Hoe ziet de perfecte winkelstraat er volgens de Britten uit?
Onderzoek naar perfecte winkelstraat
Een online bevraging die in 2022 uitgevoerd werd bij zo’n 2.000 Britten toont welke zaken in een perfecte winkelstraat moeten liggen. De top 10 wordt duidelijk gedomineerd door het thema ‘eten & drinken’, een trend die post-corona wel vaker wordt vastgesteld. Maar ook minder voor de hand liggende zaken worden benoemd, zoals een afvalvrije winkel of een tandarts. Het onderzoek levert een lijstje van 25 type zaken op die volgens de Britten in de winkelstraat moeten voorkomen, in volgorde van belang:
- Lokale bakkerij
- Postkantoor
- Restaurant
- Koffiebar
- Kledingswinkels
- Supermarkt
- Winkel met bakproducten
- Boekenwinkel
- Lokale slagerij
- Bar/Café
- Bureau-artikelen, decoratie, wenskaarten, …
- Take-away
- Bibliotheek
- Kapsalon
- Geschenkartikelen
- Patisserie
- Tweedehandsartikelen
- Delicatessenwinkel
- Versmarkt
- Tandarts / orthodontist
- Tweedehandskledij
- Cinema
- Hobby- en knutselmateriaal
- Viswinkel
- Afvalvrije winkel
De aanwezigheid van klassieke invullingen zoals een bakker, restaurant, kledingswinkels, …. in de top 10 ligt voor de hand. Maar een winkel voor bakproducten of een boekenwinkel zijn eerder opvallend en bewijzen het belang van winkels die inspelen op lokale gebruiken.
Daad bij woord voegen
De toekomst van de winkelstraat ziet er volgens het onderzoek in theorie zeer gunstig uit. Niet minder dan 74% van de deelnemers ziet het verval van hun lokale winkelstraat (onder meer naar aanleiding van de coronapandemie) niet graag gebeuren. 78% hoopt dan ook dat de winkelstraten snel zullen herstellen. 41% stelt zelfs bewust meer lokaal te winkelen om het herstel te bespoedigen. Maar het eigenlijke gemeten shoppinggedrag is minder hoopgevend. Slechts 17% van de deelnemers koopt regelmatig lokaal bij de kleinere winkels. 43% geeft aan minder dan 1 keer per maand of zelfs helemaal niet in de lokale winkelstraat hun inkopen te doen. De heropleving van de winkelstraat zou dus een stuk gunstiger verlopen als consumenten ook effectief daad bij woord voegen.
Koopmotieven
Het onderzoek geeft verder inzicht in een aantal belangrijke redenen waarom de consument niet of minder frequent in de lokale winkelstraat te vinden is:
- 45% van de deelnemers stelt dat door de stijgende levenskost, er minder budget overblijft om niet-essentiële producten te kopen.
- Zo’n 31% van de deelnemers vindt de winkelstraten niet meer aantrekkelijk, hoofdzakelijk door de hoge leegstand, vandalisme/beeldkwaliteit, stijgend aandeel discountwinkels, etc.
- Ongeveer 55% geeft aan zich schuldig te voelen omdat ze meer winkelen in grotere supermarkten en ketenwinkels dan in de lokale winkels. Zo’n 26% geeft aan dit te doen omdat deze winkels goedkoper zijn.
- Ook de toename van e-commerce en de nasleep van de Covid-19 maatregelen spelen een belangrijke rol in het verval van de winkelstraat.
Positieve vooruitzichten
Hoewel winkelstraten post-corona wat tegenspoed hebben gekend, is er volgens de deelnemers toch grote hoop voor een herstel en groei. Zo stelt 49% dat hun lokale winkelstraat eigenlijk alles heeft om aan de behoeftes te voldoen. 58% zegt dan weer dat loyaliteitsprogramma’s en incentives er voor zouden zorgen dat de consument vaker (terug)komt. In totaal geeft 76% van de respondenten aan dat de winkelstraat moet blijven bestaan. De kansen liggen volgens 72% van de deelnemers vooral bij de kleinere lokale winkels die stelselmatig gaan overnemen van ketens als belangrijkste aanbieders in de binnenstad. De winkelstraat is dus in volle transformatie en moet zich blijvend aanpassen aan de externe factoren waar het mee te maken krijgt. Dit onderzoek onderstreept duidelijk dat consumenten de winkelstraten willen doen floreren en dat hier kansen liggen voor lokale spelers.