Asfaltkunst maakt straten veiliger
Als onderdeel van hun Asphalt Art Initiative, ontdekte Bloomberg Philanthropies dat stadsstraten aanzienlijk veiliger werden voor voetgangers nadat kunst was verwerkt in het herontwerp van wegen.
De Amerikaanse stichting Bloomberg Philanthropies stelt zich tot doel om saaie straten en voetpaden, vergeetbare stukken asfalt en beton op te vrolijken met street art om de straten van de stad nieuw leven in te blazen. "Asfaltkunst" kan vele vormen aannemen - van muurschilderingen op kruispunten en zebrapaden tot geschilderde pleinen of onderdoorgangen van bruggen - en is volgens de stichting vaak een effectieve en bovendien betaalbare strategie om veiligere en meer gastvrije straten en openbare ruimtes te creëren.
Impact op verkeersveiligheid
Een studie die ze hierover lieten uitvoeren in de straten van een aantal Amerikaanse steden toont nu aan dat dergelijke projecten de verkeersveiligheid verbeteren. Street art vergroot de zichtbaarheid van voetgangersruimten en oversteekplaatsen, bevordert een meer beloopbare openbare ruimte en moedigt automobilisten aan om langzamer te rijden en alerter te zijn voor voetgangers en fietsers, de meest kwetsbare weggebruikers.
Bloomberg Philanthropies onderzocht de impact van kunst op het straatbeeld door historische ongevalspercentages en realtime gedrag van automobilisten en voetgangers op een reeks asfaltkunstlocaties voor en na te vergelijken.
Het eerste deel van de studie analyseerde de crashgeschiedenis op 17 verschillende asfaltkunstlocaties die al minstens twee jaar oud zijn. Er was een forse vermindering van het aantal ongevallen met motorvoertuigen nadat de projecten waren geïnstalleerd, inclusief een daling van 50% ongevallen waarbij voetgangers of fietsers betrokken zijn en een daling van 37% van het aantal ongevallen met letsel.
In het tweede deel van de studie werd gekeken naar het realtime gedrag van bestuurders en voetgangers met behulp van videobeelden van 5 recente installaties van het Asphalt Art Initiative. Hier werd een toename van 27% vastgesteld in het percentage automobilisten die voorrang geven aan voetgangers. Bovendien werd een 25% daling genoteerd van potentieel gevaarlijke conflicten tussen bestuurders en voetgangers.
Met deze analyse van bijna twee dozijn locaties is het bewijs geleverd dat projecten zoals deze ongevallen kunnen verminderen en de veiligheid voor iedereen op de weg kunnen verbeteren. Met de aangebrachte gegevens hopen de initiatiefnemers dat overheden asfaltkunstprojecten gebruiken om veiligere, beter beloopbare en meer gastvrije straten te creëren over de hele wereld.
Lees hier de volledige Asphalt Art Safety Study.
Europese steden: subsidies
Bloomberg Philanthropies breidde haar Asphalt Art Initiative ook uit richting Europa. Daarvoor zijn er subsidies toegekend voor Asphalt Art Initiative-beurzen in 20 steden. Zij ontvangen $25.000 voor projecten die kunst en design gebruiken om de veiligheid op straat te verbeteren, openbare ruimtes nieuw leven in te blazen en de gemeenschap te betrekken. Volg dus zeker de website voor eventuele nieuwe subsidierondes waarop ook Vlaamse steden kunnen intekenen.