Rotterdam zet in op autodelen
Rotterdam groeit. De stad is met 655.000 inwoners na Amsterdam de tweede grootste van Nederland. Het klimaat vraagt om duurzame groeikeuzes. Mobiliteit is daarbij een belangrijke pijler: Rotterdam zet volop in op autodelen.
Deelmobiliteit zorgt voor minder auto's
Een belangrijk deel van de oplossing op vlak van mobiliteit is deelmobiliteit. Rotterdam wil een bereikbare, aantrekkelijke en gezonde stad zijn. Straten worden daarom anders ingericht, zacht verkeer of openbaar vervoer wordt gestimuleerd. Wagens blijven belangrijk, maar Rotterdam zet volop in op deelmobiliteit waarbij de klemtoon verschuift van bezit naar gebruik. Een shift die voor minder auto’s moet zorgen.
Ontwikkeling Zomerhofkwartier
In Rotterdam-Noord krijgt het Zomerhofkwartier een volledige make-over. Het voormalige bedrijventerrein wordt omgetoverd tot een bruisende woonbuurt met ruimte voor creatieve bedrijven en maatschappelijke voorzieningen. Ontwikkelaars gaan in de komende jaren ongeveer 600 woningen bouwen. Een woningbouwcorporatie neemt 30% van de woningen af voor het sociale woonprogramma. Het aanbod zal variëren van eengezinswoningen tot stadsappartementen en zorgwoningen.
Duurzame insteek
Opmerkelijk aan het hele project is de ruime aandacht voor duurzaamheid. Het groene daklandschap dat 15 tennisvelden groot is, zorgt voor verkoeling op warme dagen en vangt regenwater op waardoor wateroverlast vermeden wordt en de beplanting voldoende water krijgt tijdens droge periodes.
Actieve ontmoediging van het autobezit
De wijk wordt een mix van werken en wonen waarbij woon-werkverkeer minimaal wordt gehouden. De meest vooruitstrevende beslissing in dit project is dat er geen parkeervergunningen worden toegekend voor eigen auto’s. Op die manier geeft de stad een krachtig signaal. Inwoners en werknemers kunnen als alternatief gebruik maken van de deelauto’s en de fietsverhuur in de centrale mobiliteitshub.
Het deelautoplan van Rotterdam
Het Zomerhofkwartier is een onderdeel van het Rotterdams mobiliteitsplan dat autobezit ontmoedigt en de focus verlegt naar autogebruik. In 2030 moet vier tot vijf procent van alle auto's in de stad deelauto's zijn en vanaf 2025 al moeten alle deelauto's uitstootvrij zijn. Via duidelijke info op de website, het gebruik van apps en de continue evaluatie via pilootprojecten zet Rotterdam ook in op comfort voor de eindgebruiker. Bovendien is het deelautoplan ook verankerd via reglementen en visie; zodat het ook voor bedrijven een duidelijk en investeringsvriendelijk kadert schept.