De ‘klantenreis’ doorheen het VLAIO Netwerk

Publicatiedatum
Afgelopen weken ging VLAIO - samen met zijn partners - op zoek naar een vlekkeloze klantenbeleving van een integrale dienstverlening.

Het VLAIO Netwerk stelt zich voor

Het Agentschap Innoveren & Ondernemen heeft voor 2018 enkele vernieuwingen uitgewerkt: we hebben onze frontoffice anders georganiseerd, nieuwe instrumenten in de markt gezet, en een meer klantgerichte manier van werken ontwikkeld. Met deze hervormingen willen we beter inspelen op wat de Vlaamse ondernemer écht nodig heeft. 

Om dat te bereiken, hebben we in januari ook het VLAIO Netwerk voorgesteld. In dat netwerk willen we alle relevante partners samenbrengen, om zo ondernemers een integrale oplossing op maat aan te reiken. We trekken dus volop de kaart van samenwerking. 

'Customer journeys' uittekenen

Doorheen deze veranderingen is het belangrijk om de ondernemer en zijn noden voortdurend in het achterhoofd te houden. Bovendien moesten we eens testen of het 'grote plaatje' nog wel klopte: weet iedereen nu wat van hem of haar verwacht wordt, en laten we zeker geen steken vallen in de samenwerking?

Onder begeleiding van PwC heeft het VLAIO daarom enkele workshops ingericht waarin zogenaamde ‘customer journeys’ opgesteld werden: vanuit het klantenperspectief namen we onze dienstverlening onder de loep om te kijken waar de pijnpunten zaten en welke oplossingen we daarvoor konden bedenken. Op 18 januari en 8 februari hebben we dus samen met enkele gewaardeerde partnerorganisaties het volledige proces in kaart gebracht van hoe de ondernemer opgevangen, doorverwezen en verder geholpen wordt. Vervolgens hebben we gekeken waar de pijnpunten en onduidelijkheden liggen, maar ook de kansen. 

En nu: aan de slag met de workshop-ideeën

Uit de workshops kwamen talrijke ideeën die momenteel verwerkt worden tot een volledig rapport. Daarmee gaat VLAIO aan de slag, uiteraard in dialoog met de verschillende spelers in het VLAIO Netwerk. Zo gaan we onder meer kijken welke noden nog bestaan bij onze partners omtrent opleiding en informatievergaring, bijvoorbeeld omtrent de Vlaamse steuninstrumenten. Vervolgens zal VLAIO een gevarieerd jaarprogramma van opleidingen, infosessies en inspiratiemomenten aanbieden, opdat iedere partner zijn rol in het netwerk optimaal kan vervullen.

Meer informatie via netwerk@vlaio.be.

Delen: