“Naar de STEM-academie kom ik zonder vrienden, hier maak ik vrienden”

Onze STEM-academies hebben één voor één een hele reeks inspirerende STEM-verhalen voor je in petto. We vertellen je over jongeren die aan de slag gaan met STEM en er thuiskomen, over STEM-academies die nauw samenwerken om techniek en wetenschap te promoten en over de hechte verbindingen tussen STEM en andere maatschappelijke thema’s.

Dit verhaal start met de geweldige uitspraak van de zesjarige Wouter op de startdag van het PXL STEM-kampje 'Handige handjes'. Hij verbaasde de begeleiders met zijn uitroep: 'Ik kom zonder vrienden naar de PXL STEM academy. Ik maak hier vrienden!'. Deze spontane uitspraak van de kleine jongen inspireert en benadrukt de kracht van verbinding tussen gelijkgeSTEMden.

Stockfoto van Unsplash+

De eerste spannende kampdag

We zijn de eerste kampdag van het STEM-kampje “Handige Handjes” van de PXL STEM academy. In dit zomerkampje willen we kleuters van 4 tot 6 jaar op een speelse manier laten kennismaken met STEM. (Science, Technology, Engineering en Mathematics).

Als medewerker van de PXL STEM Academy doet Maria Baerts enthousiast haar verhaal: “Samen met de lesgevers verzorgde ik op deze eerste kampdag de ontvangst van de kinderen.

Voor sommige kinderen is dit spannend, maar voor anderen is dit vertrouwd terrein en kunnen de workshops niet snel genoeg beginnen. Eén van de kindjes die die ochtend werd afgezet door zijn mama, was helemaal in tranen.

De zesjarige Wouter, voor wie het niet het eerste kampje was, keek vol medeleven naar het wenende kindje. Hij kon het wenende kind geruststellen door te zeggen dat hijzelf ook zonder vriendjes naar de STEM-academie komt, want op de STEM-academie maak je vrienden.

Met verbazing stonden we met z’n allen te kijken naar de zelfverzekerde jonge Wouter. Zijn spontane uitspraak deed ons nadenken en beseffen dat kinderen elkaar écht vinden in de STEM- academie. Zelfs op een erg jonge leeftijd werken ze samen tijdens het hoekenwerk om opdrachten op te lossen, en maken ze vrienden.

Een ontmoeting doorheen de tijd

Maria vervolgt haar verhaal: “We zien op onze STEM-kampen regelmatig kinderen die alleen komen en hun talenten ontdekken en ontwikkelen. Er worden vriendschappen gevormd doordat ze de interesse en passie voor techniek en wetenschap delen.

Wouter zagen we terug tijdens het kamp “STEM voor kapoentjes” en “STEM-MIX”. Hij maakte er samen met zijn nieuwe vrienden kennis met wetenschap, techniek en programmeren en ontwikkelde zijn talenten in een veilige omgeving. Ze leren onderzoekend en planmatig plezante STEM opdrachten aanpakken, wat hen nog meer samenbrengt als vrienden.

Het verjaardagsfeestje van Wouter werd ook gevierd op onze PXL STEM Academy. Zijn schoolvriendjes maakten op deze manier kennis met Wouters grote passie voor STEM en leerden hem beter kennen.

Veilige omgeving van gelijkgeSTEMden

We zien dat een STEM academie bij jonge kinderen prikkelend werkt en een belangrijke invloed heeft op hun studiekeuze in het secundair onderwijs. Maar de STEM-academie doet meer dan dat. Kinderen maken er vrienden en plezier. Ze leren onderzoekend en probleemoplossend denken, ze vinden hun passie voor wetenschap en techniek en dat doen ze in een veilige omgeving vol gelijkgeSTEMden.

 

Het netwerk van STEM-academies verbindt verschillende STEM-academies over heel Vlaanderen met elkaar. STEM-academies geven kansen aan kinderen en jongeren om in de vrije tijd rond STEM te creëren, te ervaren, te leren en samen te werken, van STEM-verwondering over STEM-geletterdheid tot geïntegreerd STEM-meesterschap. De STEM-disciplines (‘Science’, ‘Technology’, ‘Engineering’ and ‘Mathematics’ ) worden op interdisciplinaire en toegepaste manier ingezet om oplossingen te zoeken voor reële problemen en uitdagingen. 

Meer informatie over het netwerk van STEM-academies.