Kortrijk pioniert met concepten om gratis te parkeren
Consumptieparkeren
Initiatief van de ondernemers
De stad Kortrijk lanceerde in mei 2022 een tijdelijke actie onder de noemer ’consumptieparkeren’. Wie toen ging shoppen, eten of drinken in de Kortrijkse binnenstad kreeg zijn parkeergeld teruggestort. Op die manier wilde het stadsbestuur lokaal shoppen stimuleren. De enige voorwaarde: minstens 75 euro spenderen bij de deelnemende handelaars. De actie begon op donderdag 12 mei en duurde zolang het budget strekte. Onderneem in Kortrijk en de vereniging Handelsdistrict Kortrijk Centrum voorzagen voor deze actie samen in een budget van 16.000 euro. Zodra het budget was opgebruikt, liep de actie ten einde.
Vervolgactie
Maar de lanceringsactie kende een vervolg. De deelnemende handelaars betaalden na afloop van de lancering zélf een deel van de parking terug aan hun klanten. Er waren bij de start ongeveer 50 zaken aangesloten van de meer dan 200 handelaars. De initiatiefnemers zien de actie als een extra dienstverlening naar de klanten, gezien zelf parkeerplaatsen faciliteren te duur is. "Mensen komen soms van ver, of willen soms grote stukken of hoeveelheden aankopen, dat willen wij toelaten", zei schepen van Economie van Kortrijk Wouter Allijns in het VRT NWS journaal.
Spaarkaart
Om deze actie mogelijk te maken werd samengewerkt met Swave. Dit Kortrijkse bedrijf tovert de bankkaart van klanten om in een soort spaarkaart. Na een eerste registratie kunnen klanten gewoon betalen via bankaart, app of Payconiq. De technologie achter Swave doet de rest. Alle deelnemende handelaars maar ook de Kortrijkse parkings stonden opgelijst in de app van Swave.
Gratis parkeren via adverteerders
Na het succes van het consumptieparkeren werd een nieuw concept ontwikkeld voor de soldenperiode in juli. Dit nieuwe concept bouwt voort op de principes van het consumptieparkeren. Het grote verschil is nu dat niet de handelaars maar wel vier adverteerders de parkeerkosten dekken. Ook nu wordt samengewerkt met Swave. Wie minimaal 50 euro spendeert bij de deelnemende handelaars krijgt het parkingticket terugbetaald. Na activatie van de app moeten de aankopen en het parkeerticket met dezelfde bankkaart betaald worden. Meer dan 250 handelaars doen mee met de actie.
Ondergronds parkeren
In Kortrijk gelooft men in het principe ‘wagens ondergronds, groen bovengronds’. Dit draagt bij aan een leefbare stad waar het fijn verblijven is. De parkeeractie beperkt zich dan ook tot de ondergrondse parkings. Door de actie worden mensen gestimuleerd om gebruik te maken van ondergronds parkeren en de vele voordelen die hieraan verbonden zijn. Er wordt gehoopt op een permanent effect van meergebruik van deze parkings, ook na afloop van deze actie.
Advertenties
Swave is de bedenker van het initiatief waarbij adverteerders de parkeerkosten terugbetalen. Voor deze actie in Kortrijk gaat het om supermarkt Carrefour, rekruteringspartner Vindt!, fitnessketen Jims en automerk BYD. Ook voor hen zit er een meerwaarde in het concept: hun reclameboodschappen verschijnen namelijk bij gebruik van de Swave-app. Tijdens de actie, die loopt van 1 tot en met 12 juli 2023, krijgen gebruikers zo onder meer boodschappen als “Carrefour betaalt jouw parking” en regionale vacatures te zien.
‘Parkeerstunt Munt’ Halle
Zeggen dat de parkeerkost voor sommige consumenten een grote drempel vormt om te winkelen of te verblijven in de binnenstad is een open deur intrappen. In elke stad of gemeente, groot of klein, speelt mobiliteit en dus ook parking een belangrijke rol voor de attractiviteit van een bezoek. Het is dus niet te verwonderen dat heel wat acties en initiatieven van handelaarsverenigingen en/of lokale besturen zich richten naar het parkeren. Eind 2022 vond in Halle een bijzondere actie plaats. De Verenigde Handelaars van Halle wilden tijdens de eindejaarsperiode tijdelijk gratis parkeren faciliteren. Omdat het stadsbestuur niet in het verhaal wou meestappen, bedachten de handelaars een eigen actie. Met de ‘I love Halle Parkeerstunt Munt’ betaalden de ondernemers een deel van de parkingkosten terug aan de consumenten. De munt had een waarde van 2 euro. Klanten van de deelnemende handelaars kregen de munt op vertoon van het parkeerticket.