Mobiel Brandweer Informatie Centrum (MobiBIC)

Uitdaging

Mede vanuit zijn evoluerende rol ‘van curatieve naar preventieve en proactieve speler’ zet Brandweer Zone Antwerpen (BZA) sterk in op informerende en sensibiliserende brandpreventie. BZA legt daarbij de focus op doelgroepgerichte brandpreventieve educatie: via specifieke doelgroepen zoals leeftijdsgroepen en ‘kwetsbare’ doelgroepen wil BZA zijn preventieve boodschap verder (laten) uitdragen. Hiertoe heeft BZA, ook samen met diverse partners zoals de stad Antwerpen, de Stichting Brandwonden en Familiehulp, al verschillende doelgroepgerichte educatieve acties opgezet. Die vinden hoofdzakelijk ‘in situ’ plaats in het Brandweer Informatie Centrum (BIC) van BZA in Post Noord. De educatieve acties in het BIC omvatten een waaier van educatiepakketten gaande van individuele (digitale) applicaties tot (fysieke) activiteiten gericht op specifieke doelgroepen zoals bv. de interactieve ‘doe-rondleiding’ voor leerlingen van het 5de en 6de leerjaar.

BZA wil zijn brandpreventieve educatie echter ook buiten het BIC brengen tot bij de doelgroepen zelf. Vooral de meer kwetsbare doelgroepen vinden hun weg naar het BIC immers moeilijk(er). Ook bij andere vragen en noden 'op maat' zijn de educatiemogelijkheden buiten het BIC begrensd.

Concreet beoogt BZA een mobiel platform dat de bestaande educatiepakketten (= de ‘sensibiliseringscontent’) samenbrengt en in een tool voorziet om die pakketten meer belevingsgericht te maken met behulp van immersieve technologieën (= technologieën die de fysieke wereld digitaal nabootsen zoals Virtual Reality [VR] en Augmented Reality [AR]). Bedoeling is om het platform en de tool open beschikbaar te stellen voor alle (potentiële) gebruikers (medewerkers van BZA en ook van andere hulpverleningszones en partners in Vlaanderen) zodat de content op het platform ‘altijd en overal’ inzetbaar is en de gebruikers zelf de (bestaande) educatiepakketten meer belevingsgericht kunnen maken met behulp van een ‘doe-het-zelf-VR/AR’ tool. Op die manier hoopt BZA een breder publiek te kunnen bereiken en meer leereffecten te kunnen genereren. Het platform moet ook voldoende ‘future proof’ zijn voor toekomstige applicaties en moet - de leuze 'meten is weten' indachtig - monitoring en rapportering van de sensibiliseringsacties mogelijk maken. Kort gezegd, het platform moet voldoen aan de zogeheten ‘triple A regel’ dat het steeds toegankelijk moet zijn (‘Anytime’), overal toegankelijk moet zijn (‘Anywhere’) en met eender welk apparaat connecteerbaar moet zijn (‘Any device’).

Delen: