Uze brengt de kilowatts naar je wagen

Ons elektrische wagenpark groeit gestaag. Met een Energy Delivery Platform wil Uze zonder vaste laadinfrastructuur energie tot bij je wagen(park) brengen.  Vooral in een stedelijke context waar vaste laadpunten moeilijk te implementeren zijn, biedt dit innovatieve serviceconcept een oplossing voor elektrische mobiliteit. Om een proof of concept te ontwikkelen, ontving Uze van VLAIO innovatieve starterssteun.  

Complementair ondernemerschap

Het idee om het laden van elektrische wagens via een mobiel platform aan te bieden kwam van Dieter Schotte. Medeoprichter Kris Verdonck bekeek de haalbaarheid van dat idee met een kritisch oog want er zij nogwel wat uitdagingen verbonden aan dit plan: Hoe maak je er een rendabel businessmodel van? Hoe zorg je voor compacte en efficiënte hardware, zeker gezien de uitdagingen van snelladen en koeling? Hoe kan het systeem legaal en operationeel in de publieke ruimte werken zonder hinder? De keuze voor een fiets als mobiel platform, in plaats van een bestelwagen, zou een concurrentieel voordeel bieden maar nog meer technische uitdagingen met zich mee brengen.

Dieter: “Om al die moeilijkheden aan te pakken, startten we in 2022 een samenwerking op met ingenieursbureau Voxdale. Met de innovatieve starterssteun (ISS) van VLAIO ontwikkelden we een proof of concept: een eerste tafelmodel dat de haalbaarheid van de technologie aantoonde.”

“Daarmee wisten we investeerders te overtuigen en konden we in 2023-2024 de stap naar onze proof of business zetten. Dat gebeurde vooral in samenwerking met Green Mobility in Antwerpen, een autodeelplatform met enkel elektrische wagens. De stad Antwerpen speelde een sleutelrol door de eerste operaties in de publieke ruimte mogelijk te maken. Zo konden we ons systeem in realistische omstandigheden demonstreren en optimaliseren. 

VLAIO’s innovatieve startersteun maakte het mogelijk voor Uze om met Voxdale een eerste conceptueel tafelmodel te ontwikkelen dat de technologische haalbaarheid aantoonde.

Björn Kiekens
VLAIO bedrijfsadviseur

Van tafelmodel naar marktconforme oplossing

Na deze eerste successen diende Uze een ontwikkelingsproject in bij VLAIO, waarbij ze het innovatieve en technologisch uitdagende karakter van haar oplossing moesten onderbouwen. Dieter: “Er waren weldegelijk nog wat technische uitdagingen uit te klaren. Onze hardware moest compact en licht zijn, elektromagnetische interferentie moest vermeden worden en de 50kW-installatie genereerde aanzienlijk wat warmte (tot 1000W), die efficiënte koeling noodzakelijk maakte.”

Via samenwerking met VITO beschikte Uze over de nodige testtools en expertise om het probleem van elektromagnetische interferentie en ruis aan te pakken. Dat leidde uiteindelijk tot een CE-certificering. Naast de technische uitdagingen werd ook de vermarkting kritisch onder de loep genomen. Dieter: “De opmaak van een sterk dossier was aanvankelijk zeker geen sinecure, maar met constructieve feedback hielp VLAIO bedrijfsadviseur Björn Kiekens ons door het proces. Bij afloop van het ontwikkelingsproject lag er een oplossing met veel potentieel.” 

Vlaamse én Europese tewerkstelling

Gekwalificeerd personeel vinden, bleek aanvankelijk geen sinecure. Kris: “Als innovatieve startup bood Uze weinig stabiliteit, waardoor we initieel zelfs buiten de landsgrenzen moesten rekruteren. Die Europese samenwerking is ook een troef gebleken. Door kennis uit heel Europa aan te trekken, versterken we zowel de Vlaamse economie als onze internationale positie. Ondertussen beschikken we over een stabiel team met Vlaamse en Europese medewerkers. We bouwen ook nauwe banden op met hogescholen en universiteiten. Met interessante stageplaatsen trekken we jong talent aan dat maatschappelijk relevante technologie wil ontwikkelen.” 

Die Europese samenwerking is een troef: “Door kennis uit heel Europa aan te trekken, versterken we zowel de Vlaamse economie als onze internationale positie.

Kris Verdonck
Medeoprichter Uze

Internationale groei en nieuwe marktsegmenten

Eind 2024 behaalde Uze twee belangrijke milestones: er was de commerciële lancering van Uze in London en de stad Antwerpen kende een officiële licentie toe om de service uit te rollen.

Dieter: “Nu is het onze ambitie om uit te breiden naar andere Europese grootsteden. Denk bijvoorbeeld aan Berlijn, Hamburg en Rome. Uze moet een household brand worden: een vanzelfsprekende app, een synoniem voor energie on demand. Om die expansie mogelijk te maken, werken we aan de opschaling van onze productie en verdere software-optimalisatie. Het werven van licenties voor de beoogde steden is de essentiële stap om onze geografische groei waar te maken. Daarvoor nemen we lokale partners onder de arm. In Kopenhagen en Berlijn zijn er al concrete stappen gezet.” 

Op geregelde tijdstippen had ik een kort gesprek met Kris om mee na te denken over de belangrijkste next steps. Kris is altijd heel gretig naar input en advies en wat zo fijn is, is dat hij dit advies meteen ter harte neemt.

Iris Detavernier
VLAIO bedrijfsadviseur

Maar Uze wil zich niet beperken tot enkel autodeelplatformen. Kris: “Onze technologie blijkt veelbelovend voor nog heel wat andere marktsegmenten. Zo zijn we momenteel in gesprek met zeehavens, verzekeraars en ziekenhuizen.”

Naast internationalisering en het aanboren van nieuwe B2B markten, lonkt Uze stilaan ook naar de consumentenmart. Zou dat niet handig zijn? Even de Uze app openen en de kilowatts naar je wagen laten komen… Net zo eenvoudig als een pizza bestellen.

Met de steun van VLAIO en een sterke langetermijnvisie is Uze klaar om een sleutelrol te spelen in de toekomst van flexibele energievoorziening in stedelijke mobiliteit.