Hoe duurzaam is je idee?
Het is vandaag bijna ondenkbaar om een zaak te starten zonder stil te staan bij het begrip duurzaamheid. Waar het vroeger vooral belangrijk was om winst te maken, is het nu belangrijk om te denken aan je maatschappelijke impact. Bij elke stap en elke beslissing hou je rekening met je sociale verantwoordelijkheid (people), het milieu (planet), en het bekomen en behouden van een financieel gezond bedrijf (profit). Dit staat bekend als de drie p’s.
Bij duurzaam ondernemen denken we na over welke impact onze beslissingen en activiteiten hebben op het milieu en de mens. Hierbij is winst niet meer de enige drijfveer, ook ecologische en sociale doelen zijn belangrijk. Wat is onze impact op de maatschappij, hoe kunnen we deze negatieve impact zo laag mogelijk houden en hoe zorgen we voor een positieve impact? Duurzaam ondernemen zit in de kern van je onderneming. Het zit verwerkt in de missie, visie, strategie en processen van je onderneming.
People
Bij people staan we stil bij de sociale impact van onze onderneming. Hier houden we rekening met de mens. We bekijken dit zowel intern als extern.
Intern gezien zorgen we ervoor dat iedereen die betrokken is bij de organisatie zich goed voelt bij de job en creëren we een gezonde werkomgeving waarbij er voldoende kansen op maat aangeboden worden. Denk maar aan werkbaar werk, diversiteit en non-discriminatie, sporten op het werk, vegan aanbod, gezonde dranken, fruitmand voor de werknemers die je aankoopt bij een lokale boer of handelaar, ergonomie, duidelijke beschrijving van de waarden en normen van de organisatie, het organiseren van infosessies of workshops rond mentale gezondheid en een gezonde levensstijl, …
Extern gezien proberen we bij te dragen aan goede doelen (bv. het automatisch overdragen van een deel van de verkoop van je product aan een goed doel) of kijken we of we werk kunnen aanbieden aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. We proberen te zorgen voor een maatschappelijke meerwaarde. We hebben respect voor de privacy van onze klanten en zijn transparant over onze producten en diensten waarbij eerlijkheid centraal staat. Klanttevredenheid is zeer belangrijk.
We houden rekening met wat onze klanten en andere belanghebbenden belangrijk vinden. We kijken om lokaal aan te kopen in plaats van bij een leverancier in het buitenland omdat het daar goedkoper is. Of we doen een beroep op leveranciers in ontwikkelingslanden die we een eerlijke prijs betalen voor hun producten.
Verder is het ook belangrijk om te kijken hoe je leveranciers of partners omgaan met hun eigen werknemers. Is het verantwoord om samen te werken met iemand die de waarden en normen van zijn werknemers niet respecteert of waarbij de wetten en regels die de werknemers moeten beschermen niet worden nageleefd?
Planet
Bij planet staan we stil bij de impact die onze onderneming heeft op het milieu. We bekijken dit zeer breed en denken bij elke beslissing na over hoe we de impact hiervan op het milieu zo klein mogelijk kunnen houden.
Bij het ontwikkelen van ons product denken we na over hoe we een duurzaam product kunnen maken. Hoe zorgen we voor een langere levensduur en hoe zorgen we dat dit product herbruikbaar of recycleerbaar is?
We creëren een zo duurzaam mogelijke werkplek voor onszelf en de werknemers. Denk maar aan het sorteren van afval via speciale sorteerbakken, sensibilisering rond onnodig printen, het aanbieden van vegan/veggie maaltijden en dit promoten, duurzame materialen kiezen bij de inrichting van de werkplek, biologische schoonmaakmiddelen gebruiken, kiezen voor herbruikbare materialen in plaats van wegwerpmaterialen, …
Als het gaat over mobiliteit kunnen we dit ook duurzaam organiseren. Denk maar aan het stimuleren van het openbaar vervoer, carpoolen, elektrische bedrijfsfiets, elektrisch wagenpark, vergoeding voor thuiswerk, … Meer informatie over duurzame mobiliteit.
We hadden het bij people al kort over onze leveranciers en partners. Het is belangrijk om ook na te kijken hoe duurzaam deze omgaan met de planeet. Is het nodig om samen te werken met iemand als het product een intens en milieubelastend transport moet ondergaan of kies je dan beter voor iemand lokaal waarbij je het milieu minder belast met het transport? Hoe duurzaam zijn onze leveranciers en partners en delen we dezelfde normen en waarden als het gaat over duurzaamheid?
De energietransitie is een woord dat je hoogstwaarschijnlijk al gehoord hebt als het gaat over duurzaam ondernemen. We kijken hier naar een zuinigere, slimmere en groene manier om energie te gebruiken. We kunnen energiebesparend werken door het gebruiken van led- of spaarlampen, groene stroom, regenwater, energiezuinige verwarming, verduurzaming van productieprocessen, … Meer informatie over energiebesparen
Profit
In de meeste gevallen is het hoofddoel bij het oprichten van een eigen onderneming om zo snel mogelijk break-even te draaien of winst te maken. Vandaag is dit niet meer voldoende en is het de bedoeling dat er een evenwichtige balans is tussen natuur (planet), mens (people) en het maken van winst (profit).
Als je enkel rekening houdt met mens en natuur, dan kan het zijn dat je uiteindelijk verlies begint te draaien. Je zal je onderneming moeten stopzetten omdat je meer kosten dan opbrengsten hebt. Aan de andere kant kan je ook klanten verliezen door geen rekening te houden met mens en natuur. Je moet dus alle drie zaken in acht nemen om een gezond bedrijf te bekomen en te behouden.
Het is ook belangrijk om winst te maken. Zo kan je onderneming de nodige investeringen doen om te groeien en te innoveren waardoor je nog duurzamer kan ondernemen. Meer informatie hierover kan je vinden op de website van VLAIO.
Het is niet meer de bedoeling dat je winst maakt zonder rekening te houden met mens en planeet. Het is de bedoeling dat we een gezond bedrijf hebben waarbij we rekening houden met onze ecologische en sociale doelen zonder het economisch doel uit het oog te verliezen.
Denk daarom zeker goed na over hoe je geld zal verdienen met je onderneming en welk verdienmodel je zal gebruiken. Als je enkel denkt aan het klassieke verkoopmodel waarbij je een product of dienst levert waarvoor de klant eenmalig zal betalen, dan leunt dit eerder aan bij de wegwerpeconomie waarbij er weinig klantenbinding is. Welk verdienmodel kies je dan best? Meer hierover in de startersgids.