Wim Ballieu van Balls & Glory: "Overnames doen je sneller groeien"

Chef-kok Wim Ballieu leerde in de slagerij van z’n ouders al vroeg de kneepjes van het ondernemersvak. Vandaag is hij al 10 jaar de drijvende kracht achter de restoketen Balls & Glory. Hij weet als geen ander dat overnames een handige zet kunnen zijn om te groeien. Van het taboe dat het stoer is om een zaak over te nemen en ‘zwak’ om te verkopen – daar wil hij vanaf.

Wat voor type ondernemer ben je?

“Ik ben in eerste plaats iemand die een steen wil verleggen binnen de food- en hospitality-sector. Ik ben een wereldverbeteraar en heb geleerd dat je dat alleen kan zijn in een gezond bedrijf. Daarom ben ik 50% van de tijd kok en 50% ondernemer. Wanneer het accent op koken ligt door een nieuw kookboek of tv-programma, spits ik me daarna weer toe op het ondernemen. Die balans bewaak ik bewust.”

Heb je het ondernemerschap al vroeg meegekregen?

“Ik ben opgegroeid in de slagerij van mijn ouders, die dubbele focus op koken en ondernemen zat er toen al in. In de jaren tachtig had mijn vader al drie slagerijen overgenomen om zelf te kunnen groeien. Iets kopen was stoer en verkopen bijna taboe. Tegenwoordig is het soms omgekeerd. Iets verkopen en cashen wordt bijna prioriteit. Dat is ook weer niet goed. Ook daar zoek ik het midden op.”

Het catering- en traiteurbedrijf dat je voor Balls & Glory had, heb je overgelaten. Waarom?

“Na bijna 10 jaar had ik het gevoel dat het bedrijf beter zou kunnen groeien binnen een grotere groep. Op zo’n punt is een overname een interessante tool om aan schaalvergroting doen. Vandaag voelt het met Balls & Glory eerder vanzelfsprekend om zélf een merk over te nemen en onder onze vleugels te laten groeien. Hoewel we stiekem wel beseffen dat we sneller zouden kunnen groeien in Nederland bijvoorbeeld, onder de vleugels van een operationele partner.”

Overnames zijn een handige tool om snelheid te kunnen pakken. Dat is echt ‘1+1=3’.

Wim Ballieu
Chef-kok en eigenaar van Balls & Glory

Stel dat je vandaag een bedrijf zou overnemen, welk zou dat kunnen zijn?

“Om heel eerlijk te zijn … We zijn voortdurend op overnamepad. Er zijn twee opties. Oftewel een bedrijf dat we verticaal kunnen integreren. Zo zou het niet onlogisch zijn om ons dieper in te kopen in een aardappel- of varkensboerderij waarmee we nu al samenwerken. Een tweede optie is een ander fast casual merk overnemen, zoals La Place of The Avocado Show, of een keten met een breed netwerk aan locaties waar we willen openen. Daardoor kunnen we in de breedte groeien.”

Waarom passen overnames bij jou?

“Overnames zijn een handige tool om snelheid te kunnen pakken. Dat is echt ‘1+1=3’. Daarnaast is het voor mij een geruststelling om te weten dat een merk collectief goed kan worden en zonder al te grote taboes van eigenaar kan veranderen. Je bent een huis aan ’t bouwen, maar als ’t te groot wordt voor jou kan je het verkopen. Tegelijkertijd kan je ook het huis naast je kopen als je op je eigen limieten botst.”

Je bent een huis aan ’t bouwen, maar als ’t te groot wordt voor jou kan je het verkopen. Tegelijkertijd kan je ook het huis naast je kopen als je op je eigen limieten botst.

Wim Ballieu
Chef-kok en eigenaar van Balls & Glory

Stel dat je toch ooit Balls & Glory zou overlaten, aan wie zou dat dan zijn?

“Ik verkoop alleen aan iemand die in staat is om de bedrijfswaarden en cultuur te versterken, eerder dan af te toppen.”

Hoeveel is Balls & Glory ondertussen waard volgens jou?

“Af en toe krijgen we een bod naar ons toe geslingerd. Daardoor heb ik geleerd dat een waardering afhangt van de overnemer. Daarnaast heb ik altijd de sleutel gebruikt waarbij je de waarde van de ebitda maal 6 tot 15 doet. Ebitda is de brutowinst van je bedrijf voor aftrek van kosten zoals belastingen, interest, afboekingen en afschrijvingen. Aangezien overnemers meestal kiezen voor groeibedrijven is dat een goede manier om de groeimarge in rekening te brengen.”

Hoe zien je toekomstplannen eruit?

“We willen Balls & Glory graag uitrollen in Nederland. Daarnaast willen we onze positie verstevigen in Vlaanderen. Vandaar dat een potentiële overname van een tweede resto keten niet zo gek zou zijn. Maar focus is een heilig goed, dus ik ben een voorzichtig man – soms misschien te voorzichtig.”

 

De Week van de Bedrijfsoverdracht 2022

De Week van de Bedrijfsoverdracht vindt dit jaar plaats van 14 tot 18 november. Met deze week willen we drie doelen bereiken:

  • ondernemers aanmoedigen om over bedrijfsoverdracht na te denken en erover te praten;
  • ondernemers kansen geven zich te informeren over verschillende aspecten van bedrijfsoverdracht; 
  • dienstverleners op dat vlak zichtbaar maken.

In het kader van de Week van de Bedrijfsoverdracht worden in oktober en november heel wat activiteiten rond overnemen en overlaten georganiseerd. 

Bekijk snel de activiteitenkalender

Boek jouw gratis adviesgesprek