VIL wil waterstof inzetten voor intern transport

Publicatiedatum
Het nieuwe project ‘Hydrolog’ onderzoekt de mogelijkheden van lokaal opgewekte waterstof als brandstof voor duurzaam, intern bedrijfstransport.
H2 tanken

Lokaal aangemaakte waterstof voor intern transport

Transport op waterstof zit in de lift. De focus ligt voorlopig nog voornamelijk op vervoer op de openbare weg. VIL ziet echter ook mogelijkheden voor interne transportmiddelen op bedrijfssites, zoals vorkheftrucks, straddle carriers, kranen, hoogtewerkers, enzovoort. Slechts een handvol bedrijven in Europa heeft op dit moment iniatieven lopen voor het verduurzamen van hun intern transport met waterstof. Hierbij wordt waterstof lokaal aangemaakt via elektrolyse uit wind- of zonne-energie die opgewekt is op het eigen terrein.

Transitie naar een kostenefficiënt gebruik van waterstof

VIL - de speerpuntcluster voor logistiek en transport - gaat in het nieuwe project ‘Hydrolog’, samen met vijftien bedrijven, onderzoeken welke transportmiddelen hiervoor in aanmerking komen. Door de uitwerking van een business model waarbij verschillende bedrijven beleverd worden door een mobiel waterstoftankstation, wil dit project de transitie naar een kostenefficiënt gebruik van waterstof faciliteren.

De deelnemende bedrijven zijn Antwerp Euroterminal, Ecosource, Air Liquide, POM Limburg, MPET, Delhaize, Engie, DEME, PSA Antwerp, STILL, Aertssen, Motrac, Brussels Airport, Fluxys en Kalmar. VIL kan in dit project rekenen op de steun van VLAIO en op de medewerking en expertise van WaterstofNet

Gemeenschappelijk tankstation

Een hoge investeringskost en de relatief kleine hoeveelheid rollend materiaal is voor vele bedrijven een reden om niet in waterstof te investeren. VIL zal uitzoeken wanneer het voor bedrijven interessant is om de overstap naar waterstof te maken. Er zal ook gekeken worden of een gemeenschappelijk, al dan niet, mobiel, waterstoftankstation of aanbod door middel van een service model, de kosten kan verlagen en waterstof op die manier aantrekkelijk kan maken voor zowel kmo’s als grote ondernemingen.

Delen: