Een alles omvattende digitale tool voor kleine wijnbouwers

Wijn en kaas, da’s de perfecte culinaire combo. Maar wijn en digitalisering? Dat is toch een ander paar mouwen. Toch wil Camille Maeselle met Tastefever, een innovatieve digitale tool, kleine wijnbouwers ondersteunen. Zo kunnen zij zich bezighouden met hun echte passie en verloopt administratie, optimalisatie van productie en communicatie vlot en eenvoudig. Door deel te nemen aan een FINMIX-panel vond ze financiering en via de kmo-groeisubsidie was ze in staat een projectmanager aan te werven om Tastefever verder te doen groeien.

Van wijnliefhebber tot ondernemer

Camille Maeselle (oprichter Tastefever): “Ik werkte lang in financiën, maar toen mijn zoon geboren werd, zocht ik naar een job die me meer voldoening gaf. Ik begon bij een distributiebedrijf van Italiaanse wijnen en ontdekte dat mijn passie voor wijn verder reikte dan alleen de verdeling ervan. Ik leerde er veel over het aansturen van een team en het belang van duurzame relaties opbouwen.”

“Op 7 november 2019 richtte ik Tastefever op, waarmee ik wijnen van kleine Europese wijnhuizen naar België wilde importeren en verdelen – vooral gericht op de B2B-markt. Mijn entrepot stond goed vol, klaar om er in te vliegen… en toen kwam de coronalockdown. Als net gestarte ondernemer was dat een nachtmerrie. Maar ik ben niet iemand die bij de pakken blijft zitten. Meteen ontstond het plan om via een digitale tool kleine wijnboeren te ondersteunen. Ik trok mijn stoute schoenen aan en stuurde een mailtje naar het kabinet van Hilde Crevits, op dat moment minister voor o.a. Economie, Innovatie en Landbouw. Ik vroeg haar om ondersteuning van mijn bedrijf – starter in een opkomende sector.”

“Ze reageerde erg enthousiast en bracht me in contact met Timo Delveaux van het Departement Landbouw en Visserij. Zo nam ik deel aan de SmartAgriHub-calls en ontving een budget voor onderzoek naar hoe digitalisering wijnboeren kon helpen. Vooral de administratie bleek loodzwaar omdat ze zowel als landbouwer, maar ook als voedingsproducent moeten rapporteren. Dubbel zoveel werk, dubbel zoveel tijd die ze niet kunnen besteden aan wat ze het liefst doen: druiven telen en wijn maken. Ik wilde dat voor hen oplossen.”

“Er bestaan al tools en digitale pakketten waarop wijnbouwers hun administratie kunnen bijhouden, maar die zijn enkel betaal- en beschikbaar voor de grote spelers. Heb je een te kleine wijngaard, dan kan je zo’n pakket niet eens aankopen.” 

Met onze digitale tool maken we kleine wijnbouwers competitiever en groener.

Camille Maeselle
Zaakvoerder Tastefever

Eén tool voor volledige bedrijfsvoering

Camille: “Het onderzoek inspireerde me om een tool te ontwikkelen die de administratieve last verlicht. Een single point of data entry waarmee kleinere wijnboeren hun volledige bedrijfsvoering beheren. Van aanplant tot productie en levering, alle processen moesten er digitaal mee opgevolgd en geoptimaliseerd kunnen worden.”

“De software van Tastefever helpt wijnbouwers bij het monitoren van de kwaliteit en de consistentie van hun wijnen. En dankzij alle data die we verzamelen kunnen ze hun aanpak verduurzamen: met inzichten over water-, pesticiden- en elektriciteitsverbruik helpen we wijnmakers te voldoen aan de strenge eisen van de Europese Green Deal. Zo maken we kleine wijnbouwers competitiever en groener.” 

Technologie en wijnkennis hand in hand

Camille: “In ons team combineren we de kennis van de wijnindustrie met technologische expertise en kennis op vlak van duurzaamheid. En wat we niet zelf in huis hebben, trekken we aan via consultants. Daarvoor is uiteraard financiering nodig.”

“Die vond ik onder andere via een FINMIX-panel van VLAIO. Je krijgt er onafhankelijk advies van financieringsexperten en ik kwam zo in contact met BAN Flanders. Daarnaast ondersteunden VLAIO-bedrijfsadviseurs me bij het indienen van een aanvraag  voor een kmo-groeisubsidie: ik kon een projectmanager aanwerven en verder werken aan de ontwikkeling van onze tool. Het doel is om in 2027 volledig operationeel te zijn en kleine wijnmakers te ondersteunen met een compleet digitaal logboek.” 

 

Impact Pioneers van BAN Flanders en KBC op Kanaal Z

“Het gevoel zat meteen goed van bij de voorstelling en pitch van Tastefever. De combinatie van product, team en momentum gaf de doorslag voor de business angels die mee aan boord kwamen. De down-to-earth benadering die Camille aankaart in een volgens hun premature markt is essentieel. Het geloof dat ze samen een mooi verhaal kunnen schrijven, moet er zijn om een duurzame match tussen ondernemer en investeerders te realiseren. Dat ze de wijnbouwmarkt duurzaam willen vergroenen, maakte dat Camille met Tastefever geselecteerd werd als één van de 10 Z-Impact Pioneers, een reeks die we dit najaar (2024) lanceren met KBC op KanaalZ. Het is belangrijk om impact-ondernemers op de juiste manier te pushen zodat we de effecten van hun impact op de samenleving kunnen maximaliseren. Ook daar hebben wij als organisatie een verantwoordelijkheid die we maar al te graag opnemen.

Reginald Vossen, BAN Flanders 

 

Het buitenland lonkt

België blijkt de perfecte bakermat voor de ontwikkeling van Tastefever, maar intussen lonkt ook het buitenland. Met de hulp van VLAIO bedrijfsadviseur Katelijne Strubbe bereidt Camille zich voor op Europese uitbreiding.  

Camille: “Vanuit het buitenland is er zeker interesse. Eén van de grotere spelers uit de Bordeauxstreek contacteerde me onlangs en ik ben benieuwd wat daaruit gaat komen. We dienden ook een aanvraag in bij Flanders Investment & Trade (FIT) voor ondersteuning bij onze eerste internationale stappen. België is een hele goede testmarkt, door de schaal en de diverse microklimaten die er heersen. Maar onze tool is te interessant om hem alleen hier te houden, we willen meer wijnbouwers bereiken.” 

Als ik een advies mag geven aan andere ondernemers, dan is het dit: zoek ondersteuning – ook financieel – en maak gebruik van de middelen die voorhanden zijn.

Camille Maeselle
Zaakvoerder

Inspiratie voor Andere Ondernemers

Camille moedigt andere ondernemers aan om ondersteuning te zoeken en gebruik te maken van de beschikbare middelen. Haar advies: luister naar feedback, geef niet op en zoek naar kansen om te groeien. Haar reis met Tastefever toont aan dat je met doorzettingsvermogen, innovatie en de juiste ondersteuning, zelfs de grootste uitdagingen overwint.

“In een paar jaar tijd hebben we al een mooi parcours afgelegd, onder andere dankzij het budget en de begeleiding die we via VLAIO ontvingen. Als ik een advies mag geven aan andere ondernemers, dan is het dit: zoek ondersteuning . En lukt het niet meteen om je financiering rond te krijgen of grijp je naast een subsidie, geef dan niet op. Vraag feedback en zoek naar andere kansen om te groeien.”