Fit worden in de binnenstad
In Frankrijk is een nationaal initiatief gelanceerd om mensen aan te moedigen om actiever te bewegen in de stedelijke gebieden.
Design Actif
Het doel is om obesitas te bestrijden en tegelijkertijd om mensen op een andere manier de stad te ontdekken. Tijdens het congres "Design Actif" kregen Franse steden en gemeenten uitleg over de bedoelingen van de campagne en werden ze voorbeeldprojecten uit het hele land gepresenteerd. Volgens de organisatoren heeft een openbare ruimte die uitnodigt om actief te bewegen veel voordelen op het gebied van gezondheid, mobiliteit en sociale cohesie. Het middel hiervoor noemen ze "design actif", wat onder andere betekent dat ze toestellen plaatsen die mensen uitnodigen om te bewegen. Ook de herinrichting van straten en pleinen, zoals speeltoestellen en wandelroutes in parken, moeten burgers activeren.
Verschillende voorbeeldprojecten
Saint-Dizier
Een van de voorbeeldprojecten was uit Saint-Dizier. Volgens burgemeester Quentin Brière heeft zijn stad eerst een masterplan ontwikkeld om er vervolgens direct mee aan de slag te gaan. De hoofddoelstelling was om van de openbare ruimte een plek te maken die mensen samenbrengt door ze in te richten voor iedereen: gezinnen, jongeren, ouderen, etc. De openbare ruimte wordt mensenlijker en toegankelijker gemaakt door ze letterlijk en figuurlijk actief te ontwerpen. Tijdens het proces werd direct duidelijk dat deze benadering van de openbare ruimte veel potentieel had. Zo werd onder meer ingezet op de verbinding van het stadscentrum met de omgeving. Ook wijken onderling worden verbonden via een actieve groene ontwerproute die bestaat uit parken en buitensportfaciliteiten langs de oevers van het kanaal.
Grotere maar ook kleinere gemeenten
In kleinere steden, zoals Saint-Omer, is er een actieplan ontwikkeld rondom mobiliteit en het bevorderen van fietsen en wandelen. Hierbij worden kleine skateparken in de wijken aangelegd en wordt er samengewerkt met lokale sportclubs. Bij elke stap steeg de aantrekkingskracht op bewoners en bezoekers die meer en meer in de openbare ruimte te vinden zijn, vooral rond lokale winkels.
Andere pilotensteden zijn Bourges, Châtellerault en Limoges, wat aangeeft dat deze aanpak zowel voor grote als kleine steden en gemeenten werkt.