Multi Veiligheids- en CommunicatiePlatform

Uitdaging

Tijdens hulpinterventies bij een brand, een ongeval of een ander incident werken de verschillende hulpdiensten intensief samen. Ter plaatse moeten ze zo efficiënt mogelijk met elkaar kunnen communiceren en samenwerken om de interventie snel en adequaat tot een goed einde te brengen. Cruciaal daarbij is dat alle betrokken hulpdiensten zo snel mogelijk kunnen beschikken over zoveel mogelijk actuele en juiste informatie over de situatie. Idealiter is die informatie afkomstig van één geverifieerde bron ('single source of truth') en direct beschikbaar voor iedereen.

Bij hulpinterventies worden heel wat relevante data over het incident (en de omgeving, betrokken personen, etc.) verzameld, denken we aan (dash, body, drone, etc.) camerabeelden, data uit Internet of Things (IoT) of track & trace devices, persoons- en pandinformatie, data uit controles of vergunningen, etc.

Met het PIO-project Multi Veiligheids- en CommunicatiePlatform (MVCP) beogen Brandweer Zone Antwerpen (BZA) en Digipolis de ontwikkeling van een open IT-architectuur waarlangs alle relevante data over een incident snel (en uiteraard GDPR-compliant) beschikbaar worden gesteld aan alle betrokken hulpdiensten voor snelle raadpleging en voor integratie in hun eigen systemen (Application Programming Interfaces - API's). Bedoeling is dat relevante data die tijdens een hulpinterventie door een bepaalde hulpdienst worden bekomen via het MVCP snel beschikbaar kunnen worden gesteld aan alle andere hulpdiensten (via hun eigen API's) die bij hetzelfde incident betrokken zijn. Het MVCP wordt de centrale databron ('single source of truth') waarlangs alle bij een hulpinterventie betrokken partijen snel over alle correcte (en geverifieerde) relevante informatie kunnen beschikken.

Op die manier kunnen alle bij een incident betrokken hulpdiensten het incident ook als een 'virtueel interventieteam' aanpakken. Hulpdiensten die al ter plaatse zijn kunnen hulpdiensten die onderweg zijn briefen over de status van het incident zodat die hulpdiensten bij aankomst meteen tot de gepaste acties kunnen overgaan. Het type van incident, en hieraan gekoppeld het type van interventie, bepaalt de context waarin de verschillende hulpdiensten moeten optreden en samenwerken: welk (rollend) materiaal moet worden ingezet, wie neemt welke taken op zich, wie voert het bevel en/of coördineert de interventie, etc. Dat kan allemaal van bij de opstart van de interventie worden gecapteerd door het virtuele interventieteam (en via het MVCP).

Veiligheid en dus ook beveiliging van het hele communicatie- en collaboratieproces tussen de betrokken hulpdiensten is hierbij cruciaal, niet alleen omwille van de informatie die veilig (en GDPR-compliant) moet worden gedeeld maar ook om het vertrouwen binnen het virtuele team te kunnen bewaren. De grote innovatie van het MVCP zit in het realiseren van een beveiligde omgeving voor informatie-uitwisseling tussen de verschillende hulpdiensten. Hiervoor zijn nog geen kant-en-klare oplossingen op de markt beschikbaar.

BZA en Digipolis moeten voor de realisatie van het beoogde MVCP niet van een leeg blad vertrekken maar kunnen voortbouwen op de al bestaande (open data gebaseerde) infrastructuur van het Antwerp City Platform as a Service (ACPaaS) als fundament voor nieuwe ontwikkelingen. Interessante inspiratie kan worden gehaald bij (virtuele) omgevingen voor online multiplayer games.

Indien succesvol kan het MVCP ook worden uitgebreid naar andere steden en gemeenten, en naar andere hulpdiensten.

Delen: