Creëer een unieke positionering voor jouw bedrijvige kern met de kernwijzer Identiteit
De bedrijvige kern
Thematische kernwijzers
De Vlaamse overheid zet sterk in op kernversterking en lanceerde daartoe een aantal steunmaatregelen. Eén van die maatregelen was een begeleidingstraject door de Profploeg. In deze trajecten zijn 93 steden en gemeenten aan de slag gegaan met specifieke cases onder begeleiding van één of meerdere experten. Op basis van de ‘lessons learned’ ontwikkelde de Profploeg een kernwijzer voor zes thema’s die belangrijk zijn voor de implementatie van een succesvolle bedrijvige kern:
- Identiteit
- Samenwerking
- Leegstand
- Duurzame mobiliteit
- Beleving
- Etnisch ondernemerschap
Concrete handvaten
Met de kernwijzers wil VLAIO alle steden en gemeenten ondersteunen in hun kernversterkend beleid. Elke thematische kernwijzer is een werkdocument met concrete handvaten. Door middel van checklists, invulsjablonen en gepaste voorbeelden word je op weg geholpen om een bepaald aspect (thema) van de bedrijvige kern zelf uit te rollen.
Kernwijzer Identiteit
Aan de slag met het DNA van jouw stad of gemeente
Via een unieke identiteit kan je je onderscheiden van andere gemeenten, steden of winkelgebieden. De laatste jaren is het belang van een duidelijk DNA sterk toegenomen. De identiteit van een stad vormt het fundament voor bijvoorbeeld ‘gebiedsbranding’. Steden, winkelgebieden of sfeerzones worden aantrekkelijker gemaakt door de lokale sterktes en troeven breder in de kijker te zetten. Door het verhaal van jouw gebied te vertellen creëer je een duidelijke positionering, wordt identificatie versterkt en kan het gebied verder ontwikkeld en gepromoot worden. Wil je dus een aantrekkelijke bestemming zijn voor inwoners, ondernemers en toeristen? Dan moet je authenticiteit kunnen bieden. In deze kernwijzer kom je te weten hoe je dit aanpakt.
Gebiedsbranding is het verhaal van iedereen
In de kernwijzer krijg je antwoorden op vragen als “Waarom is gebiedsbranding nuttig?” of “Wat is het verschil met gebiedsmarketing?” Via specifieke voorbeelden leer je wat een merkbelofte is en waarom deze belangrijk is om resultaten te kunnen boeken. Er wordt dieper ingegaan op de complexiteit van gebiedsbranding als lokale overheid en het belang van een gedragen identiteit. Een succesvolle identiteit moet voor iedereen herkenbaar zijn en mag dus niet enkel de mening van een selecte groep vertegenwoordigen.
In zeven stappen naar een succesvolle gebiedsbranding
In zeven uitvoerig besproken stappen bouw je via de kernwijzer een sterke identiteit uit en vertaal je deze door naar de bedrijvige kern.
Via de praktische gids ontdek je aan de hand van concrete voorbeelden de veelzijdige inzetbaarheid van je DNA. Voor een aantal herkenbare situaties worden gepaste oplossingen aangereikt. Met het ‘fruitschaalmodel’ bijvoorbeeld geeft de kernwijzer een mogelijke piste mee voor gebieden of regio’s met een groot en divers aantal stakeholders, kenmerken en troeven. Maar ook voor een stad of gemeente die maar moeilijk tot een scherpe identiteit komt zijn er tools opgenomen zoals de positioneringsdriehoek en het merkenpaspoort.
Inspiratie én praktische gids
Naast voorbeelden uit de begeleidingstrajecten van de Profploeg wordt ook verwezen naar succesverhalen in binnen- en buitenland (bijvoorbeeld Eindhoven en Amsterdam). Als kers op de taart bevat de kernwijzer een voorbeeldvragenlijst van een digitale bewonersenquête uitgevoerd in Puurs-Sint-Amands. Deze vragenlijst was gericht op het achterhalen van de merkidentiteit van de recente fusiegemeente. De kernwijzer is naast een inspiratiebron dus ook een échte praktische gids. Je moet uiteraard nog steeds zelf de vertaling maken op maat van de lokale situatie.
Wil je zelf ook inzetten op een sterkere bedrijvige kern? Benieuwd hoe een sterke identiteit daarbij kan helpen? Download dan nu de kernwijzer Identiteit en ga meteen aan de slag.