reddingstouw

Corona compensatiepremie

Je kan deze subsidie niet meer aanvragen
Terug naar Aanvraagprocedure

Hoe de corona compensatiepremie aanvragen?

Aanvraag duurt minder dan 6 minuten én kan je eenvoudig zelf indienen

Hoewel er achter de schermen dus heel wat complexe IT aan te pas komt, merkt de gebruiker daar weinig van. Integendeel, uit de eerste resultaten van de monitoring blijkt de applicatie gebruiksvriendelijk, eenvoudig en snel te zijn: een gebruiker doet er gemiddeld slechts 6 minuten over om de hele aanvraag te doorlopen. De aanvraag bestaat uit slechts 4 schermen, die we deze korte, visuele handleiding stap voor stap doorlopen.

Het toegangsbeheer

De controle van je identiteit gebeurt op basis van je rijksregisternummer. Je kan aanmelden met:

  1. de elektronische identiteitskaart (EID) en aangesloten kaartlezer
  2. Itsme
  3. het federaal token
  4. een beveiligingscode via app
  5. een beveiligingscode via sms

Bij een eerste gebruik zal je de digitale sleutel van je aanmeldkeuze moeten activeren. Lees de informatiepagina's.

Wat als ik geen e-ID kaartlezer heb? Of als ik de pincode van mijn identiteitskaart ben vergeten? 

Geen enkel probleem. Het is ook mogelijk je te identificeren via de ‘Itsme-app’. Deze is makkelijk te installeren op je smartphone met behulp van je bankkaart. Meer uitleg vind je hier: https://www.itsme.be/get-started

Welke stappen moet ik volgen?

  • 1

    De wettelijke vertegenwoordiger(s) van je onderneming hebben normaal gezien automatisch toegang tot de digitale maatregelen van VLAIO. Je kan zelf nagaan wie de wettelijk vertegenwoordiger is voor je onderneming in de KBO Public Search. Geef daar je ondernemingsnummer in en je krijgt de informatie over jouw onderneming die in de KBO is geregistreerd. Bij ‘functies’ zie je de naam van jouw wettelijk vertegenwoordiger. 

    Ben je geen wettelijk vertegenwoordiger, dan lees je hier hoe je gebruikers kan toevoegen.

  • 2

    Als je wettelijk vertegenwoordiger bent, surf je naar de website van de corona compensatiepremie en klik je op de roze knop 'AANVRAGEN'. Door op deze link te klikken, kan je je aanmelden via verschillende mogelijkheden. De meest populaire zijn:

    • Aanmelden met e-ID en aangesloten kaartlezer: hiervoor heb je jouw e-ID, de PIN-code en een kaartlezer nodig.
    • Aanmelden via itsme: deze aanmeldoptie kan je activeren op je smartphone via je bankkaart. Volg hiervoor de stappen die zijn uitgelegd op https://www.itsme.be/get-started.
  • 3

    Nadat je je via een van de bovenstaande aanmeldopties hebt geïdentificeerd, kom je terecht op een scherm waarop je de onderneming(en) ziet waarvan jij wettelijk vertegenwoordiger bent. Klik op de onderneming waarvoor je een aanvraag wil indienen. Je doorloopt vervolgens slechts 4 schermen om jouw aanvraag te voltooien. Je kan in deze handleiding stap voor stap de aanvraag via de 4 schermen bekijken.

Toch liever via je boekhouder? Dat kan. 

Volg deze 3 stappen om je boekhouder op een eenvoudige en snelle manier het recht te geven om voor jou een aanvraag in te dienen:

Het gebruikersbeheer

Je krijgt automatisch toegang indien je een wettelijk vertegenwoordiger van je onderneming bent.

Wil je weten wie de wettelijk vertegenwoordigers voor jouw onderneming zijn? Vul dan hier je ondernemingsnummer in. Deze personen staan in de Kruispuntbank voor Ondernemingen (KBO) vermeld bij de rubriek ‘Functies’ van jouw onderneming.

Alle andere personen moeten het VLAIO Inkom Gebruikersrecht met profiel ‘Gebruiker’ krijgen van de lokale beheerder van de onderneming.

In ‘mijn profiel’ van het Gebruikersbeheer kan je nagaan of je dit recht reeds bezit.

Ken je de lokale beheerder van jouw onderneming niet, dan vraag je dit best na bij de wettelijke vertegenwoordiger of via het gratis nummer 1700. 

De lokale beheerder zal je (1) als gebruiker moeten toevoegen en (2) het gebruikersrecht VLAIO_Inkom_Gebruiker met profiel Gebruiker moeten toekennen via het Gebruikersbeheer van de Vlaamse overheid.

Meer informatie over wat jouw lokale beheerder hiervoor moet doen vind je hier of in onze handleiding.

Volgende filmpjes tonen je hoe je :

  1. Een gebruiker toevoegt;
  2. Aan deze gebruiker een gebruikersrecht toekent (kies VLAIO_Inkom_Gebruikersrecht);
  3. Een gebruiker verwijdert.

1. Bekijk hoe je een gebruiker toevoegt:

2. Bekijk hoe je aan deze gebruiker rechten toekent:

3. En hoe je een gebruiker verwijdert:

Problemen om aan te melden of in te dienen? Bel 1700 voor ondersteuning

Bel, mail of chat gratis met 1700. 1700 is elke werkdag telefonisch bereikbaar van 9 tot 19 uur. Bellen vanuit het buitenland kan ook, op het betalende nummer +32 2 553 1700.

Sinds het begin van de coronamaatregelen zitten veel ondernemers met vragen. De webpagina’s rond de coronamaatregelen op vlaio.be worden massaal bezocht. Het VLAIO contactcenter wordt bijkomend versterkt door de collega’s van 1700. Zij staan sinds de lancering van de corona hinderpremie paraat om zowel op inhoudelijke maar ook op meer technische vragen een antwoord te bieden.

Wat als je niet de Belgische nationaliteit hebt?

Meer informatie over digitale sleutels voor niet-Belgen vind je op vlaanderen.be.

Contact

Adres
Agentschap Innoveren & Ondernemen

Koning Albert II-laan 35 bus 12
1030 Brussel
België

Telefoon