Jeroen stookt circulair in Het Aerts Paradijs
Jeroen: “Mijn vader begon in 1993 vruchtenwijn te maken met fruit uit onze tuin. Omdat die niet aansloeg bij de familie, volgde hij een cursus bierbrouwen. Zijn bier sloeg wél aan. Hij kreeg in 2014 zelfs de vraag om commercieel te brouwen en ging daarop in. In 2019 werd de productie te groot om in bijberoep te doen. Zijn job ging mijn vader niet opgeven, dus wilde hij met brouwen stoppen. Ik heb de zaak toen volledig overgenomen.”
Welke rol heeft Start! gespeeld in jouw ondernemen?
Jeroen: “Ik twijfelde of ik fulltime ging ondernemen of niet. Start! gaf me de impuls om er volledig voor te gaan. Het traject hielp me om het bedrijf op te zetten zoals het nu is en om het rendabel te maken."
"Bij Start! werk je een idee uit tot een haalbaar ondernemingsplan. Mijn bedrijf bestond, maar ik moest het grondig verfijnen. De adviseurs geven je daarin heel eerlijk advies. Soms zeggen ze rechtuit dat een idee niet kan werken op de manier die jij wil. Ze geven uiteraard ook aan hoe het wel kan."
"Natuurlijk moet je zelf actief aan de slag met de materie uit de workshops, zodat je de volgende keer op waardevolle feedback kan rekenen.”
Ben je door Start! van koers gewijzigd?
Jeroen: “Toch wel. Er zat weinig winstmarge op mijn concept. Omdat de bierproductie soms mislukt, had ik eerder al een stookinstallatie gekocht om dit te verwerken tot sterke drank. Nadat ik met bier geëxperimenteerd had, begon ik ook gins te maken."
"De andere producten bleken veel rendabeler dan bier. Belangrijk om te weten als je ervan wil leven! Je kan veel omzet hebben en niks verdienen, of iets minder omzetten, maar meer verdienen. Dat heeft Starterslabo mij geleerd.”
Nog inzichten gekregen?
Jeroen: “Het traject start met vijf workshops in groep. Daarin doe je onder andere een omgevingsanalyse: hoe ga ik met mijn product naar de markt? Wat is het profiel van mijn klanten? Mik ik wel op de juiste klant? Soms denk je dat je je ideale klant kent, maar is dat niet zo."
"Daarnaast leer je over marketing en het financiële plaatje: je leert termen als omzet en winstmarges en stelt een financieel plan op. Je leert welke tools er zijn en welke soorten marketing je kan inzetten om je bedrijf in de verf te zetten."
“Onze groep bestond uit 15 personen met heel diverse activiteiten. Iedereen dacht met elkaar mee vanuit zijn eigen invalshoek en wierp ideeën op waarover je verder kon nadenken, wat verrijkend was.”
"Na de workshops overloop je met de startersadviseur nog eens persoonlijk je werk en ideeën om ze te finetunen. Starterslabo neemt echt de tijd voor een heel persoonlijke aanpak. Ook nu nog, als ik tegen iets aanloop of vragen heb, mag ik startersadviseur Hans opbellen.”
Op welke verwezenlijking ben je het meest trots?
Jeroen: “Ik ben heel trots op de calvados en de whisky, mijn paradepaardjes. Door te beginnen stoken verwerk ik restproducten tot een hele reeks afgeleide dranken. De calvados is gemaakt van de appelpulp die overblijft van het appelsap. De appels komen uit de eigen tuin en uit drie naburige boomgaarden die ik gebruik in ruil voor mijn producten."
"Voor whisky koos ik omdat het basisbrouwproces hetzelfde is als dat van bier. Hij zal in 2025 klaar zijn."
“Vooral ben ik trots op waar ik nu sta met het bedrijf. Op tweeënhalf jaar tijd zijn we gegroeid van een klein bedrijfje dat in een hoek appelsap maakte, tot een bedrijf met al enige bekendheid in de regio.”
"We brouwen alles hier zelf, behalve het bier. Met ons eigen vat van 160 liter zaten we aan onze limiet: we produceren tegenwoordig 10 000 liter bier per jaar.”
Waar wil je met je bedrijf nog naartoe?
Jeroen: “Enkele keren per jaar organiseer ik pop-ups in onze boomgaard. Hier tap ik eigen dranken en maak cocktails en mocktails met onze appelsappen en sterke dranken. Geregeld krijg ik aanvragen voor trouwfeesten, babyborrels en andere feesten. Dat wil ik graag combineren, maar de huidige locatie is te beperkt."
“Ik droom van een evenementenboerderij waar we onze producten maken en events aanbieden met onze dranken. Dit binnen het huidige concept van de pop-ups: geniet samen met ons van het leven, met onze natuurlijke producten onder de bomen, waar kinderen vrij kunnen spelen en ouders zorgeloos genieten.”
Heb je nog een tip voor mensen die twijfelen om te ondernemen?
Jeroen: “Gewoon proberen! En laat je omringen door mensen die er al iets van kennen. Je moet de mosterd zelf niet uitvinden. Genoeg mensen weten hoe het moet. Zelfs al moet je daar wat voor investeren: het rendeert op lange termijn. Dat is nog een tip! Denk niet op korte termijn, maar richt je op de toekomst.”
Ontdek de expertise van het VLAIO Netwerk
Op zoek naar coaching, advies of begeleiding op maat van jouw bedrijf? Zoek je een klankbord voor je plannen of wil je jouw netwerk uitbouwen? Duik snel in de schat aan individuele- of groepstrajecten van het VLAIO Netwerk!