Moro: Innovatieve starterssteun voor duurzame verzorgingsproducten
Eye opener
Founder Yasmine Mili is met MORO niet aan haar proefstuk toe: “Ik werkte een tijdlang in de internationale modesector en kreeg er de kans om textielfabrieken in Bangladesh te bezoeken. Op vlak van de werkomstandigheden, wist ik waaraan me te verwachten. Maar waar ik enorm van schrok was de milieu-impact. Hoewel de zon er schijnt, lijkt het er permanent avond door alle smog. En in de rivieren waaruit mensen drinken, worden giftige stoffen en kleurstoffen geloosd.
Die eyeopener was de start van Yasmine’s queeste naar duurzaamheid. Haar drijfveer: hoe kan ik mensen aansporen om impactvoller te leven en dat echt in hun dagelijks leven te integreren? En nog belangrijker: hoe kan dat zonder teveel inspanningen?
Yasmine: “Ik ben dan gestart met Closet in the cloud, een rental service voor gelegenheidskledij. Bij ons kon je high fashion huren voor een fractie van de aankoopprijs. Je zag er stralend uit op elk feest of event maar was tegelijkertijd duurzaam bezig. We kenden een vliegende start…en dan kwam covid. Plots waren er geen evenementen meer. Ik besliste heel snel om de stock van Closet in the cloud te verkopen en in te zetten op een product dat niet pandemie-gevoelig was.”
Een nieuw duurzaam verhaal
Yasmine: “Producten voor lichaamsverzorging leek ons een prima uitgangspunt om een duurzame gewoonte te verspreiden. Zo ontstond MORO: onze producten zijn naast makkelijk te gebruiken ook heel mooi vormgegeven. Het principe is heel simpel: je giet een zakje van ons poeder in de bijgeleverde fles met éxtra brede hals – gebruiksgemak, weet je wel – en voegt er de juiste hoeveelheid water aan toe. Even schudden en klaar. Is de fles leeg, dan kan je ze gewoon opnieuw vullen en aanlengen.”
Onze doelgroep: mensen die willen bijdragen aan een betere wereld, maar zonder dat ze moeten inboeten op comfort.
Met haar idee en een eerste prototype zocht Yasmine nog een co-founder. Ze heeft namelijk ambitieuzere plannen en wilde daarom niet alleen ondernemen. Die vond ze in februari 2021 en na hard werken startte onze verkoop in december 2021. Haar co-founder had echter nog een andere job en werkte niet voltijds voor MORO.
Toen kwam Lorenz Luttgens op het toneel: “Ik werkte als handelsingenieur bij PWC en maakte daarna de overstap naar M&A. Daar begeleidde ik ondernemers die hun bedrijf wilden verkopen. Het was ongelooflijk hoeveel diverse mensen, ondernemingen en sectoren ik leerde kennen en vooral: met welke passie en drive mensen ondernemen. Dat wilde ik eigenlijk ook, besefte ik. Als ondernemer bedacht ik, kon ik drie kanten uit. Ofwel kocht ik een bestaand bedrijf over. Ik wist hoe dat werkte, maar als jonge gast is het niet zo evident om de funding voor zo’n aankoop rond te krijgen. Ik kon ook zelf starten. Maar ook dat is makkelijker gezegd dan gedaan: je hebt in de eerste plaats een goed idee nodig en in de tweede plaats een sterk team. De derde mogelijkheid leek me de meest realistische: me in kopen in een beloftevolle startup.”
Yasmine: “Ik had een oproep om een co-founder te vinden gelanceerd op LinkedIn, en ook via Facebookgroepen en Instagram startte ik mijn zoektocht. Lorenz reageerde, gewoon door me een bericht te sturen op Instagram. Ik zag zijn foto en dacht: nee, dit wordt ‘m niet. Maar we spraken toch af om eens te gaan wandelen, en dan was de klik er wel. Sinds mei 2022 is Lorenz co-founder van MORO.”
Voorsprong met VLAIO
Lorenz Luttgens: “Financiering is erg belangrijk voor startups. Maar je kan niet te vroeg kapitaal beginnen ophalen, want dan moet je al snel te veel equity afstaan. Dus zochten we naar andere financieringsmanieren. Zo kwamen we in contact met VLAIO en hun innovatieve starterssteun. De begeleiding van VLAIO bedrijfsadviseurs Tine Demoor en Iris Detavernier was – en is nog steeds – geweldig. Ze hebben ons geholpen bij de subsidieaanvraag en denken proactief: als jullie x of y willen, dan zijn deze subsidiemogelijkheden ook een optie voor MORO. We denken nu samen na over een vervolgtraject.”
We gebruikten de innovatieve starterssteun om onze producten te verbeteren en onze voorsprong in de sector te behouden.
Yasmine: “Toen we in december 2021 lanceerden, profiteerden we van die goede timing: mensen en bedrijven kochten onze producten als eindejaarsgeschenk. Maar begin 2022 ontdekten we dat er toch wat producttechnische uitdagingen waren: onze producten werden té vloeibaar. Daarom besloten we onze marketingkraan even dicht te draaien en met het geld van de innovatieve starterssteun onze producten te herontwikkelen. We zitten nu in de laatste fase van dat proces en zullen vanaf november 2022 onze nieuwe producten op de markt brengen.”
Lorenz: “Deze sector is erg competitief en MORO is het eerste Belgische merk dat powder-to-liquidverzorging op de markt brengt. Als we de herontwikkeling helemaal zelf hadden moeten financieren, zouden we achterstand oplopen. Nu behouden we onze voorsprong.”
Nieuwe toekomstgewoontes?
Yasmine: “De eerste verkoopsmaanden maakten duidelijk dat er vraag is naar onze producten. Tegelijkertijd wisten we dat om te kunnen schalen, onze formules beter moesten. Nu hebben we een fantastische hand- en bodywash in de aanbieding, daar zijn we van overtuigd. We kunnen nu met over de Belgische grens kijken. Want we willen echt impact maken met MORO, op grote schaal.”
Lorenz: “Onze doelgroep: mensen die willen bijdragen aan een betere wereld, maar zonder dat ze moeten inboeten op comfort. Er verkopen wel meer merken zogenaamde soapbars. Ik heb er thuis ook liggen. Maar de structuur daarvan is anders, en op den duur zijn die stukjes zo klein dat ze niet meer te gebruiken zijn. Of ze plakken vol haar. Om duurzaam door het leven te gaan, willen mensen geen comfort opgeven. Ik begrijp dat en we spelen daarop in zowel met onze producten, hun prijs en vormgeving.”
Yasmine: “We denken over de hele merkbeleving na. Zo is de verpakking gemaakt van paddenstoelen. Je kan die verbrokkelen en zorgt daarmee voor vruchtbare grond voor je planten. Ook werken we samen met lokale boeren, we gebruiken zeewier in onze formules. We hopen daarmee ook anderen te inspireren. Eigenlijk willen we vertellen: Unilever en P&G, als wij dat kunnen…dan kunnen jullie dat toch ook?”
Lorenz: “Ook als relatiegeschenk kennen onze producten grote interesse. Bedrijven bestellen leuke en impactvolle geschenkenkits, waarmee ze hun waarden en visie op duurzaamheid in de verf zetten. Ook luxehotels en toprestaurants zien we als potentiële klanten. Dan zullen we wel nog andere producten zoals bodylotion moeten ontwikkelen,. Tenslotte hebben ook travelkits potentieel voor ons. Als je maar honderd milliliter vloeistof mag meenemen op het vliegtuig, bieden tablets of een klein zakje poeder een valabel alternatief om toch je favoriete verzorgingsproduct mee te nemen op reis.”
Yasmine sluit enthousiast af: “We hebben nog heel wat plannen met MORO. Zo willen we ook inzetten op hervulbare lifestyleproducten. Maar alles stap voor stap. Eerst herlanceren we onze webshop met onze verbeterde producten."
Welke stap wil jij zetten met je bedrijf?
Als ambitieuze ondernemer wil je maar één ding: dat je zaak vooruit gaat. Daarom investeer je én daarom innoveer je. Maar ook al heb je bakken ervaring, toch blijf je met heel wat vragen zitten.
VLAIO is jouw gids bij de realisatie van je plannen. Wij zijn een kritisch klankbord en brengen sterktes en zwaktes in kaart. Daarbij geven we ook concreet advies over subsidies en financiering. En we brengen je in contact met de juiste experten.