Maak jouw product digitaal in 5 stappen!
Industrie 4.0-proeftuin ‘Digitale Servitisatie’
De industrie 4.0-proeftuin ‘Digitale Servitisatie’ van Sirris, die de Vlaamse overheid via VLAIO organiseert, maakt komaf met smart product paralysis en helpt productbouwers bij hun metamorfose tot digitaal dienstverlener. “We laten zien hoe ze prototypes kunnen ontwikkelen met gebruiksvriendelijke bouwblokken en maken hen wegwijs in nieuwe businessmodellen”, zegt projectleider Mathias Verbeke. We spraken hem en zijn collega’s vorige week tijdens een druk bijgewoonde eerste workshop en kwamen terug met deze vijf tips voor productbouwers met innovatiedrang!
1. Laat je inspireren
Beter één raak voorbeeld dan duizend woorden. De Sirris-ingenieurs toverden een standaard robotstofzuiger om tot slim exemplaar om de mogelijkheden voor extra diensten duidelijk te maken. Daarbij gebruikten ze kant-en-klare bouwblokken. De koppeling met de hardware van de stofzuiger en de connectie met het internet gebeuren via een Raspberry Pi, een minicomputer die ook draait op Linux en daardoor bekend terrein vormt voor programmeurs. De data gaan via de Raspberry Pi naar de cloud, van waaruit nieuwe online services aangeboden worden. “Daarvoor gebruiken we in dit geval Node-RED, een tool waarmee je intuïtief hardware aan online diensten koppelt”, zegt Mathias Verbeke, dataspecialist bij Sirris en projectleider van de proeftuin ‘Digitale Servitisatie’. “Heel handig voor bedrijven zonder expertise in software.”
Bekijk hieronder de bouw van de slimme robotstofzuiger:
De slimme stofzuiger biedt meer mogelijkheden dan ooit. De gebruiker kan hem bedienen vanop afstand of werkschema’s programmeren, terwijl de fabrikant digitale services kan opzetten, zoals het automatisch leveren van nieuwe onderdelen als blijkt dat ze aan vervanging toe zijn. Of hij kan stofzuigen als dienst aanbieden. “Je zou dan geen stofzuiger meer kopen, maar alleen betalen voor het gebruik ervan”, licht Mathias toe.
Je kan met behulp van een paar lijntjes code snel bestaande diensten koppelen aan jouw product. Voor het online betalingssysteem van de slimme stofzuiger gebruiken we bijvoorbeeld Stripe, maar dat is slechts één voorbeeld.
2. Gebruik beschikbare oplossingen
De slimme robotstofzuiger gebruikt slechts een handvol technologische bouwblokken, maar er zijn talloze oplossingen beschikbaar op het vlak van connectiviteit, data-analyse en cloudinfrastructuur. “Wij proberen er zo veel mogelijk uit, om een beter zicht te krijgen op hun functionaliteit”, zegt Mathias. “In onze workshops reiken we die info aan, en geven we bedrijven concrete tips geven om ermee aan de slag te gaan.”
Benieuwd naar de beschikbare oplossingen voor jouw product? Mail mathias.verbeke@sirris.be of bel Mathias op 0494 03 27 47.
Beter goed gevonden dan slecht bedacht. Tom Klaasen, IT-expert bij Sirris, roept ook op om intensief gebruik te maken van de API-economie. Een API (application programming interface) zorgt ervoor dat je zelf geen nieuwe diensten hoeft te ontwikkelen, maar dat je ze wel makkelijk kan integreren. Zo kan je met de API van Google Maps bijvoorbeeld op eender welke website snel een kaartje tonen.
3. Neem niet te veel hooi op je vork
Bij Sirris zien ze geregeld dat bedrijven in het begin vaak te grote stappen willen zetten. “Daarmee komen we bij de essentie van deze proeftuin”, stelt Mathias Verbeke. “We willen laten zien dat je met eenvoudige bouwblokken snel en goedkoop een eerste prototype kan bouwen voor interne validatie (het zogenaamde rapid prototyping, red.). Zo kan je gefundeerde beslissingen nemen en de haalbaarheid van het project inschatten.”
4. Maak werk van je businessmodel
Minstens zo belangrijk als het integreren van technische functionaliteiten in je producten, is het uitwerken van een nieuw digitaal businessmodel. Mathias schetst tijdens de workshop verschillende mogelijkheden. Wil je bijvoorbeeld diensten aanbieden of vooral data generen of misschien zelfs een digitale marktplaats opzetten waar vraag en aanbod elkaar vinden?
De mogelijkheden zijn eindeloos, maar Mathias heeft één cruciaal advies. “Focus op de uitdagingen van je klant. Hij is op zoek naar een oplossing voor zijn probleem. Dat is dan ook je eerste bekommernis.”
VLAIO-leestip: Sirris-experts Peter Verhasselt en Nick Boucart brachten onlangs Hyperscale and microcare uit bij die Keure, een receptenboek voor digitale dienstverlening.
5. Hou rekening met je organisatie
De stap naar digitale dienstverlening heeft ook een grote impact op je organisatie zelf: op financieel vlak, maar ook qua skills van het personeel en wat juridische omkadering betreft. Denk maar aan databescherming en privacy.
“Het toevoegen van digitale diensten aan producten opent voor bedrijven een waaier aan mogelijkheden. Ons boek vormt een ideaal startpunt voor iedereen die digitale services op de markt wil brengen.”
“De belangrijkste verandering is waarschijnlijk dat het productteam door doorgedreven connectiviteit haast rechtstreeks in contact komt te staan met de eindklant en daardoor verantwoordelijk wordt voor alle aspecten van het businessmodel”, aldus Tom Klaasen.
Wil jij ook aan de slag met digitale diensten? Registreer je nog snel voor de workshop van 23 januari.