De Vitrine

Is minimobiliteit de volgende trend in stedelijke mobiliteit?

Copyright Philip Hilven

Minimobiliteit is een nieuw segment, dat tussen auto's en fietsen valt en elektrische voertuigen omvat geschikt voor één tot twee personen. Deze voertuigen zijn kleiner en goedkoper dan standaard elektrische voertuigen, nemen minder ruimte in beslag en hebben meer parkeermogelijkheden, wat vooral nuttig is in drukke stedelijke gebieden.

Klein formaat, grote voordelen

Minimobiliteitsvoertuigen hebben tijdens de productie minder middelen en energie nodig, waaronder batterijcomponenten. Bovendien hebben ze minder energie-eisen dan standaard elektrische voertuigen, wat belangrijk is omdat veel regio's, waaronder de Europese Unie, de komende decennia mogelijk niet in staat zijn om voldoende groene energie op lokaal niveau te produceren. Daarnaast verhogen minimobiliteitsvoertuigen de veiligheid omdat ze doorgaans langzamer rijden en beter zichtbaar zijn voor voetgangers en fietsers.

Het zijn slechts een paar van de vele voordelen van minimobiliteit en het toont aan dat dit segment een belangrijke rol zou kunnen spelen in de toekomst van stedelijke mobiliteit. Minimobiliteitsvoertuigen, zoals drie- en vierwielige elektrische voertuigen, bieden een hoger niveau van comfort en gemak in vergelijking met andere micromobiliteitsopties, zoals e-kickscooters, elektrische steps, fietsen en bromfietsen. Deze voertuigen beschikken over een zitplaats, een betere bescherming tegen weersomstandigheden en uitgebreide opbergruimte voor twee passagiers.

Overtuigende cijfers

Indien de populariteit van minimobiliteit toeneemt en als regelgevers deze mobiliteitsoptie aanmoedigen, dan zou dit segment tegen 2030 een potentiële adresseerbare markt van $100 miljard per jaar kunnen bereiken in China, Europa en Noord-Amerika. Dit wordt gezien als een aanzienlijke groei in vergelijking met de cumulatieve wereldwijde omzet van $300 miljoen die sinds 2015 is gegenereerd door de twee toonaangevende fabrikanten van tweewielige elektrische voertuigen. Om de toekomstige trend van minimobiliteitsvoertuigen in kaart te brengen, heeft het McKinsey Center for Future Mobility onderzoek gedaan onder 26.000 mensen in acht verschillende landen. Zij werden ondervraagd over hun mening over minimobiliteitsvoertuigen en of ze bereid waren om een voertuig in deze categorie te kopen. Het onderzoek beoordeelde ook de mogelijke impact van de groei van minimobiliteitsvoertuigen op het autobezit en de veranderingen in mobiliteitsvoorkeur. Minimobiliteitsvoertuigen kunnen verschillende doeleinden dienen. Toen de onderzoekers wereldwijd vroegen wat de primaire functie was van deze voertuigen, antwoordden de meesten dat ze het gebruikten voor boodschappen doen (48 procent), gevolgd door vrijetijdsbesteding (36 procent) en woon-werkverkeer (31 procent).

Gevolgen voor mobiliteitsstakeholders

De resultaten van het onderzoek suggereren dat minimobiliteitsvoertuigen een aantrekkelijke aanvulling kunnen zijn op het huidige micromobiliteitslandschap. Terwijl hun groeiende populariteit veel voordelen met zich meebrengt, zoals minder congestie, vermindering van ruimtebenodigdheid en lagere emissies, zijn er ook een aantal uitdagingen voor verschillende stakeholders, waaronder lokale overheden.

Lokale overheden kunnen profiteren van de groeiende populariteit van minimobiliteitsvoertuigen door ze te beschouwen als een levensvatbaar alternatief in stedelijke gebieden. Dankzij hun voordelen ten opzichte van andere micromobiliteitsoplossingen, zoals grotere veiligheid en bescherming tegen weersinvloeden, kunnen ze aantrekkelijk zijn voor een brede groep mensen. Om dit te bereiken, kunnen lokale overheden minimobiliteitsvoertuigen inzetten als white-label autodeeloplossingen, waarbij ze voertuigen van particuliere fabrikanten of leveranciers gebruiken en deze als hun eigen auto's presenteren. Dit zou een toegankelijke oplossing kunnen zijn voor een groter aantal mensen, die de voertuigen overal in de stad kunnen huren.

Micromobiliteitsdienstverleners kunnen baat hebben bij minimobiliteitsvoertuigen als aanvulling op hun huidige aanbod. Dit soort voertuigen bieden meer comfort en gemak en kunnen ideaal zijn voor bepaalde uitstapjes of boodschappen die lastiger te volbrengen zijn met andere voertuigen. Bovendien zijn minimobiliteitsvoertuigen door hun lagere kosten aantrekkelijke alternatieven voor de huidige autodeelvoertuigen. Vooral in kleine en middelgrote steden kunnen minimobiliteitsopties een lucratieve markt vormen.

Fabrikanten van voertuigen, of het nu autoconstructeurs of micromobiliteitsfabrikanten zijn, kunnen ook baat hebben bij minimobiliteitsvoertuigen als uitbreiding van hun merk. Het kan een nieuw groeigebied opleveren en de bijdrage van minimobiliteitsvoertuigen aan de totale inkomsten kan in de toekomst groter worden, naarmate meer steden de overstap maken naar kleinere elektrische mobiliteitsopties.

Nieuwe spelers

Nieuwe spelers kunnen zich op de markt voor minimobiliteit richten, aangezien de markt snel groeit en de technologische complexiteit beperkt is. Om de groei van minimobiliteitsopties te bevorderen, is samenwerking en gezamenlijke strategie nodig tussen verschillende stakeholders in de sector. Stadsbestuurders kunnen bijvoorbeeld regelgeving invoeren die het gebruik van minimobiliteit bevordert of bewustwordingscampagnes lanceren. Fabrikanten kunnen zich inzetten voor grotere productie van minimobiliteitsvoertuigen om aan de stijgende vraag te voldoen. Aanbieders van mobiliteitsdiensten kunnen overwegen om minimobiliteitsopties in hun wagenpark op te nemen. Door deze sectoroverschrijdende inspanningen kunnen minimobiliteitsvoertuigen stedelingen vervoer bieden met meer comfort en bijdragen aan de strijd tegen klimaatverandering door een groener vervoersalternatief te bieden

Bronnen

Delen:

Jouw mening:
0
0
0
0