Verkopen zonder voorraden: dropshipping

Publicatiedatum

In 2022 verkocht 27,3% van de kmo’s in België producten online, goed voor 16,7% van de omzet van de Belgische kmo’s. Daarmee scoren we hoger dan het Europese gemiddelde. Samen met de groei van e-commerce is ook diversiteit gekomen in de organisatie ervan. Eén van de trends daarbij is dropshipping. Maar wat is het precies? En welke voor- en nadelen gaan er mee gepaard?

Hoe werkt het?

Dropshipping is eenvoudigweg de methode waarbij jij als online verkoper de aangeboden producten niet zelf op voorraad heeft. Hoe doe je dit? Je plaatst de producten van jouw geselecteerde leverancier(s) op je webshop en bepaalt zelf de prijs. De leverancier zal je de inkoopprijs en verzendkosten aanrekenen en vaak ook een bedrag voor de dropshipping dienst. Wanneer een klant een bestelling plaatst, bestel jij het artikel bij de dropshipping leverancier en laat het door de leverancier rechtstreeks aan de klant bezorgen. Zelf krijg je de factuur toegestuurd. Je hoeft dus als verkoper het product niet zelf in handen te hebben.  

Een snelle en goedkope manier?

Dropshipping kan een manier zijn om snel en eenvoudig te starten met een webshop. Omdat je geen voorraden hoeft in te slaan, zal het benodigde startkapitaal lager zijn dan wanneer je een beginvoorraad moet aanleggen. Bovendien moet je niet op zoek naar extra ruimte voor de opslag van je goederen. Je kan ook een groter aanbod in de markt zetten of sneller je assortiment uitbreiden, net omdat je geen voorraden nodig hebt. Het is ook een ideale manier om met beperkte risico’s uit te proberen of een bepaald product kan aanslaan bij je klanten zonder dat je het risico neemt op restvoorraden. Je hoeft ook niet op een bepaalde locatie te zijn om pakjes te verzenden, terug te ontvangen,… Enkel een goede internetverbining is een must. Met andere woorden, je kan volop focussen op je verkoop en marketing zonder de logistieke rompslomp. 

Maar er zijn ook een pak nadelen...

Het klikt geweldig, maar er zijn ook nadelen verbonden aan dropshipping. Denk dus goed na of dit voor jou het ideale businessmodel is. 

Geen controle 

De keerzijde van het uitbesteden van je logistiek is dat je weinig controle hebt over het proces zelf en dat kan gevolgen hebben voor je klantentevredenheid. Een late levering of beschadigd product en de klant zal zich tot jou richten en niet tot de leverancier. De klant heeft immers bij jou gekocht. Je blijft dan ook wettelijk aansprakelijk voor de verkochte producten, van de verkoop tot en met de levering.

Hogere verzendkosten

Hoe meer leveranciers je kiest om mee samen te werken, hoe meer kans op hoge verzendkosten. Stel dat je klant verschillende producten van verschillende leveranciers koopt in jouw webshop. Elke leverancier zal zijn verzendingskosten aan jou doorrekenen, maar de klant ziet dit als één bestelling die verzonden moet worden. Reken je de verzendkosten van de verschillende leveranciers door aan je klant, dan zal je klant waarschijnlijk niet erg tevreden zijn over de hoogte van de verzendkosten. 

Lagere marges 

Ten slotte is de concurrentie bikkelhard en kan dit ontaarden in een prijzenoorlog met lagere marges als gevolg. Net omdat een dropshipping website zo eenvoudig op te starten is. Probeer je dan ook te onderscheiden van andere aanbieders door een niche markt aan te boren of een excellente klantenservice aan te bieden. 

Conclusie: Zet alles op een rijtje 

Wil je starten met een webshop, denk dan goed na over de kanalen waar je je producten zal verkopen en hoe je het achterliggende proces wil organiseren. Dropshipping lijkt een kant en klare oplossing om je snel te lanceren, maar hou ook de nadelen in gedachten.  Wik en weeg de voor- en nadelen en als je besluit om via dropshipping te starten, neem dan zeker de tijd om betrouwbare leveranciers te selecteren.

 

Meer informatie:

 

Delen: