Veilig naar de kapper. 10 tips voor kappers én hun klanten!

Publicatiedatum
Goed nieuws! Vanaf morgen - zaterdag 13 februari 2021 - kan je jouw kapperszaak weer openen en komaf maken met de verwilderde coronacoupe van je klanten. Andere niet-medische contactberoepen, zoals bijvoorbeeld schoonheids-, massage- en nagelsalons, kunnen vanaf 1 maart opnieuw aan de slag.

Je moet je als kapper én als klant wel aan zeer strikte veiligheidsvoorschriften en protocollen houden. Door de huidige epidemiologische situatie zijn deze strenger dan tijdens de heropening van de contactberoepen in mei 2020. We vatten de 10 voornaamste maatregelen hier voor jou samen:

Haar wordt kort geknipt
 

Check zeker ook de coronatools van Febelhair!

We raden je - zeker als zaakvoerder en/of coronaverantwoordelijke van jouw kapsalon - aan de zeer overzichtelijke coronatools van beroepsfederatie Febelhair te raadplegen. Je vindt hier een gids, checklist, affiches en andere tools die je helpen je de stricte regels voor de heropening van jouw zaak correct toe te passen.

 

1. Zorg dat je medewerkers goed voorbereid zijn

Voorzie als coronaverantwoordelijke van je zaak een opleidingsmoment met je medewerkers zodat ze goed voorbereid weer aan de slag kunnen gaan. De regels zijn immers nog wat aangescherpt tegenover de heropening na de 2de lockdown. 

  • Maak een duidelijke takenlijst op: wat moet gereinigd worden? Hoe vaak? Met welke middelen? 
  • Leg uit welke beschermingsmiddelen ter beschikking zijn en hoe ze deze moeten gebruiken. 
  • Overloop nauwkeurig hoe behandelingen met klanten zullen verlopen. Zo zijn bijvoorbeeld duobehandelingen voorlopig verboden.

Je maakt ook een circulatieplan in je zaak zodat personen elkaar zo weinig mogelijk moeten kruisen en de social distancing optimaal gerespecteerd wordt. 

2. Afficheer contactgegevens en maximaal aantal klanten

Bij de ingang van je salon dien je duidelijk te afficheren hoeveel klanten je kan ontvangen: je mag slechts één klant per 10m² ontvangen. 

Daarnaast dien je de contactgegevens van de coronaverantwoordelijke van jouw zaak duidelijk te afficheren voor je klanten. 

3. Werk alleen op afspraak 

De komende periode mag je enkel op afspraak werken. Je klanten mogen voorlopig dus niet onaangekondigd bij je langskomen voor een spontane kappersbeurt. De afspraak duurt ook niet langer dan de termijn strikt noodzakelijk voor de behandeling. 

Door de strikte veiligheidsvoorschriften ziet het vertrouwde kappersbezoek van je klant ook dit jaar er heel anders uit. Tijdens het maken van de afspraak doe je er daarom goed aan je klant in te lichten over de coronamaatregelen die gelden in jouw salon. Z

4. Ontvang maximaal 1 klant per 10m² of voorzie wanden

Voor jouw salon geldt in principe dezelfde regel als voor de winkels: je mag slechts één klant per 10m² ontvangen, met uitzondering van zaken met een oppervlakte kleiner dan 20m². Voor deze zaken is het wel mogelijk om maximaal 2 klanten te ontvangen mits een afstand van 1,5 meter tussen elke persoon gegarandeerd is.

Je respecteert de social distancing ook met iedereen die je geen kappersbeurt geeft - dus met jouw collega’s, klanten van jouw collega’s en leveranciers. 

5. Waak over de luchtkwaliteit

Ramen en/of deuren moeten open om te ventileren. Tenzij je een CO2-meter hebt geïnstalleerd; dan moet je pas ramen en deuren openen wanneer waarden boven 800PPM gemeten worden.

6. Sluit je toiletten en wachtruimtes en laat klanten buiten wachten op hun beurt

Je klanten moeten thuis vooraf naar het toilet gaan, gezien je zaak ruimtes zoals wachtkamers en toiletten voorlopig moet sluiten voor klanten (tenzij in geval van nood). Medewerkers mogen wel gebruik maken van deze ruimtes.

Door het sluiten van de wachtruimtes en het beperken van het aantal klanten per 10m², moeten je klanten voorlopig buiten hun beurt afwachten. Ze komen dus best niet te vroeg.

7. Draag altijd een chirurgisch mondmasker - ook verplicht voor je klanten

Als kapper moet je altijd een chirurgisch mondmasker dragen, en je dient dit masker ook om de vier uur/halve dag te vervangen. Jouw klanten dragen ook verplicht een mondmasker, maar zij mogen het soort masker kiezen. Toch is ook voor klanten een chirurgisch masker aan te bevelen.

Het masker van de klant mag alleen door de klant worden verwijderd voor een specifieke gelaatsbehandeling en alleen voor de tijd die strikt noodzakelijk is voor deze behandeling. 

8. Las een verplichte wachttijd van 10 minuten in voor reiniging en desinfectering

Na elke klant neem je verplicht 10 minuten de tijd voor je de volgende klant ontvangt. In deze 10 minuten moet je jouw werkstation en alle gebruikte werkinstrumenten - denk aan scharen, tondeuses en ander materiaal dat met de klant in contact kwam - grondig reinigen en desinfecteren.

Gebruik deze tijd ook om je behandelingsruimte goed te verluchten. Zorg dat je hierop voorbereid bent door voldoende reinigingsproducten in te slaan. Overloop zeker ook op voorhand met je team hoe je zorgt voor een grondige reiniging. 

9. Zorg dat jij en je klanten de handen vaak reinigen

Handhygiëne is cruciaal bij het bestrijden van besmettingen! Blijf daarom algemene handhygiëne stimuleren bij zowel je medewerkers als je klanten. Na elke klant en om het uur moeten de handen grondig gewassen en/of ontsmet worden.

Ook je klant moet zijn handen reinigen voor, tijdens en na het kappersbezoek. Handhygiënegel moet bij de ingang en op verschillende plaatsen in je zaak beschikbaar zijn. 

10. Bied je klanten geen drankje of magazine aan

Extraatjes zoals een kopje koffie, een koekje of een drankje, zoals sommige zaken die aanbieden, zijn voorlopig verboden. De magazines die je zaak normaal aanbiedt, berg je voorlopig op. Wel kan je lectuur aanbieden via een weblink of QR-code. Je klant kan eventueel wel zelf een flesje water of leesvoer meebrengen.  

 

Veilig naar je kapper. 
De 10 regels voor de klant.

We vatten hier de algemene regels - zoals bepaald door de Nationale Veiligheidsraad - samen:

  1. Maak vooraf een afspraak. Kappersbeurten zonder afspraak zijn voorlopig verboden. Ook ga je alleen naar de kapper.
  2. Annuleer je afspraak als je ziektesymptomen vertoont.
  3. Zorg dat je vooraf naar het toilet bent geweest. Je kapper heeft zijn toiletten voorlopig gesloten voor klanten.
  4. Zorg voor een goede handhygiëne: ontsmet je handen voor je naar de kapper gaat en bij terugkomst. Raak in het kapperssalon zo weinig mogelijk aan. 
  5. Je moet verplicht een mondmasker dragen tijdens je kappersbezoek. Een chirurgisch masker is aangeraden.
  6. Neem eventueel eigen leesvoer en een flesje water mee, want jouw kapper mag momenteel geen drankjes of magazines aanbieden.
  7. Ga niet te vroeg naar je afspraak, want je moet bij je kapper buiten wachten tot het jouw beurt is. Hou anderhalve meter afstand met andere wachtenden.
  8. Respecteer in het kapperssalon de social distancing met iedereen die niet aan jouw kapsel werkt.
  9. Volg altijd de aanwijzingen van je kapper. Je houdt je als klant aan de maatregelen van het kapperssalon dat je bezoekt. 
  10. Betaal zoveel mogelijk elektronisch, liefst contactloos.
 

En wat bij diensten aan huis?

Diensten aan huis van een kapper, barbier, schoonheidsspecialist(e), gespecialiseerd voetverzorger, manicure, tatoeëerder of piercer blijven voorlopig verboden.