Communicatieverplichtingen partners
Gesteunde projecten
Bij communicatie over het project moet het VLAIO-partnerlogo opgenomen worden. Het etiket van de Vlaamse overheid, meer specifiek VLAIO, is een kwaliteitslabel dat toegekend wordt aan het gesubsidieerde project. Dit betekent ook dat dit logo de nodige visibiliteit verdient.
De logo’s voor gesteunde projecten zijn in verschillende formaten beschikbaar en te downloaden via www.vlaio.be/logos.
Vragen? Stuur een mail naar communicatie@vlaio.be.
Communicatieverplichtingen VLAIO-partners
Doelstelling: (gezamenlijke) boodschap wijd uitdragen en elkaars communicatie versterken zodat de doelgroepen maximaal bereikt worden.
Co-branding: gebruik van het VLAIO-partnerlogo in combinatie met het eigen logo. Het eigen logo en het partnerlogo gebruik je samen en geef je de nodige visibiliteit. In een brochure zal dit op dezelfde pagina zijn, op het web zal dit in elkaars buurt zijn.
Via web zal de url www.vlaio.be gebruikt worden als link onder het partnerlabel.
Communicatiemateriaal moet je afstemmen met het team communicatie van VLAIO via communicatie@vlaio.be.
Communicatieverplichtingen partners ‘contract ondernemerschap’
- Doelstelling: (gezamenlijke) boodschap wijd uitdragen en elkaars communicatie versterken zodat de doelgroepen maximaal bereikt worden.
- Co-branding: gebruik van het partnerlogo met baseline ‘partner in #sterkondernemen’. Het eigen logo en het partnerlogo gebruik je samen en geef je de nodige visibiliteit. In een brochure zal dit op dezelfde pagina zijn, op het web zal dit in elkaars buurt zijn. Via web zal de url www.vlaio.be/expertisedatabank gebruikt worden als link onder het partnerlabel. Voorbeeld:

- Je maakt met de relatiebeheerders die aan jouw organisatie zijn toegewezen, afspraken over hoe vaak en op welke manier je de communicatie-acties vooraf laat controleren.
- Communicatiemateriaal afstemmen met het team communicatie van VLAIO via communicatie@vlaio.be.
- Promotiecampagnes m.b.t. de dienstverlening mee versterken (social posts, opname in nieuwsbrieven, …). VLAIO levert materiaal aan.
- Storytelling: min. 4 ondernemersverhalen per jaar uitwerken (geschreven / video) en zelf via de eigen kanalen (online, social, …) naar buiten brengen – VLAIO taggen!
- PERS: indien een partner de pers benadert of zelf benaderd wordt, wordt VLAIO tijdig geïnformeerd en betrokken. VLAIO levert ook een quote aan voor persberichten.
Praktisch
- Plaatsen gemeenschappelijke roll up op events, infosessies, … -> VLAIO maakt en bezorgt de roll ups -> aan te vragen via mail naar communicatie@vlaio.be met vermelding aantal, logo's als vectorieel bestand (eps of ai) en leveringsadres.
- In presentaties steeds de gemeenschappelijke branding gebruiken. Gebruik hiervoor deze slide, aan te vullen met eigen logo(’s)
- Info aanleveren voor www.vlaio.be/expertisedatabank
- Eigen events online zetten op vlaio.be – account aanvragen via communicatie@vlaio.be (download de handleiding)
- Online en via social media VLAIO taggen en #sterkondernemen gebruiken. (tag VLAIO op Linkedin: @VLAIO)
- De partners leveren op vraag mogelijke cases aan die VLAIO zal uitwerken
Tekst voor communicatie (persbericht / brochures / …)
Samen voor sterk, ambitieus ondernemen
Vlaanderen mag best wat ambitieuzer zijn als het aankomt op ondernemerschap. We hebben nood aan meer starters, meer groeiers en meer innovatie. Daarom wil VLAIO projecten op stapel zetten die ondernemers aanzetten tot, ondersteunen of begeleiden bij het ondernemen. Met onze partners bundelen we onze krachten en middelen. XXX [naam project] maakt deel uit van een netwerk van initiatieven waar u gebruik van kan maken. Ontdek ze allemaal op www.vlaio.be/expertisedatabank . #sterkondernemen
(kort):
Samen voor sterk, ambitieus ondernemen.
We hebben nood aan meer starters, meer groeiers en meer innovatie. VLAIO en haar partners willen bedrijven daarbij ondersteunen. Xxx [naam project] is slechts één van de vele initiatieven waar bedrijven gebruik van kunnen maken. Ontdek ze allemaal op www.vlaio.be/expertisedatabank. #sterkondernemen.
Communicatieverplichtingen ‘clusters’
De communicatieverplichtingen van de partners (zie boven) blijven gelden en worden aangevuld.
1. Combined brand:
Co-branding: gebruik van het partnerlogo met baseline "Samen voor #sterkgroeien" in combinatie met het eigen logo. Dit betekent dat de logo’s gezamenlijk gebruikt worden met een duidelijke visibiliteit bij acties vanuit de (gesteunde) speerpuntcluster of IBN. Voorbeeld:

Daarnaast heeft elke cluster nog haar eigen corporate communicatie voor oa naamkaartjes, en activiteiten die los staan van de door het agentschap gesteunde acties. De cluster gebruikt hierbij de eigen baseline indien beschikbaar.
Via web of print zal het gezamenlijke verhaal aan de hand van een korte alinea meegenomen worden en de gemeenschappelijke url www.vlaio.be/clusters mee onder de aandacht gebracht worden.
Speerpuntclusters: Samen voor sterke groei door innoveren en internationaliseren
Vlaanderen mag best wat innovatiever zijn als het aankomt op ondernemen. We hebben nood aan meer innovatiebewuste ondernemingen met sterke groei ambities en een internationale blik. We zetten in op een sterke samenwerking tussen deze ondernemingen, kennisinstellingen en overheden met als doel activiteiten op te zetten die leiden tot een economische meerwaarde voor zowel de individuele als een grote groep van ondernemingen.
VLAIO bundelt samen met haar clusterpartners de krachten en middelen. xxx [naam cluster] is de speerpuntcluster voor xxx. Ontdek de andere clusters op www.vlaio.be/clusters. #sterkgroeien
(kort): Samen voor sterke groei door innoveren en internationaliseren
Meer starters, meer blijvers, meer groeiers: daar gaan we voor! VLAIO en de clusters willen samenwerking tussen ondernemingen, kennisinstellingen en overheden faciliteren. xxx [naam cluster] is de speerpuntcluster voor xxx. Ontdek de andere clusters op www.vlaio.be/clusters. #sterkgroeien
IBN’s: Samen voor sterk, ambitieus innoveren
Vlaanderen mag best wat innovatiever zijn als het aankomt op ondernemen. We hebben nood aan meer innovatiebewuste ondernemingen met sterke groei ambities en een internationale blik. We zetten in op een sterke samenwerking tussen deze ondernemingen, kennisinstellingen en overheden met als doel activiteiten op te zetten die leiden tot een economische meerwaarde voor zowel de individuele als een grote groep van ondernemingen.
VLAIO bundelt samen met de Innovatieve Bedrijfsnetwerken de krachten en middelen. xxx [naam IBN] is één van deze innovatieve bedrijfsnetwerken. Ontdek de andere op www.vlaio.be/clusters. #sterkinnoveren
(kort): Samen voor sterk, ambitieus innoveren
Meer starters, meer blijvers, meer groeiers: daar gaan we voor! VLAIO en de Innovatieve Bedrijfsnetwerken willen samenwerking tussen ondernemingen, kennisinstellingen en overheden faciliteren. xxx [naam IBM] is één van deze innovatieve bedrijfsnetwerken. Ontdek de andere netwerken op www.vlaio.be/clusters. #sterkinnoveren
2. Afstemming
- Alle communicatiemateriaal (zeker een eerste ontwerp) wordt afgestemd met het team communicatie van VLAIO via mail naar communicatie@vlaio.be. Per partner zal er een communicatiecontactpunt zijn. Voor het agentschap is dit Karolien Goossens - Gsm 0486 68 50 39 karolien.goossens@vlaio.be of communicatie@vlaio.be
- Pers: indien een partner de pers benadert of zelf benaderd wordt, wordt VLAIO tijdig geïnformeerd.
3. Materiaal
- Plaatsen gemeenschappelijke roll up op events, infosessies, …
- In presentaties (slides) steeds de gemeenschappelijke branding gebruiken. Ook expliciet vermelden dat het een gemeenschappelijk initiatief is.
- Op vlaio.be zal VLAIO de dienstverlening ontsluiten op een overzichtelijke manier. Hiervoor zullen de partners de nodige info aanleveren volgens een aangeleverde format opgesteld
- Online en via social media zullen we samen de boodschap versterken door zoveel mogelijk te delen, liken en retweeten. We gebruiken #sterkgroeien of #sterkinnoveren.
- Alle partners leveren filmpjes en cases aan indien voorhanden en werken met aan de gezamenlijke communicatie (aanleveren cases, quotes, tips, ..)
Deze afspraken kunnen steeds bijgestuurd worden.
Communicatieverplichtingen VVSG
Gebruik partnerlogo
Gebruik van het partnerlogo met baseline ‘partner in #sterkondernemen’. Het eigen logo en het partnerlogo gebruik je samen en geef je de nodige visibiliteit. In een brochure zal dit op dezelfde pagina zijn, op het web zal dit in elkaars buurt zijn. Via web zal de url www.vlaio.be/lokalebesturen gebruikt worden als link onder het partnerlabel.
Tekst voor communicatie
Via web of print zal het gezamenlijke verhaal aan de hand van een alinea meegenomen worden.
Korte versie:
Meer en sterker ondernemerschap in innovatieve steden en gemeenten: daar gaan we voor! De VVSG en VLAIO bundelen de krachten in het project ondernemingsvriendelijke gemeente. Je leest er meer over op www.vlaio.be/lokalebesturen. #sterkondernemen
Langere versie:
We hebben nood aan meer en sterker ondernemerschap in innovatieve steden en gemeenten. Daarom zetten we in op een sterke samenwerking tussen overheden, over gemeentegrenzen en bestuursniveaus heen. Samen, en in dialoog met ondernemers, creëren we in onze steden en gemeenten een sterk ecosysteem dat ondernemerschap en innovatie stimuleert.
De VVSG en VLAIO bundelen hun krachten en middelen in het project ondernemingsvriendelijke gemeente. Je leest er meer over op www.vlaio.be/lokalebesturen. #sterkondernemen
Afstemming
Communicatiemateriaal (zeker een eerste ontwerp) graag afstemmen met het team communicatie van VLAIO via communicatie@vlaio.be.
Praktisch
- Plaatsen gemeenschappelijke roll up op events, infosessies, … Een roll up kan aangevraagd worden via communicatie@vlaio.be . Bezorg ook je eigen logo in eps of hoge resolutie.
- In presentaties (slides) steeds het gecombineerde logo gebruiken met de vermelding dat het een gemeenschappelijk initiatief is.
- Eigen events online zetten op vlaio.be
- Online en via social media VLAIO taggen en #sterkondernemen gebruiken.
Dit is de LinkedIn account van VLAIO: www.linkedin.com/company/vlaio-be.
Communicatie richtlijnen ecosysteem STEM in de vrije tijd
- Doelstelling: We willen van STEM in de vrije tijd een gekend begrip maken.
- Gebruik het label ‘STEM in de vrije tijd’ in alle communicatie.
- Publiceer STEM-activiteiten altijd via de UiTdatabank met toevoeging van het UiT-label ’stemactiviteit’. De activiteiten worden opgenomen in de STEM-kalender en tonen de bezoeker een overzicht van de vele STEM-initiatieven in de vrije tijd. (download de handleiding)
- Draag bij om van “STEM in de vrije tijd” een sterk merk te maken door in social media zoveel mogelijk te delen, liken en retweeten. Gebruik #stemindevrijetijd. Wakker interesse aan via storytelling: Heb je een sterk verhaal, deel het met ons door @VLAIO te taggen in je bericht. We kunnen je ook helpen met het uitwerken en publiceren.
Logo’s
Projecten die gesteund worden in het kader van het ecosysteem STEM in de vrije tijd moeten zowel het label “STEM in de vrije tijd” als het sponsorlogo van VLAIO vermelden. Dit kan onder deze vorm:
