Breng je bedrijf naar buiten

Hoe laat je de buitenwereld kennismaken met jouw bedrijf?

Wegwijzer

Ontdek aan de hand van deze wegwijzer praktische tips om naar buiten te komen met je bedrijf, met eigen initiatieven of door krachten te bundelen. Laat je inspireren door andere bedrijven.

Communiceer over STEM-beroepen en -loopbanen

  • 1
    • Maak zichtbaar wat jouw bedrijf doet. Waarvoor zet jouw bedrijf zich dagelijks in? Welke producten maken jouw werknemers en in welke werkomgeving? Veel buurtbewoners zullen ongetwijfeld de naam van jouw bedrijf kennen, maar daar stopt het vaak. Een blik achter de schermen prikkelt de nieuwsgierigheid.
    • Toon de STEM-jobs en -loopbanen in jouw bedrijf. De beste ambassadeurs zijn de mensen die de job uitoefenen. Zet ze in de kijker met behulp van getuigenissen en video’s. Inspiratie kan je halen bij volgende kanalen:
    • Besteed aandacht aan inclusieve employer branding en maak diverse rolmodellen zichtbaar. Zo kan jij bijdragen aan de toegankelijkheid van STEM-loopbanen.

    Een handige website met concrete tips op maat van bedrijven is Da’s Geniaal, een consortium van bedrijven dat zich inzet voor voor 10-14 jarigen.

  • 2

    Zoek je een extra reden om naar buiten te komen met jouw STEM-beroepen en -loopbanen? Zet je bedrijf dan in de verf op specifieke dagen of periodes van het jaar. Koppel zo jouw verhaal aan een moment waarop er extra aandacht is voor het domein van jouw bedrijf, bijvoorbeeld Internationale Dag van de Ruimte, de Dag van de Ingenieur, Wereld DNA-dag, Internationale Dag van Vrouwen en Meisjes in Wetenschap, ...

    Laat je inspireren via deze lijst van internationale dagen en weken.

  • 3
    • Gebruik de communicatiekanalen van jouw bedrijf. De communicatieafdeling van jouw bedrijf heeft vast ideeën over welke communicatiekanalen je kan inzetten om je gewenste doelgroep te bereiken. Naast warm maken voor STEM, kunnen de communicatieacties ook bijdragen tot de maatschappelijke impact die je wil maken met jouw bedrijf. Daarnaast komt het jouw employer branding ten goede.
    • Communiceer in een begrijpbare taal over wetenschap en technologie in jouw bedrijf en spreek tot de verbeelding. Kan je hier inspiratie bij gebruiken? Raadpleeg de communicatiegids van Scivil, het kenniscentrum voor citizen science.

Werk een STEM-actie uit

  • 1

    Een opendeurdag, een uitdaging voor leerlingen, een ontdekkingspakket, … Besteed aandacht aan activiteiten die een leuke sociale en doe-ervaring bieden. Zet in op connectie, beleving, plezier en het gevoel deel uit te maken van een community. Verken partners in de expertisedatabank voor ondersteuning en laat je inspireren via de ondernemersverhalen. Raadpleeg hier enkele tips voor je van start gaat.

  • 2

    Heb je linken met andere bedrijven, bijvoorbeeld via een lokale bedrijvenvereniging, eenzelfde sector of bedrijventerrein, …? Willen jullie samen iets organiseren? Maak onderlinge afspraken over de opzet van een gemeenschappelijke actie en welk doelpubliek je wil bereiken. Betrek jouw sectorfonds en verken welke ondersteuning het kan bieden.

  • 3

    Connecteer met mogelijke partners, zoals

    Zet in op je lokaal netwerk. Zo word je lokaal zichtbaarder.

Doe mee aan een georganiseerde actie

Je hoeft een STEM-actie niet zelf uit te vinden, want er bestaan al heel wat mooie initiatieven. De voordelen van hieraan meedoen? Je kan meesurfen op de gezamenlijke communicatie-acties, ontwikkelde educatieve pakketten en eventuele andere ondersteuning. Wie weet bereik je zo een nieuw publiek.

  • 1

    Elke eerste zondag van oktober vindt Open Bedrijvendag plaats, georganiseerd door VOKA met onder andere steun van VLAIO. Deze dag wil ondernemerschap positief in de kijker zetten. Neem deel en creëer zo bij het grote publiek een positief verhaal rond je onderneming. Je kan kiezen voor een digitale of fysieke deelname. Herbeleef de Open Bedrijvendag van 6 oktober 2024

  • 2
    • Dag Van de Wetenschap vindt elk jaar plaats op de vierde zondag van november. Ook bedrijven dragen bij aan deze belevingsdag voor allerlei doelgroepen.
    • Citizen scienceprojecten betrekken burgers bij wetenschappelijke onderzoeksprojecten. Via Scivil, het kenniscentrum voor burgerwetenschap, kom je misschien een project op het spoor waar jouw bedrijf mee de schouders onder kan zetten.
    • Wist je dat Vlaanderen via een aantal structurele partners inzet op wetenschapscommunicatie? Wil je meer weten? Ontdek alle partners.
  • 3

    Ken je de werking van jouw sectorfederatie en/of sectorfonds? Zij organiseren tal van activiteiten, van festivals voor jongeren tot jobbeurzen om hun sectoren in de kijker te zetten. Hieronder kan je enkele voorbeelden uit verschillende sectoren raadplegen:

Hulp nodig?

Met de STEMhub informeert, inspireert en ondersteunt VLAIO bedrijven in initiatieven ter versterking van STEM. We matchen jou graag met advies en begeleiding van een geschikte partner. Heb jij niet meteen gevonden wat je zocht? Aarzel niet om ons te contacteren!

Heeft deze informatie je geholpen?
Gelieve aan te geven waarom niet: