Snacks voor kinderen. Dat kan gezond én lekker.
Barbara Oliveira en Frédérique Versteegh ontwikkelen met start-up Moqqi gezonde veggie snacks voor kinderen. Met innovatieve starterssteun kunnen ze de groentesnacks verder verfijnen met betrekking tot samenstelling, smaak, houdbaarheid en productie-opschaling.
Missie: gezonde snacks die kinderen heerlijk en ouders handig vinden
Barbara Oliveira: “Ik ben geboren in Brazilië en werkte er jarenlang bij een internationaal voedings- en landbouwbedrijf in Brazilië, de US en in Europa. In 2018 verhuisde ik voor het werk naar België en ging in de prachtige stad Mechelen wonen. Rond die tijd probeerde ik ook zwanger te worden, maar dat bleek helaas erg gecompliceerd. De kans dat ik zelf geen moeder kon worden, zette me aan het denken over mijn carrière en ik besefte dat, als ik dan geen eigen kinderen zou krijgen, ik mijn skills en passie wilde gebruiken om impact te maken op het leven van andere kinderen.”
“Uit navraag bij vrienden bleek dat ze het lastig vonden dat er zo weinig gezonde snacks waren. De meeste kindersnacks zaten vol toegevoegde suikers of andere zaken die daar eigenlijk niet in thuishoorden. Daar wilde ik graag mee aan de slag: gezonde snacks ontwikkelen die kinderen graag lusten én die makkelijk mee te nemen waren.”
“Wonder boven wonder werd ik toch zwanger. De drang om een gezonde snack te ontwikkelen, werd alleen maar groter. Ik besloot om een bedrijf te starten en noemde dit Moqqi, naar de bijnaam van mijn geboorteplaats in Brazilië. Met mijn kennis en mijn liefde voor de keuken ontwikkelde ik mijn eerste snacks. Die verkocht ik via een webshop. Heel kleinschalig eerst. Ik bereidde de snacks gewoon in een kleine professionele huurkeuken. Maar het smaakte naar meer en ik ging op zoek naar een co-founder om dit avontuur samen succesvoller mee te maken. Ik kende Frédérique via onze mannen, die al sinds hun studietijd goede vrienden zijn. En gelukkig was Frédérique enthousiast en bleken we een perfecte match!”
Voeding is een van de weinige dingen waarover je controle hebt als het gaat om de gezondheid van je kinderen.
Frédérique Versteegh: “Meer dan tien jaar lang werkte ik in de corporate wereld. Ik creëerde er waarde, maar vooral voor aandeelhouders. Dat wrong na een tijdje en ik was op zoek naar een andere manier waarop ik een verschil kon maken. In voeding kan dat nog zonder meer. Het is een van de weinige dingen waarover je controle hebt als het gaat over de gezondheid van je kinderen. Ik wilde mijn kinderen voedzaam eten geven, dat ook nog lekker was. Waar Barbara mee bezig was, sloot helemaal aan bij wat ik ook wilde bereiken.”
Van calorierijke kaasbal naar gezonde groentesnack
Barbara: “Het idee voor ons eerste product begon met een snack uit mijn kindertijd, het typisch Braziliaanse Pão de Queijo: kleine deegballetjes met tapiocameel, kaas, eieren, melk en olie. Ze zijn erg lekker, elk kind houdt ervan. Maar ze zijn ook echte caloriebommetjes. Kon ik ze gezonder maken door de olie te vervangen en minder zout toe te voegen? En waren ze dan nog lekker? Het was voor mij belangrijk dat er ook genoeg groenten - minstens 40% - in de snacks zouden zitten. En de verhouding tussen eiwitten, vetten en koolhydraten moest juist zitten. We experimenteerden tot we een product hadden dat compleet anders is dan de Braziliaanse kaasballetjes en in niks lijkt op de producten die er tot nu toe op de markt zijn. We hebben kleurrijke snacks gemaakt die super voedzaam zijn en heerlijk smaken.”
Met Moqqi-snacks maken we iets dat we met een gerust hart aan onze eigen kinderen kunnen geven en voor hen als een echte traktatie voelt.
Frédérique: “Zo kwamen we uit bij de basisversie van onze groentesnack. Maar zoals ze wel eens zeggen, ‘The proof of the pudding …’ We testten onze veggie snacks dus uitgebreid bij een kritisch doelpubliek van meer dan 1.000 kinderen. Zo’n 75% daarvan bleek meteen fan. Heel fijn om zien hoe ze met balletjes gooiden om een duimpje omhoog of omlaag aan te duiden. En frappant: zelfs veel van de kinderen die een duimpje omlaag gaven, aten vervolgens wel onze snack volledig op.”
“De feedback die we op die manier verzamelden, hielp ons om de snacks samen met Foodlab Proef! in Gent te finetunen. Onze snacks bevatten geen lactose, geen conserveringsmiddelen, geen toegevoegde suikers, weinig zout en minstens 40% groenten! Je bewaart ze in de diepvries en stopt ze in een brooddoosje om mee te nemen. Tegen snacktijd zijn ze ontdooid. Makkelijker wordt het niet.”
Barbara: “We wilden echt iets maken dat we met een gerust hart aan onze eigen kinderen kunnen geven, waar we ook zijn en zeker weten dat het voor hen als een echte traktatie voelt. Ook als we op uitstap gaan naar een museum of dierentuin, wil ik iets gezonds én lekkers meegeven – of het daar kunnen kopen.”
Frédérique: “Het feit dat onze snacks diepgevroren zijn, doen we om de voedingswaarde te garanderen en te voorkomen dat we conserveringsmiddelen moeten gebruiken. Maar het stelt ons ook voor wat logistieke uitdagingen. Zo kan je ze niet als particulier bestellen via onze website, want iets diepgevroren verzenden zonder de koude keten te doorbreken, is ontzettend moeilijk en prijzig. Onze eerste focus ligt daarom op verkoop via niche retailers en de verkoop in horeca. Later willen we ook uitbreiden naar mainstream retailers.”
Het is fijn om een starter als Moqqi te mogen begeleiden die met zoveel passie maar ook met een dosis ervaring en gezond verstand iets nieuws in de markt wil zetten.
Verschil maken, ook verder van huis
Barbara: “Omdat we met ons uitgebreid marktonderzoek al veel tijd in onze proof of business hadden gestoken, vroegen we de innovatieve starterssteun van VLAIO vooral aan om onze eerste versies van de snacks verder te verfijnen met betrekking tot samenstelling, smaak, houdbaarheid en productie-opschaling. De intensieve begeleiding van bedrijfsadviseur Mieke Martens bracht ons een heel eind verder. Het feit dat iemand zo sterk gelooft in je product gaf ons extra zelfvertrouwen.”
VLAIO bedrijfsadviseur Mieke Martens: “Het is fijn om een starter als Moqqi te mogen begeleiden die met zoveel passie maar ook met een dosis ervaring en gezond verstand iets nieuws in de markt wil zetten. Een mooi voorbeeld van een starter in voeding: ze zijn pionier door het hoge gehalte aan groenten en fruit én hun van diepvries naar brooddoos aanpak. Voldoende uitdagingen qua samenstelling en productie die je niet enkel met voor de hand liggende kennis oplost. Ikzelf wacht geduldig tot ik de snacks van Moqqi in de brooddozen van mijn kinderen kan steken.”
Barbara: “We zijn nu ook gestart met de ontwikkeling van een fruitvariant, in drie smaken. Met dezelfde eigenschappen: geen onnodige additieven of toegevoegde suiker én met 40% fruit erin.”
Frédérique: “We willen impact maken door kinderen gezonde voeding aan te bieden én het leven van drukbezette ouders wat gemakkelijker te maken. Maar we wilden meer doen. 1% van onze omzet gaat naar kinderen voor wie voldoende en gezonde voeding geen zekerheid is. Het eerste project wat we ondersteunen is een schoolproject in Mozambique, waar Barbara ooit een tijdje gewerkt heeft. Zo kunnen we ook daar het leven van kinderen verbeteren. En we doneerden onlangs 2.000 snacks aan Brooddoosnodig, een Vlaamse vzw die ervoor wil zorgen dat geen enkel kind met een lege brooddoos naar school moet komen.”
Welke stap wil jij zetten met je bedrijf?
Als innovatieve starter wil je maar één ding: dat je zaak een succesvolle vlucht maakt. Daarom investeer je én daarom innoveer je. Goed om weten dat je met je vragen bij VLAIO terecht kan.
Werp zeker eens een blik op onze startersgids, boordevol informatie voor wie eraan denkt een nieuw bedrijf op te richten.
VLAIO is jouw gids bij de realisatie van je plannen. Wij zijn een kritisch klankbord en brengen sterktes en zwaktes in kaart. Daarbij geven we ook concreet advies over subsidies en financiering. En we brengen je in contact met de juiste experten.