Alternative Use of Imaging Systems through Artificial Intelligence (ALTRUIS)

Uitdaging

Met het PIO-project Alternative Use of Imaging Systems through Artificial Intelligence (ALTRUIS) wou Digipolis mee de mobiliteitsproblematiek in en rond de stad Antwerpen aanpakken door het alternatief gebruiken van camerabeelden en het inzetten van Artificiële Intelligentie (AI).

De stad Antwerpen wordt dagelijks geconfronteerd met één van de zwaarste verkeerscongesties in Europa. Om hieraan te remediëren, worden de belangrijkste mobiliteitsassen van de stad grondig gereorganiseerd. De hiermee gepaard gaande werken (ook bekend als ‘de werf van de eeuw’) leggen een nog grotere druk op de mobiliteit en de leefbaarheid in en rond de stad. Een disruptieve aanpak dringt zich dan ook op om deze uitdagingen het hoofd te bieden.

Digipolis wil hiertoe bijdragen door in eerste instantie innovatieve technieken zoals AI toe te passen in de Smart Zone. Dat is het afgebakende centrale gedeelte van de stad Antwerpen dat werd aangeduid als experimenteerzone voor Internet of Things (IoT) en dat hiertoe wordt uitgerust met heel wat apparatuur zoals sensoren en camera's.

In het kader van ALTRUIS wilde Digipolis het beeldmateriaal van de camera’s, die zijn geplaatst voor politionele doelen, ‘alternatief’ en ook buiten het politionele domein benutten met het oog op duurzame mobiliteitsoplossingen.

Hiertoe beoogde Digipolis met ALTRUIS de ontwikkeling van een disruptief beeldherkenningssysteem dat, met behulp van AI (Deep Learning Neurale Netwerken), de straatbeelden zodanig zou kunnen interpreteren dat het verkeer op verschillende manieren in kaart kan worden gebracht: tellingen, classificatie van mobiliteitsvectoren (auto’s, bussen, trams, [motor]fietsen, voetgangers, etc.), snelheid, zin en richting van elke weggebruiker, detectie van het afgelegde traject van mobiliteitsvectoren en van anomalieën (congestie, conflictsituaties, verkeersongevallen, etc.), etc.

Deze uitgebreide mobiliteitskennis moest een slimme(re) reorganisatie van de mobiliteit (op de eerste plaats) in deze zone mogelijk maken, en dit zowel via onmiddellijke terugkoppeling naar de stad, haar bewoners en bezoekers (dashboards, slimme signalisatie, apps, etc.) als via meer structurele ingrepen (aanpassing van de verkeersinfrastructuur aan nieuwe inzichten, wijziging van [lokale] verkeersregels, aansturing van slimme verkeerslichten, promotie dan wel ontmoediging van welbepaalde mobiliteitsvectoren, duurzame organisatie van [lokaal] transport en leveringen, etc.).

Kort gezegd: ALTRUIS moest het straatbeeldmateriaal, dat op zich weinig waarde heeft, door interpretatie ervan herleiden tot mobiliteitscontext en -inzichten met het oog op slimme mobiliteitsoplossingen in de stad Antwerpen (in de eerste plaats de Smart Zone).

Delen: