De Vitrine

Kunstmatige intelligentie als booster voor handel

Bad Neuenahr
|

“Brettspielheld” is een winkel in bordspelen in het Duitse Bad Neuenahr. De uitbater wist na de overstromingsramp in de zomer van 2021 zijn handel weer op de rails te krijgen. Dat deed hij onder meer met artificiële intelligentie (AI).

De kleine winkel "Brettspielheld" (vrij vertaald: Bordspelheld) van Alexander Petkovski ligt in het hart van de stad Bad Neuenahr-Ahrweiler. In de winkel worden niet alleen bordspellen en spellen voor jong en oud aangeboden, maar ook wekelijkse spelevenementen binnen en buiten voor alle leeftijdsgroepen. Om bij te blijven met de tijd, werden de goederen geadverteerd via sociale media en werd tegelijkertijd een online winkel geopend.

De dag die alles veranderde

Tijdens de zware overstromingen in de zomer van 2021 verloor Alexander Petkovski niet alleen zijn winkel en al zijn producten, maar ook een groot deel van de fysieke winkel. In de dagen na de overstroming vroeg Alexander Petkovski zijn vaste klanten om hulp via Facebook en Instagram. Met een krat bier en een grill als straatkraam werd de overstroomde winkel met vele helpers elke dag opgeruimd. Even later kon hij zijn winkel openen in een container. Echter zonder verwarming en net op tijd voor het begin van de winter.

Online

Dankzij zijn goed gestructureerde online winkel, zijn aanwezigheid op sociale media en zijn Google My Business-account; had de handelaar alles al in handen om al zijn activiteiten op korte tijd te verbinden met kunstmatige intelligentie. Aangezien alle productinformatie in digitale vorm in de online shop aanwezig is, was het relatief eenvoudig om alles te koppelen met AI. Deze koppeling gebeurt via de software ‘mapAds’ van de gelijknamige start-up.

Om in de regio meer aandacht te krijgen en potentiële kopers naar zijn webshop te leiden, was de introductie van een op AI gebaseerde technologie die alle marketingmaatregelen in de digitale ruimte beheert, een dankbaar hulpmiddel. Door de geautomatiseerde processen die op de achtergrond van de dagelijkse gang van zaken draaien, richt de AI zich op basis van een trendanalyse specifiek op de betreffende doelgroep met zelfstandig gemaakte productteksten, afbeeldingen en video's. Op deze manier kon Alexander Petkovski de renovatie van een tweede verkoopruimte rustig afronden zonder veel tijd te investeren in posts op sociale media.

Een ander voordeel is de afstemming met de zoekfunctie van Google. Voor elke zoekactie op bordspellen binnen een straal van 30 km worden zijn producten als eerste weergegeven. Zo kunnen klanten zelf beslissen of ze drie dagen op de bezorgservice wachten of even tot aan de winkel in de stad komen. Het belangrijkste doel was om jonge gezinnen en gameliefhebbers terug in de winkel te krijgen. 

De volgende stappen werden gezet met gebruik van AI:

  • Geautomatiseerde locatiegebaseerde marketing via:
    • Facebook: advertenties en videoadvertenties
    • Instagram: advertenties en videoadvertenties
    • YouTube: promotievideo's die voor de YouTube-video's worden weergegeven op basis van locatie in Bad Neuenahr-Ahrweiler en omgeving. De advertentie wordt automatisch gemaakt in de bedrijfskleuren.
    • Google: Productplaatsing in Google Search en Google Mijn Bedrijf-vermelding
  • Actieve producten en synchronisatie: de interface naar de webshop is gemaakt op basis van 1.221 actieve producten

De eerste resultaten

Na slechts een maand konden goede resultaten van de AI-ondersteunde maatregelen worden genoteerd. Aangezien de activiteiten via de online shop en Google kunnen worden gelezen door de AI-applicatie, heeft Alexander Petkovski directe controle over de marketingacties die door de AI worden gegenereerd via zijn sociale mediakanalen. Er waren in de eerste maand in totaal 93.974 contacten op alle kanalen.
 
Het sterkste kanaal met meer dan 400 klikken is Google. Interessant aan Google is het feit dat hij direct kan zien naar welke producten vraag is omdat klanten daar actief naar op zoek zijn. Activiteiten op Facebook komen op de tweede plaats. Instagram en YouTube hebben in vergelijking daarmee weinig aandacht gekregen. Hierdoor zullen er in de tweede maand ook meer posts via Facebook worden uitgespeeld.
 
In totaal bereikten de door AI ondersteunde maatregelen na een maand bijna 100.000 mensen in Ahrweiler en omgeving en trokken ze aandacht via digitale kanalen.
 
Online merkte de handelaar dat er meer beweging is en ook de bestellingen nemen toe. Vooral uit het gebied dat hij koos voor zijn marketing via AI. 

Delen:

Jouw mening:
0
0
0
0