Shinncare: intieme zorgproducten tijdens zwangerschap en menopauze

Een innovatieve oplossing bieden voor intieme verzorging, in elke levensfase. Dat is de belofte van Karl-Filip Smet en Aude Helleputte, zij staan in voor de commercialisering van Shinncare. Het resultaat van hun gedrevenheid en perfectionisme: een gamma verzorgingsproducten die effectief, veilig en (gebruiks)vriendelijk zijn voor zowel mens als planeet. 

Met Shinncare startte Karl-Filip in 2021 een nieuw hoofdstuk in zijn professionele loopbaan. Twee jaar later deed Aude hetzelfde. Eerst versterkte ze Shinncare als consultant, later werd ze medevennoot. Samen schrijven ze het verhaal verder.

Karl-Filip Smet: "Ik heb een juridisch-economische achtergrond en werkte als beleidsadviseur, maar ik ben altijd al gefascineerd geweest door de medische wereld en de ondernemerssector. Ik kom uit een doktersfamilie en groeide op met een vader die gynaecoloog is. Hij kreeg heel wat patiënten over de vloer met specifieke klachten. Niet zozeer vaginaal – intern – (want daar bestaan tal van oplossingen voor) maar vulvair, aan de buitenkant van hun intieme zone. Omdat de bestaande producten geen gerichte of afdoende oplossingen boden, besloot mijn vader om zelf een product te ontwikkelen. Gemakkelijker gezegd dan gedaan, want daar zijn verschillende wettelijke verplichtingen en andere obstakels aan verbonden. Hij legde zich enkele jaren toe op onderzoek en ontwikkeling, maar in 2020 vroeg hij zich toch af: ga ik hiermee verder? In al mijn enthousiasme en naïviteit stapte ik toen mee in het verhaal. Expertise gecombineerd met veel goesting is de succesformule van Shinncare. In 2021 lanceerden we het eerste product en in 2023 kwam de eerste uitbreiding van ons gamma. 

Karl-Filip Smet

De bestaande producten toen boden geen gerichte of afdoende oplossingen voor de problemen of ongemakken aan de intieme huid. Als gynaecoloog besloot mijn vader daarvoor een product te ontwikkelen.

Karl-Filip Smet
Medeoprichter Shinncare

Aude Helleputte: “Ik werkte de voorbije tien jaar in verschillende sales- en marketingfuncties voor cosmeticamerken in het luxesegment. Tot 2022 was ik aan de slag bij L’Oréal, maar toen de hoofdzetel van de Benelux de beslissing nam om te verhuizen van België naar Nederland, stond ik voor de keuze: verhuizen we met ons gezin mee naar Nederland? We bleven hier en ik keek uit naar een nieuwe job. Op dat moment was Karl-Filip op zoek naar iemand om Shinncare mee op de kaart te zitten. Voor mij de perfecte kans. In het begin werkte ik mee als consultant en na een jaar werd ik medevennoot van Karl-Filip. Vanaf dan werd Shinncare ons gezamenlijke verhaal. Ik wilde altijd al ondernemen – maar niet alleen – en ik heb een grote passie voor en expertise in huidverzorging. Het plaatje klopte dus helemaal. Intussen werken we al anderhalf jaar op een heel complementaire manier samen.” 

Focus op menopauze, zwangerschap en kwaliteit

Karl-Filip: “Shinncare is uitgegroeid tot een gamma van deskundig ontwikkelde, klinisch geteste en natuurlijke verzorgingsproducten. Gebaseerd op de ervaring en de kennis van mijn vader én mijn zus, die eveneens gynaecoloog is. Zulke producten op de markt brengen is niet simpel, want het gaat om intieme verzorging. Na de lancering was het dus afwachten op de reacties. Maar de feedback was heel positief en zowel online als offline, via een netwerk van vroedvrouwenpraktijken, multidisciplinaire praktijken en groothandels in de farma, begon de verkoop te lopen.”

Aude: “Ons eerste product, de Intimate Oil Spray Comfort, biedt een oplossing voor intieme droogheid en verlicht vulvaire klachten tijdens de menopauze. Het product werd ontwikkeld door de vader van Karl-Filip in samenwerking met een farmacoloog en producent. Partijen waar we nog steeds mee samenwerken. Ook bij de producten die later op de markt kwamen en die in de pijplijn zitten, werken we op deze manier. We leren ook veel van ons netwerk van zorgverleners. Zij inspireren ons om een gamma bottom-up te ontwikkelen zodat het echt een meerwaarde biedt voor de patiënten.”

Karl-Filip: “Het is trouwens dankzij die zorgverleners dat Shinncare in 2023 met een gamma intieme verzorgingsproducten voor het peripartum kwam, waardoor we ons merk breder in de markt konden zetten. Dit gamma biedt op vele vlakken een grote meerwaarde en biedt ons de mogelijkheid om gedurende een langere periode (van de zwangerschap tot de menopauze) een betrouwbare partner te worden van onze klant.  Menopauze blijft een moeilijk gespreksonderwerp, vooral als het over intimiteit gaat. Met het gamma intieme zwangerschapsproducten hebben we er een goede ‘converstation starter’ bij. En parallel blijven we werken aan de bespreekbaarheid van intieme ongemakken tijdens de menopauze. ”

Aude: “We willen niet het zoveelste merk zijn van intieme hygiëneproducten en alsmaar uitbreiden, we willen vooral een antwoord bieden op de vraag die er nu leeft. Daarom richten we ons enerzijds op vrouwen rond de 30 – voor de zwangerschapsproducten – en anderzijds op vrouwen tussen 46 en 54 die door de menopauze gaan.”

Ook met de kwaliteit van de producten wil Shinncare zich onderscheiden van andere merken.

Aude: “Onze focus op kwaliteit zit in alles: van de textuur en de beperkte ingrediëntenlijst met alleen bestanddelen van natuurlijke oorsprong, tot de vormgeving van de pompjes om ze bijvoorbeeld gebruiksvriendelijker te maken. De wetenschappelijke onderbouwing van Shinncare gaat dus verder dan alleen het product zelf.” 

Aude Hellepute

We willen niet het zoveelste merk zijn van intieme hygiëneproducten en alsmaar uitbreiden, we willen vooral een antwoord bieden op de vraag die er nu leeft.

Aude Hellepute
Medevennoot Shinncare

Innovatie en internationale toekomstplannen dankzij ondersteuning

Karl-Filip: “Omdat we hoge eisen stellen aan de kwaliteit van onze producten, vragen de research en ontwikkeling om een serieuze investering – in tijd en in geld. Door mijn werk als beleidsadviseur, had ik een beeld van de bestaande ondersteuningsmechanismen, maar ik had nog nooit zelf een subsidie aangevraagd. Daar kwam snel verandering in. De afgelopen jaren konden we rekenen op de steun van Flanders Investment & Trade (FIT) en VLAIO, wat op cruciale momenten voor onze onderneming het verschil maakten.”

“Naast financiële ondersteuning, zoals de goedkeuring voor een kmo-groeisubsidie van VLAIO in het luik internationaliseren, is er ook inhoudelijke ondersteuning. Zo vonden we voor de voorbereiding van de financieringsronde die we in maart 2024 finaliseerden steun bij Bie Boudolf, toen onze VLAIO bedrijfsadviseur. Zij stelde ons voor om financieringsadvies in te winnen via FINMIX. Dankzij de feedback die we via Bie en het panel in de FINMIX kregen, konden we ons financieel plan serieus verbeteren en de zoektocht naar investeerders opstarten.”

Aude: “Een andere adviseur waar we veel aan te danken hebben is Xavier Bedert van FIT. We denken ook vooruit en weten naar welke landen we willen uitbreiden en met welk ritme we dat willen doen. Met de ondersteuning van Flanders Investment & Trade zijn we volop bezig om die ambities te concretiseren.  

Meer over Shinncare: https://www.shinncare.com. 

 

Welke stap wil jij zetten met je bedrijf?

Als ambitieuze ondernemer wil je maar één ding: dat je zaak een succesvolle vlucht maakt. Daarom investeer je én daarom innoveer je. Goed om weten dat je met je vragen bij VLAIO terecht kan.      

De VLAIO bedrijfsadviseurs zijn jouw gids bij de realisatie van die plannen. Wij zijn een kritisch klankbord en brengen sterktes en zwaktes in kaart. Daarbij geven we ook concreet advies over subsidies en financiering. En we brengen je in contact met de juiste experten.