Badstad zet digitale tweeling in om kustbezoeken beter te maken
Scheveningen, badstad in het Nederlandse Den Haag
Den Haag is de hoofdstad van de provincie Zuid-Holland en is met afgerond 562.000 inwoners de op twee na grootste stad van Nederland. Den Haag is meteen ook de grootste Nederlandse stad aan de Noordzee met een kustlijn van zo’n 11 kilometer. De twee bekendste (toeristische) badplaatsen zijn Scheveningen en Kijkduin. Scheveningen telt net geen 56.000 inwoner wat zich qua inwonersaantal situeert tussen de twee grootste Vlaamse kuststeden: Oostende (zo’n 72.000 inwoners) en Knokke-Heist (zo’n 32.500 inwoners).
Scheveningen staat onder meer bekend om zijn boulevard, de pier, het Kurhaus en het strand waarmee het jaarlijks miljoenen bezoekers trekt. Het is – zeker tijdens de drukste periodes – dan ook een stevige uitdaging om er voor te zorgen dat alles soepel, veilig en aangenaam verloopt voor zowel inwoners als bezoekers. Het stadsbestuur wil die uitdaging nu aanpakken met de innovatieve technologie van een 'digitale tweeling'.
Aan de slag met een digitale replica
Het gebruik van geavanceerde technologieën heeft een aanzienlijke impact op het verbeteren van de ervaring van strandbezoekers en het waarborgen van hun veiligheid. De stad Den Haag heeft met succes een innovatieve digitale tweeling geïmplementeerd in de strandzones van Scheveningen. Deze baanbrekende aanpak heeft geleid tot een betere samenwerking tussen alle stakeholders en zorgt onder meer voor een geoptimaliseerd beheer van verkeersstromen en drukte. Integratie van data zorgt voor beter onderbouwde beslissingen
Het strand van Scheveningen trekt jaarlijks maar liefst 50 miljoen bezoekers aan, variërend van gezinnen met jonge kinderen tot groepen jongeren die naar het strand komen om te feesten. Het beheren van deze diverse groep mensen en de bijbehorende verkeersstroom is een complexe taak. De digitale tweeling integreert verschillende gegevensbronnen, waaronder verkeersinformatie, openbaar vervoer, cameratellingen en informatie over het weer. Door deze gegevens samen te brengen in één geïntegreerd dashboard, kan elke stakeholder toegang krijgen tot de juiste informatie op het juiste moment. Dit stelt de gebruikers in staat om geïnformeerde beslissingen te nemen met betrekking tot menigten en verkeersstromen. Om niet achter de feiten aan te lopen werd ook een voorspellingsmodule ontwikkeld. Met behulp van geavanceerde prognosemodellen kan het systeem informatie verstrekken over hoe druk het naar verwachting over enkele uren of enkele dagen zal zijn. Op die manier kan er ook beter geanticipeerd worden.
Op zoek naar mobiliteitsoplossingen
Het Scheveningse strandgebied staat bekend om de verkeersopstoppingen, vooral tijdens drukke periodes. De Scheveningseweg is de centrale as voor het volledige gebied. Wie deze weg met de auto wil bereiken komt bijna automatisch in een file terecht waaruit nog maar moeilijk te ontsnappen is. Het beleid zet nu in op twee sporen om dit aan te pakken. In eerste instantie wordt er reactief opgetreden door alle informatie te delen en waar nodig in te grijpen, bijvoorbeeld via een tussenkomst van de politie. In tweede instantie zullen alle verzamelde data geanalyseerd worden om zo proactief oplossingen te integreren.
Veiligheid versus sfeer
Ook de politie gaat aan de slag met de info van de digitale tweeling. Zo kunnen ze gemakkelijk afleiden waar ze precies moeten zijn (bijvoorbeeld op overdrukke plaatsen) maar ook waar ze niet moeten zijn. Dat laatste is belangrijk om niet onnodig de gezellige sfeer op de rustige plekken te verstoren. De politie moet vaak ook samen met andere stakeholders, zoals het gemeentebestuur en andere hulpdiensten, snel beslissingen kunnen nemen. Dankzij het dashboard van de crowd safety manager krijgt elke stakeholder op hetzelfde moment dezelfde informatie te zien. Dit draagt bij aan de efficiëntie van het beslissingsproces en bevordert de mogelijkheid om effectieve maatregelen in functie van bijvoorbeeld veiligheid te nemen.
Privacygarantie
Een belangrijk aspect van het gebruik van de crowd safety manager is het waarborgen van de privacy van strandbezoekers. Alle gegevens die worden gebruikt in het dashboard zijn geanonimiseerd, zodat de privacy van de mensen steeds beschermd blijft.
Druktebarometer 2.0
De digitale tweeling als crowd safety manager is een inspirerend voorbeeld voor steden en gemeenten die streven naar een geavanceerdere benadering van crowd management en veiligheidsbeheer. Het is de volgende stap voor de ondertussen in Vlaanderen goed ingeburgerde druktebarometers. Door gegevensintegratie, voorspellende modellen en samenwerking tussen stakeholders te omarmen, kunnen steden en gemeenten een betere ervaring en een veiligere omgeving bieden voor hun inwoners en bezoekers.
Wat met Vlaanderen?
Ook in Vlaanderen zien verschillende lokale besturen het nut in van een digital twin. Antwerpen en Brugge gingen er alvast mee aan de slag. Aan de Belgische kust zien we het gebruik van een druktebarometer maar ook in het binnenland zijn steden als Gent, Mechelen en Roeselare al langer bezig met druktemetingen. Ook kleinere steden en gemeenten verzamelen of kopen steeds meer data met betrekking tot drukte, mobiliteitsbewegingen enzovoort.