Challenge
CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) is een Europese richtlijn die bedrijven oplegt wat en hoe ze moeten rapporteren over hun duurzaamheid. In dat rapport moet onder meer CO2-uitstoot gerapporteerd worden. Hierbij wordt een onderscheid gemaakt tussen scope 1 (eigen CO2), scope 2 (CO2 van aangekochte energie) en scope 3 (CO2 in de keten). Voor scope 3 emissies moeten bedrijven hun leveranciers en vervoerders contacteren.
Vele binnenvaartondernemingen (scope 3) zijn klein, en dikwijls onvoldoende georganiseerd om vragen zoals “hoeveel CO2-uitstoot heeft verlader X gedurende periode Y veroorzaakt” correct en vlot te beantwoorden.
Momenteel is er geen eenduidige methodiek om CO2-emissies van een schip te meten. Hooguit is er een grove benadering ter beschikking: 30 gr CO2/ton.km. Deze houdt echter geen rekening met type motor, type brandstof, nautische aspecten (stroming van het water, diepgang,…) en vaaraspecten (snelheid, wachtplaatsen, laadplaatsen,…).
Met Clean Shift willen we een softwareplatform ontwikkelen dat real time de emissies van schepen meet, die vervolgens rapporteert aan de verlader en ook simulaties toelaat om emissies te kunnen doen dalen.