Iedereen baas bij Liswood & Tache
Sinds juni 2021 zijn alle medewerkers van het communicatiebureau Liswood & Tache aandeelhouder. Een gevolg van de denkoefening die het bedrijf jaren geleden hield over zijn toekomst.
Online en offline communicatie
In 1996 startte Koen Van Lishout na zo’n 7 jaar ervaring in de communicatiesector met een eigen reclamebureau onder de naam Commun.Sense. Wat begon op zolder met twee grote klanten groeide al snel uit tot een bedrijf met een tiental medewerkers. In 2000 splitsten Van Lishout en een van zijn medewerkers, Luc Vlekken, de onlineactiviteiten van het bureau af in het zusterbedrijf Kixx. De combinatie van beide expertises, online en offline, elk in een bedrijf met een duidelijke focus, was een schot in de roos. Tot in 2010 online- en offlinecommunicatie zodanig in mekaar begonnen te vloeien dat daar twee bedrijven voor inzetten eerder een last werd dan een lust. En onduidelijk voor de klanten. In 2013 besloten Koen en Luc om beide bedrijven weer samen te brengen. Koen: “De start van Liswood & Tache was ook het moment waarop Luc en ik intensiever begonnen na te denken over de voortzetting van ons bedrijf op lange termijn. En of dat zou kunnen met de mensen die we in huis hadden.”
De ideale formule
De coöperatieve vennootschap bleek de ideale formule. Liswood & Tache liet zich begeleiden door Peter Bosmans van Febecoop, die hen inwijdde in het coöperatief ondernemerschap en samen met hen de statuten opstelde.
Luc: “Van twee medewerkers hadden we het vermoeden dat ze meer konden en wilden betekenen voor het bedrijf. We spraken hen aan over onze plannen en ze stonden er meteen voor open. Het was voor hen ook een bevestiging van hun talent en waarde. Een coöperatie biedt iedereen die wil de ruimte om verantwoordelijkheid op te nemen. En we hebben gemerkt dat, als je mensen die verantwoordelijkheid geeft, ze die ook nemen.”
Vandaag is iedere medewerker aandeelhouder, elk met een inbreng die hem of haar past. Medewerker Benjamin: “Dat is zeker geen verplichting, en je moet er ook over waken dat wie aandeelhouder wordt, dat doet met de juiste ingesteldheid. Je mag een coöperatie immers niet beschouwen als een belegging om daarna snel te cashen. Het is eerder vergelijkbaar met sparen op lange termijn, met een investering op jouw maat, in een bedrijf waar je zelf aan meebouwt. En waar je dus mee geniet van de kwaliteit van je werk.”
Als je mensen verantwoordelijkheid geeft, nemen ze die ook.
Meer betrokkenheid
Een bijkomend voordeel van de coöperatieve vennootschap blijkt een grotere betrokkenheid van de medewerkers. Kurt: “Ik kan heel goed bepalen wat ik wil dat een online toepassing doet en hoe ik wil dat een gebruiker daarmee omgaat. Maar ik heb geen idee hoeveel tijd onze programmeurs nodig hebben om dat idee effectief te programmeren of welke input ze daarvoor precies nodig hebben. De enige mogelijkheid om hen hun job optimaal te laten doen, is dan ook hen maximale autonomie te geven. Niet als werkgever naar werknemer, maar als gelijkwaardige. Van die filosofie is het hele team doordrongen.”
Ook de klanten van Liswood & Tache zijn enthousiast. Koen: “Klanten voelen dat er meer engagement is. Ze ervaren een zekere continuïteit en stabiliteit. Vooral internationale klanten zien dit als een grote meerwaarde, omdat ze bij ‘de grote bureaus’ veel meer verloop zien en daardoor al te vaak junior-profielen krijgen toegewezen.”
Ook onze klanten zien het engagement, de stabiliteit en de continuïteit als een grote meerwaarde.
Begin op tijd
Koen: “Van de dagelijkse leiding trek ik me steeds minder aan. Ik hou me vooral nog bezig met creatie en strategie voor klanten, en met de langetermijnplannen van het bedrijf. Dat is super, maar dat kan ik alleen maar omdat iedereen zijn of haar verantwoordelijkheid neemt. Daarvoor moet je uiteraard loslaten en het volle vertrouwen durven geven. Maar zodra die horde genomen is, wint iedereen. Medewerkers omdat ze veel meer voldoening halen uit hun job, en klanten omdat ze beter werk krijgen opgeleverd. En hun merk daardoor sterker groeit dan dat van hun concurrent.” (lacht)
“Tenslotte misschien nog één tip voor wie aan overlaten denkt: begin er op tijd mee. Zelf begon ik er voor het eerst over na te denken toen ik vooraan in de veertig was. Er is dus ruim 15 jaar over gegaan om te komen waar we nu staan, inclusief enkele mislukte initiatieven door foute inschattingen langs mijn kant. Maar op een bepaald moment vallen alle puzzelstukken dan toch op hun plaats. Het belangrijkste is dat je een formule zoekt die bij je past. Voor ons was dat de coöperatie. Ik wilde niet per se groeien in omzet, ik wilde vooral kunnen blijven doen wat ik graag doe en waarvan onze klanten blijkbaar vinden dat ik het niet eens zo slecht doe. Dat wens ik iedereen in ons team toe, want daaruit haal je de noodzakelijke energie om de lat altijd weer hoger te leggen. En altijd weer net iets verder te gaan dan strikt noodzakelijk.”
De Week van de Bedrijfsoverdracht 2022
De Week van de Bedrijfsoverdracht vindt dit jaar plaats van 14 tot 18 november. Met deze week willen we drie doelen bereiken:
- ondernemers aanmoedigen om over bedrijfsoverdracht na te denken en erover te praten;
- ondernemers kansen geven zich te informeren over verschillende aspecten van bedrijfsoverdracht;
- dienstverleners op dat vlak zichtbaar maken.
In het kader van de Week van de Bedrijfsoverdracht worden in oktober en november heel wat activiteiten rond overnemen en overlaten georganiseerd.