Stel je vraag aan VLAIO via WhatsApp

Publicatiedatum
Een ondernemer met een korte vraag maar geen tijd om te bellen of mailen, kan ze vanaf vandaag stellen via WhatsApp op het nummer 0800 20 555. VLAIO is daarmee de eerste Vlaamse overheidsdienst die deze mogelijkheid aanbiedt. Zo willen we nog beter bereikbaar zijn voor ondernemers in Vlaanderen.
WhatsApp op een smartphone

Snel, makkelijk en laagdrempelig: op maat van de drukke ondernemer

Waar maak ik een afspraak met een VLAIO bedrijfsadviseur? Hoe wordt mijn subsidie uitbetaald? Kan ik meer info krijgen over crowdfunding? Bij wie moet ik mijn vergunning aanvragen?

Het zijn maar een paar voorbeelden van vragen die vanaf vandaag rechtstreeks via WhatsApp aan VLAIO gesteld kunnen worden. Via deze chatdienst worden ondernemersvragen vlot beantwoord door het VLAIO Contact Center – ideaal voor ondernemers met een drukke agenda! Met deze nieuwe, laagdrempelige contactmogelijkheid versterken we onze dienstverlening naar Vlaamse ondernemers toe.

Mark Andries

VLAIO wil vlot bereikbaar zijn voor de Vlaamse ondernemer. WhatsApp als extra service verlaagt de drempel om ons snel een vraag te stellen. We zijn trots om als eerste Vlaamse overheidsinstantie deze extra contactoptie aan te bieden.

Mark Andries
administrateur-generaal VLAIO

Via WhatsApp kan je ons te allen tijde een vraag sturen. We beantwoorden ze zodra we weer online zijn tijdens de kantooruren. We zijn bereikbaar van 9 tot 12 uur en van 13 tot 17 uur. Op vrijdag tot 16 uur. 
 

Hoe WhatsApp je met VLAIO?

  • 1

    Open WhatsApp op je smartphone

  • 2

    Start een nieuwe chat

  • 3

    Je krijgt een bevestiging dat het een WhatsApp-account is. Bewaar het nieuwe WhatsApp-contact.

  • 4

    Stuur ons je vraag. We beantwoorden ze graag zo snel mogelijk!

Eerste Vlaamse overheidsdienst bereikbaar via WhatsApp

WhatsApp kent momenteel een sterke groei in Vlaanderen als populairste chatdienst. Sinds begin 2018 ‘Whatsapp for Business’ zijn intrede deed in België, wordt WhatsApp steeds vaker ingezet voor zakelijk gebruik. Voor VLAIO is deze zakelijke chatdienst interessant omdat dit communicatiekanaal goed aansluit bij onze doelgroep van drukbezette ondernemers.

Enkele lokale Vlaamse overheden, zoals gemeentes Zomergem en Evergem, zijn al een tijdje bereikbaar via WhatsApp. Ook enkele steden, zoals Peer, Genk en Tienen, zetten WhatsApp in voor buurtpreventie en zijn tevreden over de resultaten die ze hiermee behalen.  

Hoe contacteert de ondernemer momenteel VLAIO?

Tot nu toe waren de mogelijkheden om VLAIO te contacteren via sociale media weinig bekend. Slechts 1% van de 18.000 contacten per jaar bij het Contact Center verliep via deze kanalen, waarbij vooral Facebook Messenger gebruikt werd en in mindere mate LinkedIn. 

Momenteel gebeuren de contacten met VLAIO via deze kanalen:

Hoe contacteert de ondernemer momenteel VLAIO?
Hoe contacteert de ondernemer momenteel VLAIO?

Met welke vragen klopt de ondernemer momenteel aan bij VLAIO?

Ondernemers kunnen bij het VLAIO Contact Center terecht met allerlei vragen. 50% van de vragen betreft niet één van onze producten of bevoegdheden. De top 5 van topics waarvoor ondernemers bij ons aankloppen ziet er als volgt uit:

  1. Starten: bijberoep, sociaal statuut en beroepsbekwaamheid;
  2. Subsidies: kmo-portefeuille, hinderpremie, innovatie, milieu & transport;
  3. Financiering: startlening, winwinlening en waarborglening;
  4. Intellectuele Eigendom (IE);
  5. Vergunningen, vaak voor ambulante handel.

Hoe sterk scoort het VLAIO Contact Center momenteel?

88% van de vragen wordt onmiddellijk of nog dezelfde dag beantwoord. 87% van de klanten geeft een score van 4/5 of 5/5 volgens onze tevredenheidsbevraging. Met WhatsApp bieden we weer een extra service waarmee we ons gebruikscomfort verder willen verhogen!

Is WhatsApp veilig?

Een WhatsApp-chat is in principe veiliger dan bellen via de smartphone of de klassieke lijn. Jouw berichten via WhatsApp zijn immers 'end to end' encrypted. Met andere woorden: als iemand jouw data zou onderscheppen, kan deze ze niet zomaar ontcijferen.

Enkele veiligheidstips:

  • VLAIO zal zelf nooit contact opnemen via WhatsApp. Dit om phishing te voorkomen.

  • Deel geen gevoelige of persoonlijke informatie, zoals medische gegevens, rekeningnummers of wachtwoorden, via WhatsApp. VLAIO zal je hier ook nooit om vragen. 

 

Hoe kan je VLAIO contacteren?

Onze populairste contactopties op een rijtje:

  • Whatsappen of bellen naar het gratis nummer 0800 20 555;
  • Mail sturen naar info@vlaio.be;
  • Contactformulier invullen op www.vlaio.be;

Via sociale media kan je ons bereiken door VLAIO te @vermelden in een post, of door ons rechtstreeks een bericht te sturen:

 

Delen: