Afval van je onderneming: wat, hoe en kan het nog beter? 

Publicatiedatum
Net zoals bij je thuis, moet je in je onderneming ook verplicht afval sorteren. Maar de regelgeving verschilt van die voor huishoudelijk afval, en zal begin 2024 wijzigen. We zetten de regels voor jou op een rijtje!

Wat moet je sorteren? 

Verplicht sorteren aan de bron

Ondernemingen moeten verplicht 22 verschillende afvalstromen sorteren aan de bron. Denk hierbij aan typische afvalproducten zoals pmd, papier en karton, glas,… maar ook textielafval, houtafval,.. enz. Door hier te klikken download je de volledige lijst van OVAM. 

Nieuw vanaf 1 januari 2024

Vanaf 1 januari 2024 moeten alle ondernemingen nog twee andere afvalstromen selectief inzamelen: keukenafval en etensresten; en levensmiddelenafval (verpakte voedingswaren). Deze verplichting bestaat al sinds 2021 voor ondernemingen die minstens éénmaal per week warme maaltijden serveren en supermarkten met een verkoopoppervlakte van meer dan 400m2, maar wordt vanaf 2024 uitgebreid naar alle ondernemingen. 

Bedrijfsafval

De overige afvalstoffen die niet gesorteerd worden aan de bron, vormen dan het bedrijfsrestafval.  Sinds 1 januari 2023 ben je verplicht om dit afval ofwel rechtstreeks in je container te verzamelen, ofwel in transparante zakken. Zo kan de inzamelaar controleren of je wel correct sorteert en je aanspreken op eventuele fouten. 

 

Tip

Voor de selectie van diverse afvalstromen kan je een beroep doen op premies. Een overzicht van 'premies voor ondernemingen die selectief afvalstromen sorteren' vind je hier in onze Subsidiedatabank.  

 

Wat met kleine hoeveelheden afval? 

Ondernemingen moeten hun afval laten inzamelen door een private inzamelaar die geregistreerd is bij OVAM. Je sluit een contract af met de private inzamelaar die je bedrijfsrestafval ophaalt. In dit contract vermeld je de afvalstromen die je moet sorteren en de inzamelwijze. 

Alleen wanneer je bedrijfsafval zeer beperkt is en overeenkomt wat betreft aard, volume en samenstelling met het afval van een huishouden kan je dit meegeven met de ophaalronde in je stad of gemeente of naar het containerpark brengen. Het gaat dan bijvoorbeeld om een kleine hoeveelheid papier en karton of een occasionele pmd-zak. In dit geval is geen contract nodig met een inzamelaar.

Voor bedrijfsrestafval is het volume dat je per twee weken mag meegeven begrensd op:

  • drie restafvalzakken van 60 liter; of
  • één container van 22,5 kg.

(!) Let op, lokale overheden zijn niet verplicht om bedrijfsafval op te halen of te aanvaarden op het recyclagepark! Informeer je bij de milieudienst van je lokale bestuur. 

 

Tip

Met de OVAM-tool ‘cirkeltips’ kan je je afvalgegevens gratis analyseren en deze vergelijken met afvalgegevens van gelijkaardige bedrijven.

 

Hoe kan ik afval beperken? 

Financieel doe je er een goede zaak aan om het afval van je onderneming zoveel mogelijk te beperken. Want hoe minder afval je hebt, hoe minder je zal moeten spenderen aan de inzameling ervan. Bovendien worden grondstoffen steeds duurder. Wat je dus zelf kan hergebruiken of verwerken, heeft een directe financiële impact. Het loont dus zeker de moeite om je bedrijfsafval in kaart te brengen en in te zetten op afvalvermindering en circulariteit van je grondstoffen.

 

Wil jouw onderneming afval minderen door in te zetten op circulariteit? 

Hebben we je warm gemaakt voor circulair ondernemen? Maar weet je onderneming niet precies waar te beginnen? Naast deze oproep voor living labs zijn er nog tal van andere subsidie- en begeleidingsmogelijkheden om een duurzaam idee te realiseren. VLAIO zet je graag op weg!

We hebben alle info rond circulair ondernemen voor jou gebundeld op vlaio.be/circulair

 

 

Delen: