Wat is de inhoud van de oproep en welke projecten verwachten we?
Binnen deze projectoproep zijn we op zoek naar projecten die inzetten op het bevorderen van duurzame multimodale stedelijke mobiliteit in Vlaanderen. We focussen daarbij vooral op investeringsprojecten. Loutere werkingsprojecten komen voor deze projectoproep niet in aanmerking. Investeringsprojecten zijn projecten die voor méér dan 50% uit investeringskosten bestaan.
Projecten moeten additioneel zijn aan bestaande steunkaders, deze omvatten onder meer
- Fietsfonds
- Vlaamse Kaaienprogramma
- Hoppinpunten
- …
Hieronder volgt een toelichting over de specifieke investeringen die we binnen deze projectoproep willen realiseren.
Vlaanderen vormt één van de belangrijkste transportknooppunten binnen Europa. Recent nam De CO2 uitstoot van verkeer nam nog toe. Dit werd veroorzaakt door enerzijds zowel een geleidelijke toename van het autoverkeer, als anderzijds een sterke stijging van het goederenvervoer over de weg. Naast deze negatieve milieu-effecten, is een ander negatief gevolg de hardnekkige en almaar ernstigere verkeerscongestie. Voor goederenverkeer is er binnen de beschikbare infrastructuur, waterwegen in het bijzonder, nog veel potentieel om de congestie en CO2-uitstoot terug te dringen door multimodaliteit. Het Vlaamse waterwegennet beschikt immers nog over een grote reservecapaciteit.
Om negatieve gevolgen van de verkeerscongestie tegen te gaan, en multimodale mobiliteit te bevorderen zijn echter extra maatregelen noodzakelijk.
Deze oproep focust zich daarom in de eerste plaats op het versnellen van de modal shift inzake goederentransport via de realisatie van concrete operationele pilots, infrastructurele uitrusting, … . We richten ons specifiek op multimodale infrastructuurprojecten met focus op de omslag van de vrachtwagen naar meer duurzame infrastructuur zoals spoor en binnenvaart. Via EFRO zullen projecten worden ondersteund die deze omslag van naar duurzame vormen van mobiliteit mogelijk maken. Er zal hierbij niet worden geïnvesteerd in basisinfrastructuur zoals 'gewone' wegen, of standaardinvesteringen in havens. We wensen een bijkomende overslag te realiseren;
GTI West-Vlaanderen
Om de territoriale cohesie te versterken, voorziet het EFRO-programma in het instrument van de “Geïntegreerde Territoriale Investeringen” (GTI). Een GTI laat toe dat een specifieke geïntegreerde strategie wordt ontwikkeld, die rekening houdt met de specifieke sociaal - economische en territoriale kenmerken van het gebied. Dit zal een regioversterkende aanpak toelaten, gebaseerd op samenwerking tussen verschillende overheidsniveaus en over administratieve grenzen heen.
Deze strategie werd beschreven in de startnota GTI West-Vlaanderen voor de EFRO-programmaperiode 2021-2027. De ingediende projecten moeten inpasbaar zijn in deze startnota. Dit moet duidelijk worden toegelicht in het projectvoorstel (cf. ‘link met het beleid’ in het aanvraagformulier).
Oproepspecifiek
Bij deze oproep gelden bijkomend volgende specifieke voorwaarden en aandachtspunten:
- Cf. bovenstaande: het project moet duidelijk inpasbaar zijn in en uitvoering geven aan de strategie van de GTI West-Vlaanderen, zoals omschreven in de startnota voormeld.
- Deze oproep richt zich op het versnellen van de modal shift inzake goederentransport via de realisatie van concrete operationele pilots, infrastructurele uitrusting, … binnen een globaal actieplan gericht op het maximaliseren van watertransport voor containerstromen.
- Het projectvoorstel dient de rol van de West-Vlaamse overslagfaciliteiten binnen een (internationaal) netwerk van multimodale platformen te versterken.
- Het projectvoorstel dient aandacht te hebben voor de disseminatie van de projectresultaten, waarbij deze kunnen worden uitgerold naar andere faciliteiten.