Nooit meer de verkeerde maat met je 'digitale ik'
E-commerce is here to stay. Al wat je nodig hebt, vind je online. Ook kleding. Maar hoe weet je nu welke maat je best kiest? Dankzij Shavatar – een spin-off van UAntwerpen en Imec - koop je vanuit je luie zetel kleren die écht passen. Het platform ontwikkelde een 3D-model dat toont hoe kledingstukken op jouw lichaam vallen en biedt advies – op maat.
Geert Mertens (CEO): “Tot 2015 werkte ik in sales en marketing voor verschillende grote internationale bedrijven. Heel boeiend, maar er knaagde iets. Ik wilde zelf ondernemen. Dus waagde ik me aan een enorme sprong: ik startte als sales- en marketingexpert bij Suitcase, een startup in de modewereld die zich richtte op mannen die niet graag winkelden. Twee jaar lang zette ik mee mijn schouders onder dit mooie verhaal, tot we in 2017 besloten aan een grotere partij te verkopen.”
“Wat Suitcase deed was nieuw: mannen konden er kledingboxen bestellen, de kleren rustig thuis proberen en wat niet goed was, terugsturen. Ook na 2017 was ik gefascineerd door nieuwe businessmodellen, ik wilde onbetreden paden bewandelen en ontdekken aan welke knoppen je allemaal kon draaien om een bedrijf te doen werken.”
“Op dat moment finaliseerde Femke Danckaers – co-founder bij Shavatar – haar doctoraat aan de Universiteit Antwerpen. Ze deed onderzoek naar het visualiseren van lichaamsvormen in 3D – zonder dat daarvoor een scanner nodig is. Een van de grootste uitdagingen in online fashion is om consumenten de juiste maat te adviseren. Femkes onderzoek kon daarin echt voor een doorbraak zorgen. Het klikte tussen ons en we begonnen met onze zoektocht naar een manier om dat onderzoek in een spin-off te gieten.”
“In 2019 startten we met een voortraject en gingen in gesprek met zo’n 45 moderetailers. Femkes ontwikkeling interesseerde hen in hoge mate, maar zou om echt succesvol te kunnen zijn nog concreter vorm moeten krijgen. Vervolgens reageerden we op de call van Imec en mochten deelnemen aan hun incubatorprogramma. Op die manier kregen we niet enkel professionele begeleiding en ondersteuning maar meteen ook toegang tot een heel breed netwerk. Heel nuttig allemaal. Vooral omdat we na afloop ervan beseften dat we nog niet helemaal klaar waren met ons verhaal. Ook zo’n inzicht is waardevol. We namen contact op met VLAIO. en vonden in VLAIO bedrijfsadviseur Kristine Debruyne een luisterend oor en een constructief-kritische begeleidster van een eerste ontwikkelingsproject.”
Met 8 parameters naar 3D
Geert Mertens: “Intussen kreeg Shavatar zijn huidige vorm. Via acht parameters brengen we je lichaamsvorm in beeld, in 3D. Tegelijkertijd digitaliseren we de kledingcollectie en houden daarbij onder andere ook rekening met materialen, afmetingen en productietoleranties. Op basis van al die informatie doen we je een voorstel op jouw maat: deze blouse past voor jou best in een medium, voor deze broek kies je best een large.”
“Er bestaan al webshops die maatadvies geven, dat klopt. Maar die houden enkel rekening met de standaardmaten. Onder ons gezegd en gezwegen, maar heel weinig mensen vallen netjes binnen die traditionele parameters. Daarnaast is er ook nog je eigen voorkeur. Misschien draag je een trui liever wat losser, terwijl iemand anders hem liefst strak heeft.”
“Shavatar baseert maatadvies op je lichaamsvorm, de kledingspecificaties én jouw voorkeuren. Dat laatste is het moeilijkste, want erg subjectief. We kunnen je op basis van al onze informatie wel vertellen dat dit hemd perfect zal zitten op je heupen en strakker zal zijn aan je borst. Kies je een maatje groter, dan zal het losser zitten aan je borst en ook wat losser zijn op je heupen. Zo kan je een betere keuze maken – en is de kans ook kleiner dat je een item terugstuurt omdat het niet goed past.”
“Intussen werken zo’n twintig labels met onze technologie: Liv The Label, Moncol, Fausto Cycling om er een paar bij naam te noemen. Naast moderetailers is Shavatar erg interessant voor bedrijfskleding, want we bieden een efficiënt alternatief voor tijdrovende pas-sessies. Zo mogen we Texet ook tot een van onze klanten rekenen.”
“De volgende twaalf tot achttien maanden willen we nog meer merken onboarden én tegelijkertijd onze technologie optimaliseren. In de wat verdere toekomst denken we eraan om met onze data de modesector zelfs te overstijgen. Denk maar aan het kopen van een koersfiets, waarbij de hoogte van het kader belangrijk is. Of trainingsprogramma’s die écht op jouw maat gemaakt zijn. In de Metaverse is alles mogelijk. Je fysieke ik zal belangrijk blijven in veel toepassingen, maar je avatar met werkelijke lichaamsvormen biedt veel digitale mogelijkheden.”
Welke stap wil jij zetten met je bedrijf?
Als ambitieuze ondernemer wil je maar één ding: dat je zaak vooruit gaat. Daarom investeer je én daarom innoveer je. Maar ook al heb je bakken ervaring, toch blijf je met heel wat vragen zitten.
VLAIO is jouw gids bij de realisatie van je plannen. Wij zijn een kritisch klankbord en brengen sterktes en zwaktes in kaart. Daarbij geven we ook concreet advies over subsidies en financiering. En we brengen je in contact met de juiste experten.