De Vitrine

Leuven combineert wayfinding en nudiging in wandelroute tussen Vaartkom en stadscentrum

Leuven

|

Met het wayfindingproject wil de stad bezoekers stimuleren om een schilderachtige wandelroute te nemen van de Vaartkomsite naar het kernwinkelgebied. Hilde Vansteenvoort, adviseur handel van de stad Leuven, geeft een inkijk in dit vernieuwende initiatief: “Het gaat om wayfinding en nudging, een combinatie van bewegwijzering en subtiele sturing om mensen uit te nodigen om deze mooie route naar het centrum te wandelen.”

Een nieuwe verbinding tussen Vaartkom en het centrum

De Vaartkom, historisch een industriële zone van Leuven, wordt momenteel omgevormd tot een levendig stadsdeel met moderne woningen, winkels, restaurants en kantoren. Toch blijft de verbinding met het centrum van Leuven voor veel bezoekers een uitdaging. Vansteenvoort legt uit: “De Vaartkom is de laatste jaren sterk opgewaardeerd met tal van nieuwe gebouwen en winkels. Maar we merken dat bezoekers nog niet genoeg gebruik maken van de route tussen de Vaartkom en het centrum. Daarom willen we mensen stimuleren om deze wandelroute te nemen.” De route start aan de Vaartkomparking en loopt via het Sluispark, de Sluisstraat en de Sint-Geertrui abdij en -kerk naar de heraangelegde Mechelsestraat. Bezoekers passeren verschillende historische en architecturale parels maar velen zijn zich niet bewust van deze verborgen schatten. "Het is een onbekende route voor wie komt shoppen, maar het is een prachtig historisch traject dat veel te bieden heeft," aldus Vansteenvoort.

Wayfinding en nudging: meer dan bewegwijzering

Een innovatief onderdeel van het traject is de toepassing van wayfinding en nudging. Dit zijn moderne technieken om mensen op een intuïtieve manier te begeleiden en te stimuleren om zich op een bepaalde route te begeven. “We willen mensen uitdagen om de route te nemen,” vertelt Vansteenvoort. “Nudging houdt in dat we op subtiele wijze het gedrag van bezoekers proberen te beïnvloeden, zonder dat ze het gevoel hebben dat ze gedwongen worden. Het idee is dat we onderweg elementen voorzien die mensen nieuwsgierig maken en uitnodigen om verder te gaan.” De term ‘wayfinding’ verwijst naar bewegwijzering, maar Vansteenvoort benadrukt dat het om meer gaat dan traditionele wegwijzers. “We willen geen klassieke borden, maar een creatieve, duurzame en innovatieve aanpak die ook aansluit bij de omgeving. Zo creëren we rustpunten langs de route, plekken waar mensen even kunnen pauzeren en genieten van hun omgeving,” vertelt ze. Voorbeelden hiervan zijn picknickbanken, schaaktafels of speelelementen voor kinderen.

Duurzaamheid en innovatie centraal

Eerbetoon

Leuven is sinds 2020 de Europese Hoofdstad van Innovatie. Dit project sluit naadloos aan bij hun visie op innovatie én duurzaamheid. “De materialen die we gebruiken moeten duurzaam zijn en we willen inzetten op vergroening van de route. We hebben ook veel aandacht voor upcycling en recyclage.” Daarnaast krijgt het project een speciaal eerbetoon aan Jan Callewaert, oprichter van Option en een pionier in technologische innovatie. "Callewaert was een geliefd figuur in Leuven en we willen hem eren met een zitelement langs de route. Hoe dat eruit zal zien, is nog in ontwikkeling, maar het moet een mooie bijdrage zijn aan het geheel," vertelt Vansteenvoort.

Beleving en rustpunten langs de route

Een belangrijke rode draad in het project is het creëren van rustpunten en ontmoetingsplaatsen langs de route. “Op verschillende plekken zullen we zitbanken, picknickplaatsen en groene zones installeren,” legt Vansteenvoort uit. “Dit zijn plekken waar mensen even kunnen verpozen voordat ze verder wandelen naar het centrum. We willen van de route een aangename ervaring maken, niet alleen voor bezoekers, maar ook voor de lokale bevolking.” De route loopt langs elf verschillende plaatsen waar ingrepen gepland staan. Deze ingrepen moeten niet alleen de route aantrekkelijker maken maar ook bijdragen aan de leefbaarheid van de stad. "Er zullen op bepaalde plekken vergroeningselementen komen, zoals bomen en struiken. Dat maakt de stad aantrekkelijker voor mensen van alle leeftijden, van gezinnen met kinderen tot ouderen," aldus Vansteenvoort.

Een belangrijke stap voor de bereikbaarheid van het centrum

Leuven zet al langer in op een duurzaam parkeerbeleid en het stimuleren van zachte mobiliteit. Zo kunnen bezoekers die met de auto komen, gebruik maken van randparkings zoals de Vaartkomparking, waar ze op specifieke dagen vier uur gratis kunnen parkeren. “We willen het gebruik van deze randparkings nog verder promoten,” legt Vansteenvoort uit. “Bezoekers kunnen op vrijdagen, zaterdagen en koopzondagen de gratis shuttle nemen, maar we willen hen ook motiveren om te voet naar het centrum te wandelen via deze nieuwe route.” Naast het project rond de Vaartkom, werkt Leuven ook aan andere initiatieven om de stad autoluw en toegankelijker te maken voor voetgangers en fietsers. Zo zijn er al verschillende fietsparkings en -stallingen in het centrum en wordt het gebruik van de fiets actief gestimuleerd. "Leuven is een stad waar fietsen centraal staat, vooral met de grote aanwezigheid van studenten. Maar we willen er ook voor zorgen dat bezoekers die met de auto komen makkelijk hun weg naar het centrum vinden, zonder dat ze de stad hoeven in te rijden," aldus Vansteenvoort.

Een toekomstgericht project

Het project wordt in 2025 afgerond. De stad investeert hiervoor ongeveer 80.000 euro. Dit bedrag omvat de volledige aanleg van de route, inclusief bewegwijzering, rustpunten en vergroening. “We bevinden ons momenteel in de laatste selectiefase voor de uitvoering van het project,” zegt Vansteenvoort. “Twee bedrijven zijn geselecteerd, en het college van burgemeester en schepenen zal binnenkort de definitieve beslissing nemen.” Dit innovatieve en duurzame project toont hoe Leuven inzet op een moderne stadsontwikkeling die rekening houdt met de historische waarde van de stad, de leefbaarheid voor haar inwoners en de aantrekkelijkheid voor bezoekers. De wandelroute van de Vaartkom naar het centrum belooft een nieuwe parel te worden in het Leuvense stadslandschap. “Het is een cruciale verbinding tussen de Vaartkom en het centrum, en we willen dat mensen deze route ontdekken en ervan genieten,” besluit Vansteenvoort.

Delen:

Jouw mening:
1
0
0
0