Digitale transformatie en innovatie in de vastgoedmarkt

De vastgoedmarkt associeer je niet spontaan met digitalisering. Het draait tenslotte toch vooral om stenen. Niets blijkt minder waar: vooral qua online aanwezigheid, e-marketing en digitale waardebepaling evolueert de sector razendsnel. Immo Habitat, dat met zijn projecten zelfs viraal gaat op … TikTok, toont dat als geen ander aan. Vooral de slimme online schattingstool springt in het oog. Die werd met een kmo-groeisubsidie digitalisering van VLAIO ontwikkeld.

‘Vastgoed, but not as you know it’. Dat is hoe Immo Habitat zichzelf omschrijft, en dat is niet gelogen als je hun digitale ontwikkelingen en innovaties bekijkt. Dat was tot voor kort nog zowat het tegenovergestelde. “Acht jaar geleden nam ik dit kantoor over van mijn oom”, vertelt zaakvoerder Emmanuel Louf. “Dat was toen een uiterst traditionele speler, je kent het wel: de welbekende advertenties tegen het raam die vandaag geen mens nog tot aankopen aanzetten (lacht). Ik stond voor de keuze: op die klassieke manier verder gaan en het werk na twee jaar beu worden ofwel de boel ingrijpend veranderen. Zoals je kan vermoeden koos ik voor de tweede piste.” 

Weg met blinkende schoenen 

Die veranderingen waren heel uiteenlopend: van het afstappen van het overhemd en de klassieke blinkende schoenen, over de inrichting van een mobiel kantoor tot het omtoveren van de zaak zelf. “Weg met de receptie, en in plaats daarvan een soort warm caféinterieur met heel gemoedelijke sfeer”, legt Emmanuel uit. “Dat stond en staat veel dichter bij wie ik en mijn medewerkers echt zijn. Om die reden wilden we ook inzetten op heel innovatieve tools en manieren van werken. Met onze socialmediastrategie waar we nu toch al drie jaar echt intens mee bezig zijn, mogen we ons in de vastgoedmarkt behoorlijk vooruitstrevend noemen. En daarnaast is er onze slimme online schattingstool. Allemaal ingrepen om vastgoed veel directer, transparanter en persoonlijker bij de mensen te brengen. 

Vijftig procent van onze woningen verkopen wij dankzij sociale media.

Emmanuel Louf
Zaakvoerder Immo Habitat

“Van onze negen medewerkers zijn er twee fulltime bezig met contentcreatie. Onder meer onze zogenaamde Turbo Tours, waarbij we woningen voorstellen in – eerlijke! – video’s van één minuut. Die gaan online soms echt viraal op TikTok of Instagram, met 100.000 tot zelfs 200.000 views – dat is vaak meer dan het alom bekende Immoweb. Op Amerikaanse leest geschoeid, zijn wij de eerste in België die met dat concept uitpakten. The new way to sell, die intussen al door heel wat andere kantoren is overgenomen omdat ze zien dat het werkt. Vijftig procent van onze woningen verkopen wij dankzij sociale media.” 

Eigenaar van de data 

Emmanuel en zijn team kwamen in volle coronaperiode ook op het idee om een slimme en gratis online schattingstool te maken die gevoed zou worden met data van het web. “Wegens geen huisbezoeken meer, konden we onze job niet meer op de normale wijze uitvoeren. Maar we wilden niet bij de pakken blijven zitten. Dat leidde in eerste instantie tot die Turbo Tours. Toen we vaststelden dat veel mensen wilden weten hoeveel hun woning concreet waard was – ongeacht of ze concrete verkoopplannen hadden – leidde dat naar ons schattingstool. Na wat experimenteren met bestaande oplossingen beslisten we er zelf één te ontwikkelen. Op die manier blijven we eigenaar van alle verzamelde data.” 

“Zo’n schattingstool is om twee redenen zinvol voor ons: mensen weten op die manier over welk budget ze beschikken wanneer ze een woning willen kopen, en ook doen ze een beroep op een makelaar voor een bevestiging van dat budget.”

Objectieve versus subjectieve parameters 

“De grootste innovatie-uitdaging? Een correcte schatting maken. Daar heb je naast betrouwbare kwaliteitsdata een nauwgezet algoritme voor nodig. Daarbij stonden we voor een belangrijke keuze: maken we een zuiver analytische schatting – zoveel vierkante meter, zoveel slaapkamers, dus zoveel waard – of werken we met vergelijkingspunten op basis van subjectievere parameters (zoals stijl, omgevingsfactoren) en voldoende kwalitatieve data? Wij kozen voor dat laatste omdat je daarmee veel dichter tegen de echte markt aanleunt. Heel belangrijk, omdat we allemaal hebben gezien - en nog steeds zien - hoe volatiel de huizenmarkt is. Puur analytisch schatten, zal bijgevolg weinig marktconforme bedragen opleveren.”

Kmo-groeisubsidie digitalisering 

Hoe en wanneer VLAIO dan in dit verhaal opduikt, willen we weten. Emmanuel: “Er kwam vanuit VLAIO destijds een eenmalige oproep naar kmo’s die een digitaal transformatieproject wilden indienen – de voorloper van de kmo-groeisubsidie digitalisering. Onze schattingstool beantwoordde perfect aan de voorwaarden, dus hebben we niet getwijfeld. Bedrijfsadviseur Tine Demoor wees ons erop dat we snel moesten zijn – de oproep kende enorm veel succes – en heeft ons tijdens dat traject heel goed geholpen. Dus over de samenwerking kunnen we alleen maar tevreden zijn, ook al omdat Tine ons dieper deed nadenken over waar we met onze innovatieve methodes naartoe wilden.” 

“Vandaag zijn we klaar voor een nieuw project: met Smart Real Estate willen we sterk op AI inzetten, heel concreet in de vorm van een slimme chatbot. Die moet bezoekers van onze website met concrete vragen snel wegwijs maken. Anderzijds willen we onze schattingstool nog verder ontwikkelen: we willen objectieve parameters zoals het aantal ruimtes en de EPC-waarde uitbreiden met meer subjectieve parameters. Denk aan de aantrekkelijkheid van het interieur in vergelijking met anderen. Dat is echter iets dat door mensen wordt bepaald, waardoor we nu werken aan een soort Tinder die mensen echt met woningen kan matchen op basis van die subjectieve en objectieve parameters. We staan dus zeker niet stil wat digitalisering en innovatie betreft!” 

 

Welke stap wil jij zetten met je bedrijf?  

Als ambitieuze ondernemer wil je maar één ding: dat je zaak vooruit gaat. Daarom investeer je én daarom innoveer je. Maar ook al heb je bakken ervaring, toch blijf je met heel wat vragen zitten. 

VLAIO is jouw gids bij de realisatie van die plannen. Wij zijn een kritisch klankbord en brengen sterktes en zwaktes in kaart. Daarbij geven we ook concreet advies over subsidies en financiering. En we brengen je in contact met de juiste experten.   

Neem zeker eens contact op met een VLAIO bedrijfsadviseur

 
 

De kmo-groeisubsidie, ook iets voor jou? 

Geïnspireerd door de digitale transformatie van Immo Habitat? Neem dan zeker een kijkje op de pagina's over de kmo-groeisubsidie.

Immo Habitat kreeg steun binnen het thema digitalisering. Wil je weten of jouw digitale plannen in aanmerking komen voor de kmo-groeisubsidie? Check het snel.