Ledsreact traint reactiesnelheid en coördinatie van sporters

Wat begon als slimme trainingskegels met gekleurde leds, is vandaag een hoogtechnologisch testsysteem waar topteams over de hele wereld en uit verschillende sportdisciplines gebruik van maken. Dankzij een kmo-groeisubsidie en twee ontwikkelingsprojecten schakelde Ledsreact de voorbije jaren een versnelling hoger en kreeg het bedrijf voet aan de grond in de VS.

© Ledsreact

Slim trainingssysteem

Koen Vercauteren, oprichter: “Trainingen met plastic potjes en kegels zijn behoorlijk saai en behalen op den duur ook niet het gewenste effect. Zo ontstond in 2014 het idee van een digitale kegel, een platte schijf met gekleurde ledlichten, aangestuurd door slimme technologie. Aan de hand van sensoren detecteert de technologie de naderende sporter. Wanneer die de kegel bereikt, wordt op het laatste moment een willekeurige richting aangegeven door één van de vier gekleurde leds. De vier richtingen van de kegel hebben elk hun eigen kleur. Aan elke kleur kan een verschillende oefening of betekenis gelinkt worden, wat zorgt voor een eindeloos aantal trainingsvariaties. Ook het vervolg kreeg al snel vorm in mijn hoofd: een testsysteem dat data capteert vanuit multi-directionele bewegingen en dit op een eenvoudige manier, zodat de coach zo weinig mogelijk tijd verliest bij het testen van spelers.”

Van trainen naar testen

Koen ontwikkelde, samen met vennoot en voormalig volleyballer Lander Vandecaveye, het product verder tot een versie die inzet op het capteren en analyseren van data zoals tijd, snelheid, acceleratie en deceleratie gegenereerd door standaard testen zoals de sprinttest, T-test, enz. Die data worden in realtime in een dashboard gegoten dat coaches gebruiken om de evolutie van hun atleten op te volgen. Om deze technologie nog verder te verfijnen en de stap te zetten naar het buitenland, schakelden ze de hulp in van VLAIO. 

Koen: “We evolueerden van een systeem in één richting – het uitsturen van signalen waarop de atleet moet reageren – naar een tweerichtingssysteem, dat data bewaart en gebruikt om terug te koppelen. Daarnaast wilden we het testsysteem maximaal automatiseren en de handelingen van de coach zoveel mogelijk beperken. Een performance coach krijgt vaak weinig tijd om testen af te nemen en daar wilden we op inspelen. Dankzij twee ontwikkelingsprojecten tilden we ons product naar een hoger niveau. Het resultaat: testen afnemen van 30 spelers neemt gemiddeld 5 minuten in beslag, terwijl de concurrentie 20 à 25 minuten nodig heeft. De coach selecteert zijn of haar team in de webapplicatie, plaatst ons toestel op het veld, verbindt de app met het systeem, kiest de spelers en de test, en de rest gaat vanzelf. Alles wordt volledig op maat geprogrammeerd.”

Dankzij de ontwikkelingsprojecten tilden we ons product naar een hoger niveau.

Koen Vercauteren
Oprichter Ledsreact

Twee ontwikkelingsprojecten

Ontwikkelen kost geld. En dat vond Ledsreact dankzij twee ontwikkelingsprojecten en cofinanciering.  Koen: “Tijdens het eerste traject gingen we aan de slag met een MVP (Minimum Viable Product) Bij het tweede traject lag de focus vooral op het optimaliseren van de data en hardware die het systeem genereert. Hoe zorgen we ervoor dat deze data voldoende waarde hebben voor de coaches? Welke data zijn belangrijk voor welke sport? Want elke sport heeft zijn eigen protocols en hecht belang aan bepaalde aspecten: startacceleratie, uithouding, enz. Vandaag wordt ons systeem gebruikt in tal van sporten: voetbal (waaronder Europese topclubs zoals Juventus en Ajax), basket (NBA), ijshockey, baseball …”

© Ledsreact

Internationaliseren met de kmo-groeisubsidie

Met de hulp van de VLAIO-bedrijfsadviseur haalde Ledsreact een kmo-groeisubsidie binnen om de internationale ambities van het bedrijf verder vorm te geven. Koen: “Al snel bleek dat de VS voor ons zeer veel potentieel had. Aan de hand van een uitgebreid marktonderzoek bij onze doelgroep, de coaches, kregen we een duidelijker zicht op de behoeften van de Amerikaanse markt. Zo konden we ons product verder afstemmen op wat zij belangrijk vinden. Op basis van de resultaten van het onderzoek bepaalden we ook de waarde – en dus de prijs – van ons product. Ondertussen hebben we vaste voet aan de grond in de VS en maken zo’n 50 topteams gebruik van onze technologie, waaronder Miami Dolphins en Philadelphia Eagles (NFL, American Football), Houston Astros (MLB, baseball), LA Kings en Boston Bruins (NHL, ijshockey), enz. In het Lebron James Innovation Center van Nike, in Oregon, wordt ons systeem gebruikt voor het testen van nieuwe schoenen of het coachen van atleten zoals Tiger Woods en Lebron James. Ook de US Airforce is een van onze klanten.”

Zonder de steun van VLAIO zouden we niet staan waar we vandaag staan.

Koen Vercauteren
Oprichter Ledsreact

Investeren in innovatie

Koen: “Het indienen van de projecten ging erg vlot en daar heeft de goede begeleiding en bereikbaarheid van VLAIO zeker een rol in gespeeld. Zonder hen zouden we niet staan waar we vandaag staan. Het bestaan van dergelijke organisaties is cruciaal voor de innovatie in Vlaanderen. We zijn met een beperkt team en dan moet je keuzes maken om ervoor te zorgen dat je niet stilstaat. Want hoe je het ook draait of keert, de zoektocht naar financiële steun vraagt best veel tijd. Tijd die je niet kan investeren in je sales of productontwikkeling. De juiste balans vinden is belangrijk.”

En de toekomst?

In de toekomst wil Ledsreact de technologie verder blijven ontwikkelen en de data verder vormgeven, in nauwe samenwerking met hun technologieleverancier. Koen: “Vandaag zijn we met ons testsysteem wereldwijd pionier en hebben we heel wat grote teams overtuigd. De grootste markt situeert zich echter in de laag daaronder. Ook die coaches zijn vragende partij. Maar ze hebben minder kennis dan de topteams. Daar moeten we ons systeem aan aanpassen. Om te weten wat voor hen belangrijk is, moeten we in dialoog gaan en testcases uitwerken. Op basis van die feedback kunnen we ons systeem bijsturen. Niet elk team heeft budget voor een dergelijk testsysteem, maar de markt wordt wel steeds groter. Zeker in het Europese voetbal zijn er heel wat mogelijkheden.”

Ledsreact blijft ook naast het huidige systeem inzetten op innovatie. Koen: “Wij willen een voorloper blijven in onze branche. Er zijn tal van andere producten die we in de toekomst willen uitwerken. Vanuit de markt komen ook heel wat vragen onze richting uit.”

 

Wat is de volgende stap die jij wil zetten met je bedrijf? 

Als ambitieuze ondernemer wil je maar één ding: dat je zaak vooruit gaat. Daarom investeer je én daarom innoveer je. Maar ook al heb je bakken ervaring, toch blijf je met heel wat vragen zitten. 

VLAIO is jouw gids bij de realisatie van je plannen. Wij zijn een kritisch klankbord en brengen sterktes en zwaktes in kaart. Daarbij geven we ook concreet advies over subsidies en financiering. En we brengen je in contact met de juiste experten. Neem zeker eens contact op met een VLAIO bedrijfsadviseur. 

Heb je net als Koen een vernieuwend idee, maar moet je nog uitdagingen overwinnen bij de ontwikkeling van die innovatie? Dien dan een ontwikkelingsproject in.