Siemens werkt via STEM-projecten aan het technisch talent van morgen

Er zijn nog steeds te weinig jongeren die kiezen voor een technologische opleiding, waardoor de instroom aan technisch geschoold talent – in het bijzonder ingenieurs – in de Belgische economie te laag is. Siemens werkt samen met secundaire scholen om daar mee verandering in te brengen.

Workshop
© Siemens

Siemens ontwikkelt innovatieve oplossingen op het gebied van IT, industrie en energie, met een focus op elektrificatie, automatisering en digitalisering. Het bedrijf is dan ook steeds op zoek naar technisch talent. En daar wringt het schoentje … Het aantal jongeren dat vandaag op de arbeidsmarkt komt met een ingenieursdiploma op zak, is te laag. Siemens bleef niet bij de pakken zitten en besloot om samen met het onderwijs naar oplossingen te zoeken.

Francis Gheldof, account manager automotive & education, Geert De Coninck, business unit manager en Katrien Valkiers, head of communications, geven tekst en uitleg.

Challenge voor leerlingen uit het middelbaar

Francis: “Als we willen zorgen voor meer instroom in hogere technische opleidingen, dan moeten we een stap terug: het secundair onderwijs. In 2013 zijn we een samenwerking gestart met het GO!. Concreet nodigen we leerlingen uit het vijfde middelbaar (Wiskunde-Wetenschappen en Latijn-Wetenschappen) uit bij ons in Beersel, waar ze uitgedaagd worden voor een challenge. In het begin ging het om lokale scholen, vandaag ontvangen we leerlingen uit heel Vlaanderen.”

Francis Gheldof

Als we willen zorgen voor meer instroom in hogere technische opleidingen, dan moeten we een stap terug: het secundair onderwijs.

Francis Gheldof
account manager automotive & education bij Siemens

Geert: “We demonstreren een bepaalde technologie, daarna is het aan hen om er een concreet project mee uit te werken. Zo ontwikkelde een groep leerlingen door middel van 3D-printing een hoesje voor een iPhone. Een andere groep ontwierp met dezelfde technologie de trofee voor een voetbaltornooi. Een andere school ging aan de slag met toegangscontrole, waarbij leerlingen een systeem ontwikkelden om te tonen aan de hand van een rood of groen scherm wie de school ‘s middags mocht verlaten en wie niet.”

Francis: “Wij voorzien de technologie en het zijn de leerlingen die – met steun van de school – het project van a tot z uitwerken. Eerst bij ons, daarna op school. Na vijf halve dagen komen ze hun project presenteren en wordt er een winnaar gekozen. Dit project is enkel mogelijk dankzij de structurele ondersteuning van het GO!. De challenge wordt geïntegreerd in het lespakket van de leerlingen. En ook het enthousiasme van de leerkracht, vaak fysica of wiskunde, maakt het verschil.”

Kloof tussen onderwijs en industrie kleiner maken

Naast de samenwerking met het GO! zet Siemens in op tal van andere initiatieven om kinderen en jongeren warm te maken voor STEM. Katrien: “Zo organiseren we Little Innovators in samenwerking met de Techniek- en Wetenschapsacademie van Hogeschool UCLL. Daarbij laten we één namiddag per jaar de kinderen van onze medewerkers, met een leeftijd tussen 8 en 12 jaar, spelenderwijs kennismaken met technologie en wetenschap. Of de workshops die we organiseren voor leraars uit het technisch secundair onderwijs, om hen mee te nemen in de laatste technologieën. Jaarlijks verwelkomen we zo’n 200 deelnemers op 16 locaties.”

Francis: “Met de Siemens Industry Academy hebben we een structurele samenwerking met het hoger onderwijs, waaronder KU Leuven, Universiteit Antwerpen, UGent en sinds kort ook in Wallonië met HELMo en HeH. Wil een bedrijf een innovatief project realiseren met onze nieuwste technologieën, maar is het nog te vroeg om deze op grote schaal in het bedrijf te implementeren, dan brengen we ze in contact met onze academische partners. Ingenieursstudenten kunnen zo hoogtechnologische oplossingen concreet toepassen in het werkveld, en het bedrijf in kwestie ontdekt de nieuwe technologie. Siemens ondersteunt via kennis, technologie en software, en we zetten in op softskills. Via deze samenwerkingen werken we ook rond trajecten duaal leren.”

Maatschappelijk aspect

Geert: “Onze boodschap is niet alleen dat techniek leuk is, er is uiteraard ook een maatschappelijk aspect. In de Belgische economie is er een enorme vraag naar technisch geschoolde mensen. We hebben ze met z’n allen nodig om mee te bouwen aan de toekomst. Denk maar aan de ontwikkeling van batterijen voor elektrische wagens. In België is er momenteel geen enkele fabrikant bezig met de uitrol ervan, puur door een tekort aan mensen.”

Geert De Coninck

Onze boodschap is niet alleen dat techniek leuk is, er is uiteraard ook een maatschappelijk aspect.

Geert De Coninck
business unit manager bij Siemens

Katrien: “Onze missie situeert zich op drie domeinen: we willen de instroom naar technische opleidingen stimuleren, de doorstroom naar de arbeidsmarkt vergroten en tot slot bijdragen aan de kwaliteit van de opleidingen. Naast studenten warm maken voor techniek zorgen we ervoor dat ze, bovenop de theorie die ze krijgen op school, voldoende praktijk opdoen. Dat kan de kwaliteit van hun opleiding alleen maar ten goede komen. En zo weten ze ook wat een technische job precies inhoudt op het moment dat ze op zoek gaan naar werk.”

Krachten bundelen

Welke boodschap Siemens wil meegeven aan andere bedrijven? Geert: “Wil je als bedrijf inzetten op een samenwerking met het onderwijs, dan is het belangrijk dat je weet wat er leeft in de scholen en wat de behoeftes zijn. Bij ons is er bijvoorbeeld iemand specifiek toegewezen aan dit project, iemand die de tijd en de kennis heeft om zich erop toe te leggen.”

Francis: “Veel bedrijven leggen zich neer bij het feit dat ze geen mensen vinden. Maar je kan er wel degelijk zelf iets aan doen. We moeten de krachten bundelen. Hoe meer bedrijven hun schouders eronder zetten, hoe groter de impact.”

Francis Gheldof

We moeten de krachten bundelen. Hoe meer bedrijven hun schouders eronder zetten, hoe groter de impact.

Francis Gheldof
account manager automotive & education bij Siemens

Meebouwen aan het talent van morgen?

Ben jij geïnteresseerd om, net zoals Siemens, met jouw onderneming mee te bouwen aan het technisch talent van morgen? Wil jij bijdragen aan de instroom van leerlingen naar het technisch onderwijs en de doorstroom van technische profielen naar de bedrijfswereld? Ontdek welke initiatieven je kan organiseren via vlaio.be/stemhub.