Hoe infrastructuur schenken bijdraagt aan technisch secundair onderwijs

Wat hebben Hubert De Backer nv uit Temse en Stewal uit Ronse gemeen? Naast een voortdurend streven naar kwaliteit en een passie voor innovatie en technologie, delen ze een bijzonder engagement voor het technisch onderwijs.

Laborant
© Hubert De Backer nv

Hubert De Backer nv uit Temse, opgericht in 1932, maakt producten en verpakkingen voor de farmaceutische industrie, van ontwerp tot afgewerkt product. Met 220 medewerkers, een eigen matrijzenmakerij en spuitgieterij, verschillende assemblagelijnen en een drukkerij is deze familiale kmo een toonaangevende speler wereldwijd. Zo is HDB Europees marktleider in de productie van intramammaire spuiten.

Stewal uit Ronse ontwikkelt en produceert al ruim 50 jaar kritische mechanische componenten en systemen zoals matrijzen, nokken en complexe onderdelen. En dat voor tal van sectoren waaronder machinebouw, railway, farma, bouw, automobiel, textiel en voeding. Als betrouwbare partner in de precisie-mechanica denkt het bedrijf mee met zijn klanten en biedt het kwalitatieve oplossingen op maat.

Materiaal schenken

Hubert De Backer nv investeerde in 2024 in een nieuwe CNC-machine, om ze vervolgens te schenken aan de Vrije Technische School in Sint-Niklaas. Jan De Backer, gedelegeerd bestuurder: “Ik ben zelf oud-leerling van de VTS in Sint-Niklaas en zit als vrijwilliger in het schoolbestuur. De school zoekt al jaren extra middelen, maar vindt die niet. We zijn blij dat we op deze manier ons steentje kunnen bijdragen. We investeren continu in onze fabriek in Temse. Zo worden alle machines elke 10 jaar vernieuwd. Een must om ons te blijven onderscheiden in een sector die voortdurend in beweging is. 

We zijn blij dat we op deze manier ons steentje kunnen bijdragen.

Jan De Backer
Jan De Backer
gedelegeerd bestuurder bij Hubert De Backer nv

Ook Stewal bleef niet stilzitten toen het vorig jaar twee nieuwe meetmachines aankocht. An-Sylvie Steenhoudt, managing director: “Het was fabrikant Mitutoyo die met het idee kwam aanzetten om onze oudere 3D-meetbank te schenken aan het technisch onderwijs. Via stagiairs hadden we al contact met het Bernardus Technicum in Oudenaarde, de keuze was dus snel gemaakt. Mitutoyo hielp ons ook bij het logistieke aspect. Na de levering van de nieuwe machines op onze site namen ze de oude meetbank mee en brachten ze die rechtstreeks naar de school. Mitutoyo gaf ook opleiding aan de leerkrachten van de school over het gebruik van de meetbank. De school weet dat ze altijd op Stewal een beroep kan doen voor bijkomende uitleg of opleiding.”

Schenking Stewal
© Stewal

Meer dan een werkgever

An-Sylvie Steenhoudt: “Onze belangrijkste waarden zijn precisie en kwaliteit: meten is weten. Meettechnologie is cruciaal in het maakproces en ‘leren meten’ – inclusief het gebruik van een digitale 3D-meetmachine – zou standaard deel moeten uitmaken van het leerpakket. Onze 3D-meetbank helpt leerlingen om de theorie om te zetten in de praktijk. Zo leren ze hoe specificaties op een tekening moeten worden geïnterpreteerd en hoe ontwerpers functionele eisen kunnen vertalen naar haalbare toleranties.”

An-Sylvie Steenhoudt

Onze 3D-meetbank helpt leerlingen om de theorie om te zetten in de praktijk.

An-Sylvie Steenhoudt
managing director bij Stewal

Beide bedrijven zien het als een evidentie om, naast hun rol als werkgever, ook een maatschappelijke rol op te nemen. Zo organiseren ze regelmatig rondleidingen, geven ze voordrachten rond nieuwe technologieën en bieden ze stages en vakantiejobs aan. Stijn De Backer, CEO: “Sinds vorig schooljaar zetten we ook in op duaal leren. Een leerling van het laatste jaar middelbaar werkt drie dagen per week bij ons in het bedrijf. Het is mooi om te zien hoe geïnteresseerd en nieuwsgierig jongeren echt kunnen zijn.”

An-Sylvie Steenhoudt: “Met Stewal steunen we de studentenprojecten Innoptus Solar Team van KU Leuven en Formula Electric van KU Leuven en Thomas More, die racewagens ontwikkelen op respectievelijk zonne-energie en elektriciteit. Onze ondersteuning bestaat vooral uit engineering review en productie van onderdelen.”

Investeren in de toekomst

Stijn en Jan De Backer: “We beseffen dat al onze inspanningen ons niet meteen geld gaan opbrengen. Dat is ook niet het doel. De jongeren van vandaag zijn de werkkrachten van morgen. We willen hen ondersteunen en natuurlijk warm maken voor techniek. We zijn altijd op zoek naar technisch geschoolde mensen. Je kan als bedrijf klagen over het feit dat jongeren de kennis niet hebben, dat je geen mensen vindt. Of je kan er iets aan doen. Onze bedrijven hebben zeer veel knowhow in huis, en die moeten we durven delen met het onderwijs. In België hebben we misschien geen grondstoffen, maar we hebben wel de kennis en de handen om het te maken.”

De jongeren van vandaag zijn de werkkrachten van morgen.

Jan De Backer
Jan De Backer
gedelegeerd bestuurder bij Hubert De Backer nv

An-Sylvie Steenhoudt: “Het onderwijs en de maakindustrie zijn communicerende vaten en kampen met dezelfde uitdagingen. Er is het imagoprobleem van het technisch onderwijs, waardoor er een tekort is aan instroom van leerlingen. Daardoor zijn de budgetten beperkt, terwijl de technologie razendsnel verandert. Bij bedrijven raken de vacatures dan weer niet ingevuld en is er een kenniskloof tussen het onderwijs en de praktijk, met een hoge opleidingskost tot gevolg. De problemen en uitdagingen van het technisch onderwijs zijn dus uiterst voelbaar in de Belgische maakindustrie. Aangezien we in hetzelfde schuitje zitten, is het belangrijk om elkaar te helpen en waar mogelijk win-wins creëren. We moeten durven de lat hoger leggen, en zo onze industrie en het technisch onderwijs op niveau houden.”

 

Ook samenwerken met technisch onderwijs?

Wil jij je net als Hubert De Backer en Stewal engageren voor het technisch onderwijs? Wil jij de werkkrachten van morgen een duwtje in de rug geven? Bezoek de STEMhub en ontdek informatie, inspiratie en ondersteuning. Niet gevonden wat je zocht? Contacteer ons via stemhub@vlaio.be.