Open innovatie heruitgevonden
We kunnen alleen overleven door te innoveren
Hackatons
“De voorbije jaren zette P&G belangrijke stappen om meer lean and agile - slank en wendbaar - te worden. Daarvoor moeten we ons onder meer de werkwijze van startende bedrijven eigen maken. Zij hebben de snelheid en de spontaniteit die nodig is om het innovatieproces te versnellen. Omgekeerd hebben de starters ons ook nodig. Wij kunnen een belangrijke klant worden die hen levensvatbaar maakt.”
P&G begon in Strombeek-Bever al in 2015 met InQbet, een open-innovatiecampus om samen met kleine en grotere bedrijven en kennisinstellingen aan productvernieuwing te werken. InQbet organiseerde daarbij de voorbije jaren onder meer een reeks van opgemerkte hackatons waarop grote bedrijven als Coca Cola, AB InBev, Nestlé en Puratos uiteenlopende uitdagingen voorlegden aan starters en kmo’s uit de regio en daarbuiten. Hoe kunnen artificiële intelligentie en robotica bijvoorbeeld de ontwikkeling, de productie of het vervoer van consumentengoederen efficiënter maken, of zelfs direct consumenten helpen? Of hoe zien de duurzame verpakkingen van de toekomst eruit? Ook de Europese Commissie is enthousiast over die vernieuwende manier van werken.
We hebben intussen al 26 contracten met starters. Zo is er een bedrijfje dat via planten in een rek de lucht in een kantoor zuivert. Dat testen we nu uit in onze kantine.Wij spelen internationaal een pioniersrol. We hebben hier rond Brussel dan ook een heel grote concentratie aan innovatiecentra van bedrijven die consumentengoederen produceren. Dat is niet zo duidelijk als bij de farmasector, omdat we met verschillende productgroepen bezig zijn zoals voeding, verzorgingsproducten of schoonmaakmiddelen. Maar onze uitdagingen zijn vergelijkbaar en we kunnen veel van elkaar leren. We merken bijvoorbeeld dat alle grote bedrijven uit zijn op samenwerking met starters om te profiteren van de versnelling die dat oplevert.
Heruitvinding van open innovatie
In januari ging op de InQbet-campus van P&G een hal voor rapid prototyping open. Beginnende bedrijven kunnen daar heel snel een klein aantal van nieuwe producten of verpakkingen produceren. Dat maakt herhaalde tests en aanpassingen betaalbaar. De hal, een investering van 6 miljoen euro, is het voorlopige sluitstuk van de vernieuwde open-innovatiecampus. Bedrijven vinden er plaats om aan co-creatie te doen, prototypes te ontwikkelen en onderzoek uit te voeren in de consumer lounge. Dat laatste is een gesofisticeerd laboratorium waar nu P&G de reactie van testpanels op nieuwe en bestaande producten observeerde. “Starters kunnen hier in één week van een idee tot de lancering van een nieuw product gaan, ” maakt Convents zich sterk.
The Growcery
“Wij willen niet langer het middelpunt van het gebeuren zijn,” zegt Convents, “dat zou de dynamiek fnuiken. We moeten naar een symbiotische toestand evolueren, waar we allemaal als gelijkwaardige partners samenwerken. We werken daarom samen met The Growcery. Dit wordt geleid door een neutrale partner met ervaring in ondernemerschap en het Europees starters ecosysteem. Die kan meer partners aantrekken dan P&G zou kunnen.”
“Op die manier maken we een nieuw ecosysteem waarin we open innovatie opnieuw uitvinden. We moeten immers continu vernieuwen, zowel onze producten als de manier waarop we ze maken. De onderzoekers in onze labo’s worstelden bijvoorbeeld al lang met het probleem dat ze veel tijd verloren met het omzetten van flarden van notities tot werkbare verslagen. Het bedrijf Faktion uit Gent kwam uiteindelijk met een oplossing: we testen daarom met de mogelijkheden dat medewerkers hun observaties gewoon via een microfoon inspreken. Die wordt dan omgezet in een standaardverslag.”
We gaan verder dan innoveren. We zetten ook in op constructive disruption - hoe moeten we onze producten heruitvinden om te voorkomen dat ze overbodig worden? Wasmiddelen behoren tot onze grootste merken. Maar we stelden vast dat mensen in de wolkenkrabbers in New York geen eigen wasmachine meer hebben en geen eigen wasmiddel meer nodig hadden. Daarom hebben we het bedrijf Tide Cleaners opgestart dat een app aanbiedt die dergelijke gebruikers alle zorgen uit handen neemt. Of denk aan slimme kledij met ingewerkte chips en sensoren: kan je die nog wassen, of zijn daar ook heel andere oplossingen voor nodig?
Antwoorden op grote trends
“In het algemeen hebben de uitdagingen waarop we antwoorden moeten vinden, te maken met vijf grote trends. Ten eerste leven steeds meer mensen
in verstedelijkte gebieden. Bedrijven en consumenten kunnen ten tweede almaar meer langs de digitale weg doen. Ten derde wordt diensten aanbieden slimmer dan producten verkopen. De vierde trend zijn de exponentiële technologieën zoals 3D-printing, robotica, artificiële intelligentie en biotechnologie. Ten slotte kunnen we consumenten ook helpen door nog veel meer onnodige frictie uit hun leven weg te halen. Er komt bijvoorbeeld nog altijd veel kijken bij de was doen. Kunnen we dat niet veel eenvoudiger maken?”
P&G krijgt voor de InQbet Accelerator samen met zijn partners I&I en The Growcery Europese steun via het programma EFRO-Vlaanderen. “De Europese projectvoorstellen zijn heel competitief waardoor alleen de beste projecten worden geselecteerd. We zijn blij dat we aan een aantal van deze projecten hebben kunnen bijdragen. Ze kunnen een fantastische dynamiek op gang brengen”, zegt Convents. “Buiten het EFRO-project werken we sinds 2018 samen met de Europese Innovatieraad (EIC). We hebben al twee keer een event georganiseerd waarop tientallen jonge bedrijven de kans kregen om innovatieve ideeën te bespreken met vertegenwoordigers van de grootste bedrijven in Europa. Dat zijn kansen die ook wij niet laten liggen.”
Tekst: Peter Dhondt & Marlies Vanthuyne - foto's: Studio Dam