erop staat en dat willen we niet in gevaar brengen door gebruikers te laten betalen.”
Het is heel fijn om samen te werken met Lien en voor haar een klankbord te zijn. Ze neemt advies en doorverwijzingen ter harte en weet van aanpakken.
“Op basis van dat onderzoek pasten we het platform aan. We zijn heel blij dat we dit nog voor de lancering konden doen. Als startup wil je soms te snel gaan. De aanpassingen hebben ons geholpen om professioneler de eerste stappen naar de markt te zetten.”
Strategische aanwerving voor verdere groei
Na de afronding van het ISS-project zat Lien opnieuw samen met Anke om de verdere groeiplannen te bespreken. Lien: “Als ondernemer weet je niet wat er allemaal mogelijk is en dan is het fijn dat iemand je wijst op bepaalde subsidies, financieringsmogelijkheden en begeleidingstrajecten bij VLAIO partners om je groeidromen mee mogelijk te maken.”
Via de kmo-groeisubsidie kon Daymaker een business developer/product manager aanwerven om het operationele luik op zich te nemen en mee strategisch na te denken over de verdere groei van het bedrijf. Lien: “Oorspronkelijk stond dit niet in ons plan, maar het was wel broodnodig om te kunnen groeien. Dankzij de subsidie hebben we die aanwervingsstap durven nemen en we plukken er nu al de vruchten van.”
Als ondernemer weet je niet wat er allemaal mogelijk is en dan is het fijn dat iemand je wijst op bepaalde subsidies, financieringsmogelijkheden en begeleidingstrajecten bij VLAIO partners om je groeidromen mee mogelijk te maken.
Growth hacking
Daarnaast wendt Daymaker de subsidie aan voor een growth hacking traject met een externe specialist. Lien: “De grootte van de community bepaalt het succes van Daymaker. Hoe meer content, hoe beter je kan matchen en hoe sterker de gebruikerservaring. Om die community exponentieel te laten groeien, is er meer nodig dan enkel organische en digitale marketing. Met growth hacking neem je elk aspect van de business onder de loep en kan je op korte termijn gerichte trial-and-errors doen. De resultaten volg je heel nauw op en wanneer iets goed werkt, zoom je daar volledig op in. Zo komen we te weten welke technologische en marketingaanpassingen we moeten doen om meer bezoekers aan te trekken.”
Extra kapitaal
Naast de VLAIO subsidies ontving Daymaker een LRM doorbraaklening en werden ze geselecteerd voor het imec.istart programma waarmee ze extra coaching en een kapitaalinjectie krijgen om verder te groeien. Lien: “Onze grote focus blijft het verder uitbreiden van onze community. Daarnaast bestaan onze toekomstplannen nog uit het ontwikkelen van een app en het slimmer maken van het matchingproces.”
Welke stap wil jij zetten met je bedrijf?
Als innovatieve starter wil je maar één ding: dat je zaak een succesvolle vlucht maakt. Daarom investeer je én daarom innoveer je. Goed om weten dat je met je vragen bij VLAIO terecht kan.
Werp zeker eens een blik op onze startersgids, boordevol informatie voor wie eraan denkt een nieuw bedrijf op te richten.
VLAIO is jouw gids bij de realisatie van je plannen. Wij zijn een kritisch klankbord en brengen sterktes en zwaktes in kaart. Daarbij geven we ook concreet advies over subsidies en financiering. En we brengen je in contact met de juiste experten.
De kmo-groeisubsidie, ook iets voor jou?
Geïnspireerd door het verhaal van Daymaker? Neem dan zeker een kijkje op de pagina's over de kmo-groeisubsidie.
Daymaker kreeg steun binnen het thema innovatie. Wil je weten of jouw innovatieve plannen in aanmerking komen voor de kmo-groeisubsidie? Check het snel.